skifte vannpumpe og reg.reim 2.2 aan,lett??

Anbefalte innlegg

hvordan er det å skifte registerreim og vannpumpe på audi s6,2.2 aan?? vannpumpen lekker og km stand nærmer seg intervall for skift..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å plukke av fronten.

Sette motor på tenningsmerker

senterbolt på veiv kan sitte bra fast! skal strammes med 450nm.

Finnes spesialverktøy for å låse veiv.

kan hende det holder å stå på bremsen med bilen i gir for å løsne den

evt varme opp bolten littforsiktig så du ikke tar simringen på baksiden.

Anbefaler også å bytte nedre reimhjul også. kilen kan ryke uten videre

koster ca 400.- på møller

Løpehjul bør du også bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt også bolt på nedre reimhjul, lån eller bygg en lås til veiva så du ikke herper noe annet, og har bilen gått over 200' så bytt like gjerne simmeringen på veiva ellers lekker den dagen etter at du har fått den sammen.. ;)

Finnes mange tråder om dette på forumet, og på s-cars.com eller noen av de andre s-bil-sidene, er det flere write-ups. Jeg vil anbefale at du trekker til alle bolter med riktig moment, så alliér deg med en med Bentley-manualen eller som ellers har tilgang til autohidden eller liknende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar...får gå til innkjøp av litt mer deler i morgen da...dvs strammehjul,låsesplint og simmerring? er det nødvendig å skifte reimhjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gå nøye over kilen på veivdrevet,og sjekk kilen på kammen!..de har en tendens til å gå til helv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt over her, bytt det nedre reimhjulet. Det er en billig forsikring mot seinere havari og problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har delenummer på disse ekstra delen som kan være lurt å bytte når en bytter reg. reim og vannpumpe?

 

Har regreim, vannpumpe og løpejul, og komplett toppaknningssett om eg skulle trenge noe av det. Alt kjøpt fra AutohausAZ i sommer sammen med noen andre deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må man av med reimhjul for å bytte regreim?

Trodde det bare var å løsne strammehjulet, ta av reima, på med nytt strammehjul, sette på ny regreim også stramme igjen strammehjulet jeg?

 

Har aldri måttet ta av noe reimhjul for regreim bytte på noe bil før vertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MÅ ikke av med noe reimhjul, men nedre bør byttes, bytta selv mitt da jeg skifta reim på min AAN. regreimbytte på AAN motor er værtfall en ganske kurant sak!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MÅ ikke av med noe reimhjul, men nedre bør byttes, bytta selv mitt da jeg skifta reim på min AAN. regreimbytte på AAN motor er værtfall en ganske kurant sak!

 

Okey, kjøper å bytter det også da pluss simmeringen så er det gjort ;)

Dette man må ha spessialverktøy for å plukke av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ta en hammer å banke forsiktig rundt på hjulet, så skal det løsne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MÅ ikke av med noe reimhjul, men nedre bør byttes, bytta selv mitt da jeg skifta reim på min AAN. regreimbytte på AAN motor er værtfall en ganske kurant sak!

 

Hva i h%¤%: klø : klarer man å lirke reimen ut nede der altså, for meg ser det ut som at "multireimhjulet" ligger utenpå ett deksel som beskytter reg.reimen, og at det må av for å få av reimen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noe info der om man bare kan skru ut de fire boltene på multireimhjulet og ta det av, for så å ta av det nedre reimdekselet, sånn at det er mulig å bytte reimen uten å måtte kødde med den bolten på veiven - noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noe info der om man bare kan skru ut de fire boltene på multireimhjulet og ta det av, for så å ta av det nedre reimdekselet, sånn at det er mulig å bytte reimen uten å måtte kødde med den bolten på veiven - noen som vet?

 

Vet ikke om det er mulig.

 

Men jeg vet at det ikke er lurt:

Å løsne bolten, inspisere kile/kilespor (for skader - unngå havari + for slakk - være sikker på at timing blir rett), ny bolt + locktite (tror det er prosedyre på bensinmotoren?) og rett moment er jo en normal del av registerskiftet.

Man kan gjerne hoppe over den delen, men da driver man med sjansespill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolten sitter gjennom både reimhjulet (kalt svingningsdemper) og tannreimshjulet, så det må nok av hele sulamitten.. Ikke løsne de fire boltene før du har av senterbolten..

(På cabben med 2.0E ABK var det gledelig nok bare å løsne de fire boltene for å komme til..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så lurt å holde den igjen på 5. gir?

 

blir jo fort noen NM før den løstner!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så lurt å holde den igjen på 5. gir?

 

blir jo fort noen NM før den løstner!

 

Tenkte du på clutch og girkasse eller?

...du har jo et turtall på ca 0,01 omdr./min.

Tror ikke det er den store faren!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

irriterende, jeg fikk nemlig hele registersulamitten byttet for stusselige 20kkm siden, no tenkte jeg å bare bytte reimen for å være sikker, hvis jeg bare kan få løs den bolten då, så kan jeg få byttet reimen og så sette hele klumpen på igjen uten fare for at det ramler ut kiler og div?

Den som du linket til Svein inneholder ikke veivhjulet eller "svingningsdemperen".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.