#1 Skrevet Januar 10, 2009 har byttet ventiltettninger og løftere og slikt... så nåpr jeg satt alt tilbake igjen fant jeg jo ut det at kansje fordelren skal stå i en viss posisjon, men hvilken??? er det noen som kan fortelle meg hvordan den skal stå iforhold til kamakslingen sitt dødpunkt osv.. er litt på ville veier nå..?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 10, 2009 hvis kam-aksling er på sitt dødpunkt, 1 sylinder er helt på topp og fordeleren står slik som i denne linken http://www.sjmautotechnik.com/.../3B_Distributor1.jpg (dette er fra en 10V Turbocharged MC engine, hvis det har noe og si???) er jeg på rett kjør da???? Audi 100 2.3 E AAR 93 mod 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 10, 2009 Fordeleren har et lite hakk i kanten på aluminiumsgodset fordelerlokket ligger an mot. Fordelerlokket må da seff. være av for å se hakket/merket. Fordelerens rotor/høna skal peke rett mot dette merket da veiv og kamaksel er i ØD posisjon. Kom ikke inn på linken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 11, 2009 hvis fordeleren står i denne posisjonen er vel tenningen rett? skal jeg gå ut i fra den røde streken eller den blåe streken for og finne dødpunktet til kamakslingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 11, 2009 Den pilen med blå ring rundt skal "line" opp med et hakk i drevet du holder i hånden på bildet. Husk også å justere tenningen når du får motoren til å gå, det er en spesiell prosedyre for dette på 2.3E. Å sette fordeleren sånn du har gjort er riktig, men det er bare en grunnstilling, og når motoren går skal man justere etter spesifikasjonene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 11, 2009 må vel være dette punktet?? et lite rundt søkk i drevet, da skal det flukte med den trekanten? og jeg skal ikke bry meg om de hvite merkene?? og da skal de første ventilene være oppe siden da første sylinder skal være på topp?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 11, 2009 Et lite søkk skal være riktig det ja. Ventilene på sylinder 1 skal være lukket, og knastene til de to ventilene på kammen skal stå omtrent like mye over på hver sin side, om du skjønner.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 11, 2009 Et lite søkk skal være riktig det ja. Ventilene på sylinder 1 skal være lukket, og knastene til de to ventilene på kammen skal stå omtrent like mye over på hver sin side, om du skjønner.. ja jeg skjønner, og alt står slikt nå.... så når jeg monterer dette så sklal det i teorien futte bare fint da.. så hvis fordeleren er grovinnstilt nå, hvordan justerer jeg den perfekt, eller tilnærmet perfekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2009 Det ligger oppskrift på forumet her for tenningsjustering av 2.3E. Søk og du skal finne, jeg husker ikke hvor det er.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 11, 2009 Det ligger oppskrift på forumet her for tenningsjustering av 2.3E. Søk og du skal finne, jeg husker ikke hvor det er.. takk for hjelpen:) da tror jeg at jeg er klar til montering, så snart jeg får skaffet strekkbolter.... ' syns de var synd jeg ikke fikk de med i slipesettet..?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 11, 2009 Bolter pleier ikke å være med i slike sett nei.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 11, 2009 Bolter pleier ikke å være med i slike sett nei.. får håpe de har på møller:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...