tenningspunkt/dødpunkt til fordeler??

Anbefalte innlegg

har byttet ventiltettninger og løftere og slikt...

så nåpr jeg satt alt tilbake igjen fant jeg jo ut det at kansje fordelren skal stå i en viss posisjon, men hvilken???

er det noen som kan fortelle meg hvordan den skal stå iforhold til kamakslingen sitt dødpunkt osv..

er litt på ville veier nå..??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis kam-aksling er på sitt dødpunkt, 1 sylinder er helt på topp og fordeleren står slik som i denne linken

http://www.sjmautotechnik.com/.../3B_Distributor1.jpg (dette er fra en 10V Turbocharged MC engine, hvis det har noe og si???)

er jeg på rett kjør da????

Audi 100 2.3 E AAR 93 mod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordeleren har et lite hakk i kanten på aluminiumsgodset fordelerlokket ligger an mot. Fordelerlokket må da seff. være av for å se hakket/merket. Fordelerens rotor/høna skal peke rett mot dette merket da veiv og kamaksel er i ØD posisjon.

Kom ikke inn på linken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis fordeleren står i denne posisjonen er vel tenningen rett?

fordeler.jpg

skal jeg gå ut i fra den røde streken eller den blåe streken for og finne dødpunktet til kamakslingen?

kamdrev.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den pilen med blå ring rundt skal "line" opp med et hakk i drevet du holder i hånden på bildet. :)

Husk også å justere tenningen når du får motoren til å gå, det er en spesiell prosedyre for dette på 2.3E. Å sette fordeleren sånn du har gjort er riktig, men det er bare en grunnstilling, og når motoren går skal man justere etter spesifikasjonene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

må vel være dette punktet?? et lite rundt søkk i drevet, da skal det flukte med den trekanten?

og jeg skal ikke bry meg om de hvite merkene??

og da skal de første ventilene være oppe siden da første sylinder skal være på topp??

kamdrev1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite søkk skal være riktig det ja. Ventilene på sylinder 1 skal være lukket, og knastene til de to ventilene på kammen skal stå omtrent like mye over på hver sin side, om du skjønner.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite søkk skal være riktig det ja. Ventilene på sylinder 1 skal være lukket, og knastene til de to ventilene på kammen skal stå omtrent like mye over på hver sin side, om du skjønner.. ;)

ja jeg skjønner, og alt står slikt nå....

så når jeg monterer dette så sklal det i teorien futte bare fint da.. :)

så hvis fordeleren er grovinnstilt nå, hvordan justerer jeg den perfekt, eller tilnærmet perfekt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger oppskrift på forumet her for tenningsjustering av 2.3E. Søk og du skal finne, jeg husker ikke hvor det er.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger oppskrift på forumet her for tenningsjustering av 2.3E. Søk og du skal finne, jeg husker ikke hvor det er.. ;)

takk for hjelpen:)

da tror jeg at jeg er klar til montering, så snart jeg får skaffet strekkbolter.... :('

syns de var synd jeg ikke fikk de med i slipesettet..??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolter pleier ikke å være med i slike sett nei.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolter pleier ikke å være med i slike sett nei.. ;)

får håpe de har på møller:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.