Anbefalte innlegg

Har den siste tiden vært plaget av at bilen er vanskelig å få i gir når bilen står i ro med

motoren er i gang (merker det litt under kjøring og).

Har skiftet olje på kassen, fått sjekket giroverføringen og luftet master/slave og sjekket for lekkasjer, men problemet er akk det samme.: klø :

Så i kveld fikk jeg bekreftet mistanken min om at clutchen ikke frigjør skikkelig. Hvis jeg rikser og skyver

på girspaken slik at den kommer til punktet der skiftemuffa kobler inn giret kan en kjenne og høre at den griper fatt.

Så spørsmålet mitt er: Skal lammelplata (når den blir frigjort) stoppe helt opp, eller er det normalt at den tar "litt" borti svinghjulet eller trykkplata?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lamellplata skal stoppe når en trår inn cluchen ja. Splines på plata står på inngående aksel på girkassa, så hvis den roterer blir det som regel bare raping/skurring når en prøver å sette den i gir. Da har du feil med enten clutcsylindrene eller svinghjulslageret.

Tørt/tregt svinghjulslager så blir inngående aksel med rundt hele tiden. Hvis du har sjekket for lekkasjer på sylinderene, så hadde jeg satset på at feilen er i lageret.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den siste tiden vært plaget av at bilen er vanskelig å få i gir når bilen står i ro med

motoren er i gang (merker det litt under kjøring og).

Har skiftet olje på kassen, fått sjekket giroverføringen og luftet master/slave og sjekket for lekkasjer, men problemet er akk det samme.: klø :

Så i kveld fikk jeg bekreftet mistanken min om at clutchen ikke frigjør skikkelig. Hvis jeg rikser og skyver

på girspaken slik at den kommer til punktet der skiftemuffa kobler inn giret kan en kjenne og høre at den griper fatt.

Så spørsmålet mitt er: Skal lammelplata (når den blir frigjort) stoppe helt opp, eller er det normalt at den tar "litt" borti svinghjulet eller trykkplata?

 

lamellplata følger hastigheten på inngående aksel på girkasse.. det vil si så lenge bilen står i gir så vil lamellplata øke i fart med hastigheten på bilen avhengig av hvilket gir den står i så har den høyere eller lavere hastighet. den subber også litt borti hele tiden uansett, derav kan du risikere svidd clutch om du triller med en lavere gir enn hva hastigheten normalt tillater og clutchen inne, da den spinner fort rundt og samtidig ligger å småsubber i trykkplate og svinghjul. så nei den stopper ikke helt opp ved kjøring. ikke uvanlig at trykkplata sprekker på disse. noe som fører til at den ikke løser helt ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lamellplata følger hastigheten på inngående aksel på girkasse.. det vil si så lenge bilen står i gir så vil lamellplata øke i fart med hastigheten på bilen avhengig av hvilket gir den står i så har den høyere eller lavere hastighet. den subber også litt borti hele tiden uansett, derav kan du risikere svidd clutch om du triller med en lavere gir enn hva hastigheten normalt tillater og clutchen inne, da den spinner fort rundt og samtidig ligger å småsubber i trykkplate og svinghjul. så nei den stopper ikke helt opp ved kjøring. ikke uvanlig at trykkplata sprekker på disse. noe som fører til at den ikke løser helt ut

 

Nå var det vel ett spørsmål om når bilen sto i ro da. Da skal ikke lamellen røre seg.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var det vel ett spørsmål om når bilen sto i ro da. Da skal ikke lamellen røre seg.

 

Ro

 

det er sant.. men det får den jo strengt tatt ikke gjort selv med et litt tregt nålelager. så sant ikke nålelageret klarer med sin treghet å overføre nok moment til å dra rundt inngående aksel i girkassen. har pr dags dato ikke vært borte i et så tregt nålelager etter 8 år i møller som mekaniker og fagtekniker. men senarioetdu forklarer er jo en mulighet men aldri sett det. sprekkt trykkplate derrimot er vanlig på denne motoren i forhold:) det er i allefall min erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for kjappe:) svar Da er det stor sannsynlighet for at lamell og trykkplate bør skiftes. Har allerede bestilt tid hos Audi Senteret for å se om de kunne finne ut av det. De hang seg selfølgelig litt opp i at jeg hadde skiftet olje selv.

