#1 Skrevet November 17, 2004 Hvilket merke er det som duger i 18" eller 17" for A6 Quattro- 01? Noen med erfaring i dim 235/40-18? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 17, 2004 Lavprofil på vinterføre duger egentlig ikke, men jeg hadde 225/40-17 nokian hakkapelita på S4en min å var førnøyd med de! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2004 Hadde 235/45-17 på min UrS4 og det funka bra. Var på fjellet uten problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 17, 2004 Kjører andre vinteren nå med Dunlop Winter Sport i 225/40 x 18 og det er helt greit hvis du bruker hodet litt. Det er riktig som Peder sier at lavprofil vinterdekk ikke er best egnet, men det varierer jo veldig hvor du kjører også. Vi kjører jo 4 - 5 mnd. i året på vinterdekk så hvorfor ikke ha store hjul på vinteren også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 17, 2004 Opprinnelig postet av Øystein Tomassen Hvilket merke er det som duger i 18" eller 17" for A6 Quattro- 01? Noen med erfaring i dim 235/40-18? Jeg kjøpte 225/35-18 til min A3 nå. Hadde mine tvil på om de kom til å sitte bra når snøen og isen kom, men det fikk jeg bekreftet i dag!! Sitter overraskende bra altså!! Nokian Hakkapelita 4 (piggdekk) Anbefales om du skal ha 18" altså!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 17, 2004 Hvorfor 235/40-18 og ikke 225/40-18 som ligger nærmere standard rulle omkrets? På vinterhjulene er det jo også en fordel med noe smaler dekk enn på sommeren. Selv kjører jeg med 225/45-17 Michelin X-Ice (piggfritt) og det fungerer meget bra, men disse dekkene leveres ikke i større størrelse enn 17". Skal du ha 18" vinterdekk blir det nok dekk med mer kontinentale egenskaper enn hva som er mest optimalt i Norge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 17, 2004 Jeg kjører på 225/45-17 på min lille A3 (det er jo standard dimensjon på Ambition). Bruker Falken Espia, og det sitter overraskende bra synes jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 17, 2004 Ville uansett valgt ett dekk med så lav hastihetsklasse som mulig helst et Q-dekk da disse vil funke best på snø/is, dette dekket er godkjent til 160 km/t så vidt jeg husker, og det burde jo holde nå på vinterstid (jada, vet det finnes tuneller.. men dekket tåler sikkert litt mer fart enn det der godkjent for og da...) Ifølge motor med ABS-bremsing på snø (og sikkert annen dimensjon da..) men uansett.. her er lista (bremsing fra 80 km/t på snø) Pigg: Continental Winter Viking 1 53 Nokian Hakkapellitta 4 53 Goodyear UG500 53,5 Pirelli Winter Carving 53,5 Gislaved Nord Frost 3 54 Michellin Ivalo 54 Agi Sarek 2 54,5 Bridgestone Noranza 55,5 Courier Snowfox 56,5 Hankook W404 57 Kumho I'zen Stud 58 Toyo Observe G1S 59,5 Aurora W403 60 Piggfrie: Nokian Hakkapellitta Rsi 53,5 Continental Contiviking contact 54 Michelin X-Ice 54 Gislaved SoftFrost2 55 Hankook IceBear 55,5 Uniroyal MS Plus Soft 55,5 Agi Soft Sarek 56 Bridgestone Blizzak WS50 57 Nokian WR 62,5 Hele artikkelen finner du her: http://www.motor.no/pdf/vinterdekktest_2004.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 17, 2004 Dekk med lav hastigheitsmerking er bra ja. Fartsgrensa er ikkje meir enn 90 likevel Ellers så er det jo absolutt viss du går ned nokre tommar, så slepp du sporing o.l. med store profilar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 17, 2004 Det kan jo nevnes at det er ulovelig å kjøre med dekk som har lavere hastighetsmerking enn bilens oppgitte toppfart... Men om man vil følge det er jo opp til hver og en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 17, 2004 Stemmer ikke det der.. på vinterdekk kan du kjøre helt ned i Q-dekk på alle biler.. uavhengig av bilens hastighets-merking ellers.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 17, 2004 Opprinnelig postet av Kjetil Bjørntvedt Det kan jo nevnes at det er ulovelig å kjøre med dekk som har lavere hastighetsmerking enn bilens oppgitte toppfart... Men om man vil følge det er jo opp til hver og en... Vil jo vere litt rart at dei fortsatt lagar q-dekk då. Så og sei alle bilar siste 15 år (ikkje alle, men alle merker som er verdt å nevne, i alle fall vag) har jo toppfart på over 160 alle... Teit å lage dekk viss ingen brukar dei... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 17, 2004 Opprinnelig postet av Sture Nerhus Vil jo vere litt rart at dei fortsatt lagar q-dekk då. Så og sei alle bilar siste 15 år (ikkje alle, men alle merker som er verdt å nevne, i alle fall vag) har jo toppfart på over 160 alle... Teit å lage dekk viss ingen brukar dei... Så og si alle "normale" vinterdekk er Q dekk......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 17, 2004 Ok, sikkert jeg som har tatt feil da.... Men sommerdekk da? (Kan ikke ta SÅ feil... ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 17, 2004 Jepp, sommerdekk skal ha hastighetsmerking i henhold til bilens topphastighet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 17, 2004 Stemmer bra det at de fleste "normale" dekk i normale dimensjoner har hastighetsmerke Q men når du går opp i 17, 18 og 19 så blir det en annen sak... da blir det mer og mer "autobahn-dekk" som er bygd for mer fart (mer asfaltdekk) som bråker mindre, men som er dårligere på nordisk føre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 17, 2004 Det er ikke noe problem å finne Q dekk i 17", men fra 18" og oppover blir det nok mer "autobahn-dekk" med hastighetsmerking V eller mer. Mine Michelin X-Ice 225/45-17 piggfrie dekk er Q dekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 18, 2004 Opprinnelig postet av Inge Opland Kjører andre vinteren nå med Dunlop Winter Sport i 225/40 x 18 og det er helt greit hvis du bruker hodet litt. Det er riktig som Peder sier at lavprofil vinterdekk ikke er best egnet, men det varierer jo veldig hvor du kjører også. Vi kjører jo 4 - 5 mnd. i året på vinterdekk så hvorfor ikke ha store hjul på vinteren også. Kjører også andre vinteren med slike 225/40 18 dekk og konklusjonen etter kort tids bruk er at disse er ok, men glatte og viktig å bruke hodet når det er is og snø. Kjørte hjem på E6 mellom Oslo og Skedsmo i går og da jeg tråkka pendalen i bånn i 5. gir i 80 km/t så blinka det villt i antispinn-kontrollen...Sikkert fordi jeg har så enormt dreiemoment, haha.. Men dersom jeg måtte bruke bilen hver dag uansett vær, så ville jeg kanskje vurdert et mer "norsk vinter-tilpasset" dekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 18, 2004 Alle dekk utenom de som er M+S-merket skal følge bilens toppfart. Ett av hjulene jeg fikk fra Trond hadde en 225/50-16 med M+S merking og V-merking.. Temmelig hardt til å være vinterdekk.. (Fulda Christal eller noe..) På Supraen var originaldim 225/60-14, og det eneste dekket jeg fant var et M+S-merket Jetzon, men med H-hastighet. Siden jeg bare bruker bilen på sommeren er det ok, for glattere dekk skal en lete lenge etter! (slipper på våt vei selv i 4.gir, og dette er ingen twin-turbo Mark IV akkurat.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 18, 2004 Etter litt råd her og der ser det ut til at Nokia Hakkepelitta RSI er R merket i 225/40-18. R = Q+10 =170km/t. Dette er det som er 'skikkelig' vinterdekk. Det meste annet er 'autobahn' dekk i 18... http://www.nokiantyres.com/passengercars_product_en?product=610499&name=NOKIAN+HAKKAPELIITTA+RSi Litt av en skryte tekst her.... 'erobr vinteren'.... :-) Egen site: http://www.nokianrsi.com/EN/index.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 14, 2005 Noen som har en liste over hastighetsmerking av dekk, sommer og vinterdekk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 14, 2005 Har kjørt 3 sesonger med 17 tom dekk i 225/45-17, 235/45-17 og 225/50.17(teit dimensjon)piggfritt og med dekk laget for nordiske forhold og i forskjellige merker( yokohama , dunlop og Michelin), noe jeg har vært veldig fornøyd med, så kjøpte jeg i år 225/40-18 i Nokian Hakkapelitta RSI! Bor litt på landet og her blir det ikke akkurat brøytet og strødd først, men det er en helt topp opplevelse å kjøre på alle slags underlag! Har prøvd dekk som er laget for kontinentet også, men da er det bare å parkere bilen så fort det ikke er bar asfalt lenger! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 15, 2005 Både pappa og jeg kjører 225/40x18 på våre biler. Han har med pigg, jeg har uten (pigg og hjulspinn er dårlig kombinasjon). Til vanlig bruk er det ikke noe problem med feste med piggfrie dekk, men jeg hadde valgt med pigg hvis du skal kunne bruke bilen 24t i døgnet 365 dager i året og du ikke skal leke alt for mye. Med pigg og quattro kommer du nesten frem over alt! Problemet med denne dimensjonen er at du lett "flyter oppå" hvis det er mye slapps eller nysnø, og så må du være litt forsiktig så du ikke slår felgene urunde. Det er ikke så lett å se hull osv når alt er hvitt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 16, 2005 Jeg har kjørt siste 2 sesonger på Nokian WR, 225/40-18. Fungerte MEGET bra...tross det opprinnelig er ett "Mellomeuropeisk dekk". Nå har jeg gått over til Falken i samme dim,- men for tidlig å si hvordan disee er. Hadde de hatt Nokian WR på lager hadde jeg valgt de. De er billigst på: http://www.wheelie.no Men, som de fleste kommenterer...de må jo bli hardere gummistamme på så lav profil, så det vil jo alltid være dårligere enn f.eks. 16" Nokian RSI o.l. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...