tomgangsproblemer/stopp på Audi S6 C4, kan det være lmm, tomgangsmotor eller noe?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 1995 modell Audi S6 Avant som i perioder er veldig jagete på tomgang.Det er så ille i perioder at bilen faktisk stopper fordi turtallet blir for lavt...Det er ikke alltid det er sånn men kun i perioder.

Når problemet starter,kan jeg godt stoppe bilen også starte den igjen og da er problemet vekk..

Noen som aner hva dette kan være??Problemet var der også i sommer så tror ikke det har noe med at det er kaldere ute å gjøre.

 

Jeg har en litt stor lekkasje i grenerøret mitt.Kan dette ha noe å si??At det blir feil i systemet luft/bensin osv??

Håper på råd og tips : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve og trykkteste systeme ditt og og høre etter andre lekkasjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkasje på vacumslanger eller gummirør på innsugsiden. Kan prøve og spraye startgas på steder som er vanskelig tilgjengelig når motoren går på tommgang. Hvis turtallet øker så har i tillfellet gassen funnet en sprekk som den kommer inn i.

Åpne gasspjeldet så mye at bilen går nogelunde jevnt og spray på litt startgass av gangen vent litt og hør om motoren ruser.

Har funnet sprekker på denne måten som var umulige å se uten å bøye gummien kraftig (dette var på en S4, men motorene er vel ganske like)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde selv med startgass engang.. Min reagerte ikke.. Sprøytet rett i luftfilteret uten noen reaksjon :o Tror ikke 2.2 20V motorene er så veldig kresne på falskluft når det gjelder tomgang. På min kan jeg ta av oljepåfyllingslokket på toppen mens motoren går uten at det skjer noe.

Men på 10V derimot, så detter den ganske kraftig og jager ved lekasje.

Har du prøvd og gjøre ren tomgangsregulatoren (rødsprit etc) som står ved siden av gasspjellet? Kan hende det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde selv med startgass engang.. Min reagerte ikke.. Sprøytet rett i luftfilteret uten noen reaksjon :o Tror ikke 2.2 20V motorene er så veldig kresne på falskluft når det gjelder tomgang. På min kan jeg ta av oljepåfyllingslokket på toppen mens motoren går uten at det skjer noe.

Men på 10V derimot, så detter den ganske kraftig og jager ved lekasje.

Har du prøvd og gjøre ren tomgangsregulatoren (rødsprit etc) som står ved siden av gasspjellet? Kan hende det hjelper.

 

At ikke 20v reagerer på å ta av oljelokket er fordi at ikke åndingen har en ventil som forhindrer undertrykk. 10v har ikke det, og dermed vil den suge falskluft den veien.

 

Men å rense tomgangsregulator og lmm pleier å være en god idé. Elektronikk cleaner fungerer fett :D Renner ofte ut mye sort veske da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg nokså dum for å si det mildt når det gjelder bilen min..Hvor sitter lmm og tomgangsregulatoren da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg nokså dum for å si det mildt når det gjelder bilen min..Hvor sitter lmm og tomgangsregulatoren da??

 

LMM står forran på luftfilterboksen din.. Der hvor luften går inn i boksen

 

Når det gjelder tomgangsregulatoren, så har jeg ikke noe bilde og legge ut nå.. Men den store slangen som går inn på innsuget ditt. Rett før, så går det ut en liten slange som er koblett rett på regulatoren.. Mener og huske at strøm kontakten som er koblet på er blå! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM står forran på luftfilterboksen din.. Der hvor luften går inn i boksen

 

Når det gjelder tomgangsregulatoren, så har jeg ikke noe bilde og legge ut nå.. Men den store slangen som går inn på innsuget ditt. Rett før, så går det ut en liten slange som er koblett rett på regulatoren.. Mener og huske at strøm kontakten som er koblet på er blå! :D

 

Skal ta meg en titt etterpå jeg..Takk så lenge ihvertfall.

:) PS

Bilder mottas gjerne : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som aner om tomgangsmotoren også kan gi dette problemet?Altså problemer på tomgang(jaging) og at den brått stopper under kjøring på lave turtall? klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at å rengjøre tomgangsmotoren,lmm og fjerne driten ved gass spjellet kan gjøre underverker på tomgangsproblene jeg har.Bilen stopper når jeg skal f.eks stoppe i kryss/rundkjøring ved vikeplikt f.eks.

Enten stopper den eller den begynner jage skikkelig.Stopper jeg bilen og starter den igjen kan tomgangen være strøken..

