#1 Skrevet Januar 11, 2009 Jeg må bytte bremse kloser og skiver foran på passat`en. Trenger jeg noen spesial verktøy? Må jeg skru av bremseslangene? Har vært enklest uten for da slipper jeg vell og lufte bremsene etter på? Mvh Jon Olav 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 11, 2009 *skru av dekket *skru ut 2 bolter som holder kallipern til braketten (13mm fast nøkkel og 15 mm for å holde igjen) *slå kalippern forsiktig av (heng den opp med kabelstrips) *skru av selve caliperbraketten (2 15 mm skruer) *slå hardt på bremseskivens senter så løsner den greit tenker jeg. monter i motsatt rekkefølge. du trenger et presseverktøy som du får kjøpt på biltema for en billig penge. delenummere hos biltema er 19-234 koster 109 kroner (visst du har skrudd litt før så skjønner du hvordan denne brukes. settet der hvor skiva egentlig sitter og presser stempelet tilbake) NB HUSK Å SKRU AV LOKKET TIL BREMSVÆSKEBEHOLDER du trenger ikke å lufte bremsene når du gjør dette. bare pump pedalen etter at alt er montert. skulle det være noe mer du trenger hjelp til så bare ring. nummeret står i signaturen min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 11, 2009 *skru av dekket*skru ut 2 bolter som holder kallipern til braketten (13mm fast nøkkel og 15 mm for å holde igjen) *slå kalippern forsiktig av (heng den opp med kabelstrips) *skru av selve caliperbraketten (2 15 mm skruer) *slå hardt på bremseskivens senter så løsner den greit tenker jeg. monter i motsatt rekkefølge. du trenger et presseverktøy som du får kjøpt på biltema for en billig penge. delenummere hos biltema er 19-234 koster 109 kroner (visst du har skrudd litt før så skjønner du hvordan denne brukes. settet der hvor skiva egentlig sitter og presser stempelet tilbake) NB HUSK Å SKRU AV LOKKET TIL BREMSVÆSKEBEHOLDER du trenger ikke å lufte bremsene når du gjør dette. bare pump pedalen etter at alt er montert. skulle det være noe mer du trenger hjelp til så bare ring. nummeret står i signaturen min Tusen takk for ei kjempe grei forklaring Mvh jon olav 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 11, 2009 trenger ikke det spesialverktøyet heller.. trenger bare ei stor vannpumpe tang (nordlending) bare for å klemme tilbake stempelet.. men skjekkt med det tema verktøyet da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 21, 2009 Det var med bare 2 bolter i eska sammen med bremseklosene, skal man ikke bytte ut alle 4 boltene som holder kalliperene til braketten? Noen som har noe tips på å få løs boltene til caliperbraketten, di sitter som fa.. (2 17mmskruer) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 22, 2009 eg har et lite tips. skrudde nettop av caliperbranketten på tirsadg. de også satt som SVEIST fast. eg har innvendig spor på mine bolter men eg har en annen bil då, men drit i d. du tar en en pipe eller fast nøkkel (alt ettersom du bruker til å skru av bolten med) så prøver du å skru av bolten med ene armen mens du slår regelmessig med hammer på bolten med andre armen. då pleier bolten å løsne etter noen forsøk. prøv å spray litt WD-40 på bolten innimellom. hvis du ikke får bolten av etter 10 min så må du VEFFAL ikke gi opp. eg satt i 2 timer med 1 BOLT og eg tuller ikke. har fått den av no då, men kjøpte også nye bolter. Lykke til videre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 26, 2009 Det var med bare 2 bolter i eska sammen med bremseklosene, skal man ikke bytte ut alle 4 boltene som holder kalliperene til braketten?Noen som har noe tips på å få løs boltene til caliperbraketten, di sitter som fa.. (2 17mmskruer) Skal enn bytte ut de boltene? Har akkurat fått nye skiver og klosser forran, og skal bytte de til helga tenkte jeg. Trenger jeg nye bolter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 26, 2009 Du trenger nødvendigvis ikke nye bolter. eg kjøpte nye fordi eg hadde herpet de 2 boltene mine så mye når eg skulle skru dem av at eg trengte to nye for å klare å feste bremsekaliperen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 26, 2009 hvis du får med nye bolter i esken/pakken, så skader det ikke å bytte dem ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 26, 2009 Var kun klossene som kom, og nye skiver. Så da er det bare å satse på at de løsner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 26, 2009 varme er ordet... blåselapme er tingen:) selges billig på biltema.. varm opp rundt bolten ikke selve bolten.. Eventuelt finnes det masse sprayer og skit som skal løsne bolter da.. locktite freeze har jeg bra erfaring med:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...