#1 Skrevet Januar 8, 2009 (endret) Har en audi 90 2,3 quattro som jeg har litt motorproblemer med, kjøpte den med dette problemet og tenkte det skulle være en smal sak og fikse, men har enda ikke funnet ut av det. Symptomene pasienten hadde når jeg kjøpte den var: Gikk fint på tomgang, og gikk greit i 1 og 2 gir, men når jeg la inn 3 dro den ikke opp lengre enn til 4000rpm. Drar helt fint opp til dette, men "orker" liksom ikke noe mer over dette. Girer jeg til 4 så er det enda værre, da orker den ikke noe mer enn 3000... Den var sånn som dette en stund, noe jeg også la merke til var at hvis jeg roet ned litt og kjørte rolig ca5min og så prøvde og dra på, så gikk den plutselig helt fint av og til.... Vanntempmåleren i bilen funker heller ikke, kan det være mulittempgiveren som er gåen og som har noe med dette og gjøre? Men den har nå fått litt mer akutte problemer, når den er varm så jager den fælt på tomgang av og til, og av og til vil den knapt gå i det hele tatt. Mista i går også kraften i alle gir, og klarte så vidt og krabbe meg opp bakkene hjem i 1. gir... Når den er kaldt går den litt bedre men ikke noe sånn veldig.... Forrige eier byttet tenningsmodulen, jeg har byttet pluggene. Har prøvd med annen fordeler, så ikke ut til og hjelpe nevneverdig... prøvd og ta av kontakten på kaldstartdysa, hjalp ikke noe... Har blinka ut feilkoder, får bare 4444 (ingen feilkoder) Prøvde og ta av den elektriske pluggen på bensinfordeleren, da gikk den hvertfall myyye bedre på tomgang, og en god del bedre under pådraget, men jukser fortsatt ganske mye og kommer ikke over 4000rpm i 3. gir...... Vanntempmåleren i bilen funker heller ikke, kan det være mulittempgiveren som er gåen og som har noe med dette og gjøre? Skal opp og plukke av noen deler på høggern i dag, men aner ikke hvordan stand disse er i, men håper det er noe bra der.... Noen formeninger eller tips om hva det kan være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 8, 2009 Som en start kan du jo kontrollere lambdasonden. Tror ikke den kan skape alle de problemene, men den kan sikkert forsterke de om bilen blir gående magert eller fett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 8, 2009 Ok, får ta det når jeg kommer hjem..., men hvordan gjør man det? står vel sikkert forklart i haynes-boka mi.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2009 Det står i flere tråder her på forumet, om du føler deg heldig kan du prøve søkefunksjonen. Eller: gå på http://www.nordicaudi.com og velg FAQ og deretter kategorien Motor. Der skal du finne "Kontroll av lambdasondens funktion". Står helt greit forklart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 8, 2009 Har vært på høggern nå og fått tak i litt deler, plukka først av en del deler fra en audi 100, men fant etter jeg var ferdig med den, en audi 90, men da var det for mørkt til og få gjort noe, så blir nok en tur til opp der i morra igjen:) Men fant en annen tråd på forumet der problemet så ut til og være nøyaktig det samme som mitt, får prøve det som står i den: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=83916&highlight=2%2C3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 11, 2009 Har nå prøvd og bytte hele innsprutet (hele dekselet på luftfilterboksen med luftmengdemåler + bensinmengdefordler + dyser og slanger) ble ikke noe bedre... Bytta manifoild/m spjeldhus, hjalp litt, spesielt på tomgangen, da jeg tror bryterne som var på spjeldene kan ha vært defekte... Går fortsattt uggent på tomgang, men så fort jeg kobler ut koblingen til bryterne på sjeldhuset går den mye bedre.... Samme med lugginga ved pådrag, når jeg drar ut lamdasonden hjelper det betraktelig.... Har prøvd og bytte tomgangsregulatoren også, uten spesielt forskjell.... Tenkte og bestille ny bensinpumpe til mandag, bare for og få utelukka den.... Får heller ikke tempmåleren i bilen til og funke, har byttet giver uten at det hjalp, instrumentet/kablingen som er gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 13, 2009 Har nå kjøpt ny pumpe og byttet denne, fikk kjørt en del i dag, da fjusket den mesteparten av tiden, men plutselig kom den, den gikk den helt strøkent, dro skikkelig og fjusket ikke i det hele tatt, dette holdt i ca 5-10 min, før den plutselig begynte og fjuske igjen..... Har nå prøvd og bytte rimelig mye føler jeg; -pluggledninger -plugger -coil -innsug og spjeldhus -tomgangsregulator -hele innsprutet med slanger og dyser -bensinpumpe -bensinfilter Lambdasonden har jeg av en eller annen merkelig grunn glemt og kontrollere, må få gjort