Får bare satse på at sync-ringene har overlevd. Regner med det sliter ganske godt på disse hvis clutchen ikke frigjør helt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er sant.. men det får den jo strengt tatt ikke gjort selv med et litt tregt nålelager. så sant ikke nålelageret klarer med sin treghet å overføre nok moment til å dra rundt inngående aksel i girkassen. har pr dags dato ikke vært borte i et så tregt nålelager etter 8 år i møller som mekaniker og fagtekniker. men senarioetdu forklarer er jo en mulighet men aldri sett det. sprekkt trykkplate derrimot er vanlig på denne motoren i forhold:) det er i allefall min erfaring.

 

Ok, har ingen erfaring med denne motoren selv. Så hvis det er en erfart svakhet på disse at trykkplata sprekker skal jeg ikke si imot noen jeg. Men har vært borti flere ganger at lageret er så tregt at det klarer å snurre akselen. Har da skiftet kun lager og clutch har blitt bra etterpå. Skal sies da at jeg ikke har opplevd dette på noe vag produkt enda, men en god del andre europeiske samt en del japansk.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten ting til. Oljen jeg har fylt på kassen er helsyntetisk 75W-90 GL4. Da jeg snakket med Audi Senteret mente han karen jeg snakket med at det skulle være GL5?? og at oljen måtte byttes omgående. Etter mitt hode så inneholder GL5 EP-tilsettninger som messing o.l. i girkassen ikke er så glad i. Rett meg om jeg er helt på trynet her:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten ting til. Oljen jeg har fylt på kassen er helsyntetisk 75W-90 GL4. Da jeg snakket med Audi Senteret mente han karen jeg snakket med at det skulle være GL5?? og at oljen måtte byttes omgående. Etter mitt hode så inneholder GL5 EP-tilsettninger som messing o.l. i girkassen ikke er så glad i. Rett meg om jeg er helt på trynet her:)

 

Spørs litt det. De fleste til vag har vel gl-4 men noen har vel også gl-5 det må man nesten sjekke i rep literatur om.

Messing som er en legering med kobber og sink brukes gjerne i synkroniseringsringer og lager i en girkasse. GL5 girolje inneholder EP (ekstremt trykk) tilsetninger med bla. svovel som kan angripe/"korrodere" messing (en kjemisk reaksjon mellom svovel og messingen).

Noen GL5 giroljer er både GL4 og GL5. Disse inneholder tilsetninger som ikke er skadelig for messing. Ta med flasken du hadde girolje fra du så får de sjekket specs oppimot hva fabrikk sier:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. En liten oppdatering.

Fikk pris på skifte av lammel og trykkplate av Audi Senteret i dag. Og det kom på herlige 13.050,-: eek :

Greit det er merkeforhandler osv, men syns dette var en litt stiv pris + de kunne ikke ta inn bilen før om en måned: bh :

Vurderer å finne et annet verksted som kan ta dette mens det ennå er synk-ringer igjen i kassen.

Noen som har forslag til andre verksted i Stavanger området?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den siste tiden vært plaget av at bilen er vanskelig å få i gir når bilen står i ro med

motoren er i gang (merker det litt under kjøring og).

Har skiftet olje på kassen, fått sjekket giroverføringen og luftet master/slave og sjekket for lekkasjer, men problemet er akk det samme.: klø :

Så i kveld fikk jeg bekreftet mistanken min om at clutchen ikke frigjør skikkelig. Hvis jeg rikser og skyver

på girspaken slik at den kommer til punktet der skiftemuffa kobler inn giret kan en kjenne og høre at den griper fatt.

Så spørsmålet mitt er: Skal lammelplata (når den blir frigjort) stoppe helt opp, eller er det normalt at den tar "litt" borti svinghjulet eller trykkplata?

 

Drar opp denne tråden igjen da jeg har noe av det samme problemet..

det eneste jeg lurer på er om det er noen annen måte og sjekke lekkasje på? har ikke tilgang på trykktester, men det minker ikke på bremseveske beholderen..

Kan det komme av lite olje på gearkassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.