 

Lurer på hva jeg bør bruke til å rense hver enkelt ting..Har hørt WD40,5-56 og IsoPropanol kan brukes??Samt el spray på lmm...

Noen som også kansje kan hjelpe meg åssen jeg skal gå frem her??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min hadde akkurat de samme symptomene som din og der var LMM Kaputt.. en liten fin tråd inni der som var røket av. Ny ble kjøpt inn og vips alt ok... det enkleste du kan gjøre er å koble den fra... oppfører den seg på samme måte da.. så ja.. da har du svaret der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min hadde akkurat de samme symptomene som din og der var LMM Kaputt.. en liten fin tråd inni der som var røket av. Ny ble kjøpt inn og vips alt ok... det enkleste du kan gjøre er å koble den fra... oppfører den seg på samme måte da.. så ja.. da har du svaret der :)

 

ok det skal jeg prøve men hvis det er ok da..hva bør jeg bruke til å rense med??Noe å anbefale??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elektronikkrens fra f.eks. CRC til rens av LMM. Spray på og la alt fordampe.

WD40 eller CRC 5-56 til rens av tomgangsmotoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ut kontakten på LMM idag og da ble tomgangen mye verre så da går jeg utifra at LMM er bra og funker.

Noen tips og råd om åssen jeg bør rengjøre tomgangsmotor??OG Gass spjellet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Nå gir jeg snart opp.Rengjorde tomgangsmotoren idag uten at noe som helst hjalp.

Tok også ut lmm kontakten og da ble tomgangen verre så går utifra den funker..

Noen her som har flere forslag??

 

PS når jeg rengjorde så kom det ikke så mye dritt ut.så og si ingenting.kan det tenkes at jeg ikke renset den grundig nok??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tidligere her inne spurt litt ang mitt tomgangsproblem og at bilen brått dør ut/stopper når jeg f.eks skal stoppe i ett lyskryss,rundkjøring eller noe..Har rengjort tomgangsmotor med forgasserrens,uten hell.

Og jeg har tatt ut kontakten på lmm,og da blir tomgangen forverret.Kan også gå fra bra tomgang til elendig når den kontakten tas ut..Så går utifra at lmm funker...

 

Hva kan det da ellers være??Kan jo selvsagt være tomgangsmotoren som er gåen men jeg prøver alt føre jeg kjøper noe nytt.Den delen kostet over 3500 kr ny...Så håper noen her inne har noen gode råd og tips til meg ang dette...Og evt hvordan jeg sjekker 100% at tomgangsmotoren er gåen: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du uten resirk ventil/dumpventil? Sjekk for evt luftlekk på slangen til ventlen. Min lakk, da stoppa bilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sansynlig så er dette en luftlekasje ja. Du må trykkteste systemet for lekasjer. De er ikke altid like lett å oppdage, men 0,5bar(MAX) inn på turboen burde være nok til å oppdage eventuelle lekasjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor/Hvordan trykktester man systemet da??

Er dette noe jeg kan finne ut av eller koster det ikke rare kronene å få gjort dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM renses med noe som ikke inneholder olje, feks elektronikkrens. Har lest at noen påstår at det finnes elektronikkrens med og uten oljestoffer, så det kan være smart å søke litt på dette i formumet.

 

Ellers ble jeg litt forvirret med at du har tre tråder, fremfor å fortsette samme tråd..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM renses med noe som ikke inneholder olje, feks elektronikkrens. Har lest at noen påstår at det finnes elektronikkrens med og uten oljestoffer, så det kan være smart å søke litt på dette i formumet.

 

Ellers ble jeg litt forvirret med at du har tre tråder, fremfor å fortsette samme tråd..........

 

Ja det beklager jeg men i sinne og frustrasjon har det blitt sånn...Beklager på det sterkeste der:tilber:

Men kan det kansje hjelpe å rense lmm også da???For jeg merket at tomgangen ble verre,langt verre når kontakten på lmm ble fjernet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe så enkelt som.. Plugger? Sjekket dem først?

A4'en min hadde "LMM-n75-symptomer"... Men jeg tenkte jeg skulle være lur, å begynne i billigst mulig ende.

 

Det var faktisk pluggene mine som var røtne "nok" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt startgass-sjekken da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tetter der hvor lmm'en sitter koblet på.. Og setter trykk inn der hvor n75'n er.. Jeg kjørte på et par kg... Og det lakk ikke da, så da vare greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen i nærheten av deg som kan kjøre diagnose for deg?

Kan være LMM, lamda tomgangsregulator, luftlekasje og sikkert masse mer.

Når ble det byttet blugger sist?

Fusker den også ved pådra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.