det... Tenkte også og sjekke litt nøyere opp i kabler og slikt, da jeg mistenker elektrisk feil, noen kabler som gnisser eller noe? Noen gode tips eller meninger om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 14, 2009 Den praksisen med å bytte ut deler uten å ha sjekka om det kan være defekte må jeg si meg motstander av pga. det som regel er den mest effektive måten å tømme lommeboka på uten å fikse problemet... Du sa du fikk 4444? prøv igjen Bare ikke stopp når du får 4444, hadde samme problemet selv og da tok jeg et par runder til med "neste feilkode" (sikring inn og ut av releet" og da dukka det jaggu opp feilkode...Og da var det lambdaen som var gåen rettere sagt, en ledning som hadde hoppa av i skjøten. Vet ikke om du har merka det, men om du gjør dette så står bilen og jager litt på tomgang... om du ikke får feilkoder etter å ha tatt et par "neste kode" og bilen går tilbake til normal tomgang.. DA kan du være sikker på at du ikke har noen feilkoder, men klart, ikke hold på i det uendelige heller Mulfimalfunction din kan være gåen, men det kan også selve målern i instrumentet ditt være.. Sensoren kan byttes, og målern kan fikses Tror du skal sjekke lambdaen før noe annet så er det gjort, men jeg tror som kay at det kan være flere årsaker til at bilen din er rar, men har du litt flaks så kan det hende du ved en tilfeldighet har fjerna noen av de ved å bytte nærmest "tilfeldige" deler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 14, 2009 Hehe, har heldigvis ikke betalt enn krone for annet enn pluggene, bensinfilteret og bensinpumpa, alt det andre har jeg vært på høggern og henta. Har prøvd noen ganger med feilkode søking, men skader da ikke og kjøre den noen ganger ekstra.... Ang. tomgangen så er den nå helt fin..... hvertfall nesten, så lenge jeg har på park eller kjørelys så fungerer den fint, men skrur jeg av de, så begynner den og jage.... lader også litt lite på tomgang i følge instrumentet i bilen... Stoler ikke helt på det så får koble på voltmeteret og sjekke... Men skal jeg da måle direkte på dynamoen eller på batteriet? Har også lagt merke til at kjølevannslampa blinker av og til under litt hard kjøring, men tempen er ifølge instrumentet grei (80-90 grader) og det er greit med kjøleveske på den... Ikke noe og bekymre seg for? Har fortsatt litt div deler liggende jeg kan få bytta over, er vel bare og prøve seg fram, koster vertfall ikke penger, bare tid hehe... har blant annet: -vanntempmåler til hjernen, men regner med denne er OK, da den går dårligere når jeg tar av kontakten når motoren er kald, mens det ikke skjer noenting når motoren er varm. -lufttempmåler til hjernen -enda en bensinfordeler/m luftmengdemåler, som har gått svært lite Det skal nevnes at det står fordeler med vakumstyring på motoren nå, noe den orginalt ikke skal ha, men og få tak i en ng fordeler som virker er ikke bare bare..... Vakumslangen på fordeleren er ikke på, har testet dette, null forskjell, bortsett fra at den begynte og jage igjen på tomgang.... Bilen er ikke i daglig bruk, så er ikke noe hastesak, men hadde vært kjekt og hatt ordentlig sviv på den før snøen kommer: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2009 Ja da var bilen omsider fikset.... dreiv på hele kvelden og bytta om på div. deler jeg har fra høggern, men ble bare værre og værre, ville ikke gå på tomgang, ikke på WoT og juksa fælt ellers.... Begynte og bli litt lei av og bytte sensorer og greier, og bestemte meg for og gå løs på fordeleren, da den som står der fra før ikke er orginal, men en med vakumklokke og noe styr.... Hadde funnet en gammel og fæl fordeler på høggern, til ng motor som jeg tenkte jeg kunne prøve og bytte over, var egentlig overbevist om at den var død, men tenkte det skada ikke og forsøke.... Men bilen fyra jaggu meg den, og etter litt tennings-justering malte den som en katt.... Dro fint på alle turtall: smil : Problem LØST Men hvis noen har en fordeler til en NG i god stand liggende er jeg intressert, vet ikke hvor lenge den jeg satt i kommer til og holde..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2009 Jeg er ikke sikker på om de har, men du kan jo alltids sjekke biltema 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 18, 2009 Rotor har de vel vil jeg tro, men komplett fordeler har de ikke;) Men den holder vel så lenge den holder, får ta med den fordelern som er feil, og ha den som reserve i bilen i tilegg til en 13mm nøkkel og tenningslampe:p Kommer meg vel vertfall hjem.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...