#1 Skrevet Januar 8, 2009 Heisann! Nå er jeg litt nysgjerrig her. For en stund tilbake kjøpte jeg meg en S4. Det har skjedd endel morro med bilen, og noe av det, føler jeg at jeg må dele her, og kanskje få litt hjelp. Begynner med det seneste. Bilen lader uregelmessig. Den kan vare stabil i trykket (0,9) på flat pedal, for så å synke til o,5 ved giring. Noen ganger bestemmer den seg for å lade o,9 igjen. Den lader også jevnt 0,9 hver gang jeg tyner den på 5 gir i lav hastighet. Da holder den. Hva kan dette være? Magnetventil? Wastegate? Har gått over slanger og sjekket etter sprekker eller lyd. Virker ok. (tør ikke bende så mye). Legger til en artig sak som skjedde en uke siden ca. Plutselig lyste vannlampa, og disse info systemene er jo ikke helt renvasket enda, men sjekket for sikkerhetskyld. Der manglet det ca. 2 l kjøleveske. Fylte på og siden har den vært full. Har sjekket vann og olje + div. Ca. 2nd hver dag. Og dette skjedde plutselig.?? Kan bilen koke i etterkant? Jeg pleier å la den roe seg ned til rød fargen på turbo er borte. Da lar jeg panseret stå litt oppe til dagen etter. Og ja. Når jeg sjekket varselblinkene her om dagen, så blunket jammen meg airbaglampa samtidig. Normalt? Jordingsfeil? Setter stor pris på hjelp,da det kan spare meg timer,dager og tusenvis av kroner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 8, 2009 At ladetrykket synker når du girer er jo normalt da.. du kan ikke ha fullt ladetrykk med en gang du girer. Men om det er variasjoner i turbotrykket der du normalt skulle hatt fullt ladetrykk (fra ca2500 og oppover), da kan det være wastegate-fjøra di som er totalt gåen slik som min var. At varselsignalet for lavt vannivå ikke lyste før det manglet 2 L var rart. Min slår inn når ekspansjonstanken er ca 1/4 full. Du lar bilen stå og gå når du har kjørt hardt? Ikke bare slår av motoren og åpner panseret? Det med varselblinkerne høres ut som et overslag eller jordingsfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 9, 2009 Virker som du sliter med en lekkasje eller en åpningsenhet i vacuumsystemet. Som kjetil nevner kan du ta av lokket på wastegaten å sjekke om fjøra di er ødelagt eller om du ser noe lumskt nedi der. N75ventilen er ofte en synder, men denne skal være ok hvis du får et lite klikk i ventilen når du kobler den av og på. Om ikke problemet løser seg så tar du en manuell boostcontroller og setter på istede for N75, for å se om du får muligheten endre trykket, og samtidig får stabilt trykk, MEN, har du en lekkasje du ikke finner og fortsatt får mer ladetrykk, vil du ha tap av effekt i forhold til opparbeidettrykk. Hva skal denne lade på optimalt? og har du N75 F,J eller H? Er ikke helt sikker på om man kan hente ut syklustiden ang N75 på bilen du har i vag-com, men du kan jo sjekke. Du kan kompansere med ladetrykk vs syklustid i Vag-scope å se om de er helt forskellig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2009 Anbefaler deg å kjøpe en manuell boostcontroller, da utelukker du N75 og elektronisk feil. Holder med en billig sak til 3-400kr. Dersom det fortsatt er tull, kan det være wg-fjær som er for slapp. Løses ved å kjøpe ny, evt shimse opp den du har midlertidig. Det kan også skyldes lekkasje, sjekk trykkslangen på kompressorhuset til turboen, der hadde jeg en lekkasje. På slangen som går til N75. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2009 1. Ikke stol for mye på BAR-måleren i dashen.. Husk også at det er litt overboost på disse. 2. Ikke stol på varsellampene.. 3. Joda, det oppstår nok ofte litt feil i disse instrumentene, det er vel mer vanlig enn unntak at det blir noen feil i de med årene! Vann som forsvinner? Den var litt merkelig. Jeg vil tippe bilen har vært varm og pøst ut litt, men det var jo alvorlig mye på en gang, da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2009 Afterrun pumpa lekker som regel litt, sett på et 90 graders bend isteden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 9, 2009 Hei, Takk for mange svar! 1. Bilen går til den får slappet av for å si det sånn. Panseret åpner jeg for at det kanskje skåner coila litt. Bilen blir ikke stoppet mens turbo er rød. 2. At ladetrykket synker når jeg girer er jo greit, men det må jo komme seg oppigjen... 3. Tror nok jeg må sjekke wastegate fjøra. Må jeg da ha ny pakning? 4. Regner med at N75 ventilen er den som bruker magnetisme og som sitter "under" innsugslangen? 3 slange innfestninger? Skal sjekke om den klikker. 5. After run pumpa???? Har jeg det? HVOR? 6. Jeg har satt inn separat BAR måler i bilen. Begynner med wastegate, høres enklest ut. Var og kjøpte ny magnetventil på møller i dag, så kan sjekke den i samme slengen. 600 Spenn!!!! fy skamme seg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 9, 2009 Har du airbag da? Får når jeg var ute med instrumentene mine, og satte di inn igjenn, så lyste airbaglampa mi, i de små lysa til høyre. (dårlig forklart.) Da viste det seg at jeg hadde satt pæra i galt hull, så den for airbag lyste istede for nødblink Mye mulig det er det samme som har hendt til deg og? Eller blinker nødblinken din og? Regner med det er di små lysene du mener? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 11, 2009 en liten og kjapp oppdatering. Har siden denne tråden ble startet, skiftet litt turboslanger og vannslanger. Bilen har blitt chippet og er nå stabil på 1,5 bar. Den bruker fremdeles plutselig litt vann, men nå har jeg bukket under og kastet på litt radiator-tett. Det ser ut til å funke hittil. Takk for hjelp hittil! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...