HASTER! Bytte toppakning S6?

Anbefalte innlegg

Toppakningen kan være gåen mellom olje- og vannkanaler uten at du klarer å se det om du ikke har et godt trenet øye.. :)

 

Skal disse toppene planslipes pleier ventilene å tas ut, siden enten innsugs- eller eksosventiler ligger veldig tett. Ingen sak, men om man ikke gjør det selv går det fort en halvtime inn og ut på motorverksted + nye ventiltetninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakningen kan være gåen mellom olje- og vannkanaler uten at du klarer å se det om du ikke har et godt trenet øye.. :)

 

Skal disse toppene planslipes pleier ventilene å tas ut, siden enten innsugs- eller eksosventiler ligger veldig tett. Ingen sak, men om man ikke gjør det selv går det fort en halvtime inn og ut på motorverksted + nye ventiltetninger.

 

Er med på den, men om jeg får olje i vannet er en sak, men hvor gikk vannet, den er ikke i olja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel som folk sier her inne... du har en vannlekkasje i et forbrenningskammer eller flere. Vannet blir med eksosen ut. Derav null vann i olje.

Meget mulig at toppen er sprekt. Det vil du vel ikke se på kald motor, grunnet stålet utvider seg litt ved varme. Det der kan vel han Johnny Mydland her på forumet alt om. :)

My cents går til: sprekk i toppen. DOG uten å være snytsikker. ;) Men få ei sjappe til å se på det...

 

Jeg fikk også det der problemet etter å kokt over motoren ett par ganger, med papp-pakning. Men jeg mistet ikke vann i det hele tatt. Jaffal ikke mye at jeg la spes merke til det. Så det var heldigvis kun pakningsbytte så var det gulle godt igjen. Neeesten, men det er en annen historie. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man ha lekkasje inn til en sylinder så vil jo den aktuelle sylinderen være renere i forhold til de andre sylindrene der det ikke har vært lekkasje.

 

Bruker jo som oftest å være rent og fint i en sylinder som har hatt vannlekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det jeg burde gjøre er og demontere toppen og få den plana, må vel ut med ventilene og da burde man jo bytte ventil tetninger regner jeg med... Og sjekke ventil styringer? Skulle ha porta også da... men huff, vil bare at bilen skal fungere fint et par mnd så kan jeg sikkert fikse alt:)

 

Noen som veit om noen som gjør sånt fort og i området, Bjørkelangen, Lillestrøm, Jessheim, Oslo området?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva koster det f.eks og få porta toppen, bytta ventil tetninger, ventil styringer, planslipe og eventuelt slipe ventiler? På en 2,2t AAN Topp? Og hvem gjør sånt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det jeg burde gjøre er og demontere toppen og få den plana, må vel ut med ventilene og da burde man jo bytte ventil tetninger regner jeg med... Og sjekke ventil styringer? Skulle ha porta også da... men huff, vil bare at bilen skal fungere fint et par mnd så kan jeg sikkert fikse alt:)

 

Noen som veit om noen som gjør sånt fort og i området, Bjørkelangen, Lillestrøm, Jessheim, Oslo området?

 

en skikkelig portingsjobb koster fort 10k...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet ut at turboen ikke har slakke jaffal, 1-2mm sidelengs men 0 inn/ut slakke.

 

Da er det en av følgende:

 

Sprekk i toppen

Skjeiv topp

Gåen toppakning, og lite usynlig hull, rart siden den brukte flere liter med vann på kanskje 1 halvtime og spydde ut olje i ekspansjonstanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i verden står du nøyaktig? Har slekt i Bjørkelangen som driver med motorsport. Kunne kanskje høre med dem om dem kunne gjøre noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel er en av dem jeg står med, driver og kjører crosser osv, finner vel ut av hva det er i kveld håper jeg. Er med en som heter Terje Hagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha ok. Er i slekt med Kåre og Bjørg Holmen på Lierfoss (i Holmenbyen). :)

 

Lykke til videre med dette. Må stikke på jobb nå. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, alt ordner seg vel til slutt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ga over 7500 for å bytte eksosstyringer, høvle toppen, og slipe ventiler og bytte tetninger+vakuumteste. Larvik Motor gjorde jobben. Jeg synes vel det var dyrt, men slikt tar gjerne litt tid.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for info og tips folkens:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi målt toppen og det er mindre enn 0,05mm.. da det var det tynneste vi hadde og måle med og det er vel det som er kravet før man må plane, so blir rengjøring og so monterer vi alt på plass igjen i kveld.

 

Satser på at toppakning av stål så slepper jeg sånt trøbbel igjen, pappakning og 1,4 ladetrykk gikk jaffal ikke, og pakninga er mest sannsynlig fra 95 når bilen vr ny...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke vært en ide å trykktesta toppen da?

 

Nødløsning:

 

Trykkluft og Zalo vann...:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha ikke trykkluft og nei faen driter i det, flere "proffe" som har lett etter sprekker men det har ikke vært noe og se...

Meste parten er nå montert men litt slange klemmer og registerreim igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha ikke trykkluft og nei faen driter i det, flere "proffe" som har lett etter sprekker men det har ikke vært noe og se...

Meste parten er nå montert men litt slange klemmer og registerreim igjen...

 

Tvi Tvi!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen god som ny, har testa på et islagt vann og sladda i 160 osv så hele motor rommet lyste rødglødende...

Så tålte den det tåler det ALT:)

 

Takker til alle som kom med tips og triks :)

 

Skål!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode greier Torkjell :D

På vei hjem nå da? hehe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode greier Torkjell :D

På vei hjem nå da? hehe!

 

Er hjemme den 26 jan. Hehe:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blitt Mossing omsider nå da? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, nå er jeg Mossing igjen:) Har jo bodd her i 12 år da så kjenner mye folk og er jo godt kjent:)

 

Skal finne bil til morra mi nå, ho nekter og ha stor bil da, så enten en golf, polo eller skoda fabia er bra:)

 

Når har dere VACN møte her i Mosse området?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.