Hvordan komme ned bratt bakke? Brekk

Anbefalte innlegg

Fy som det snør. Må ned en bratt bakke i morgen. Hvordan gjør jeg det lettest? Kan jeg ha på brekket litt?

Har 4 Motion (Torsendiff).

 

Er det lurest å gå ut å måke litt nå? Slik at ikke det pakker seg foran dekket med snø. Brodern fikk sabla fart nedover bakken og han var ikke halvveis oppe i den engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lureste er å trille ned i første gir, da trekker den akkurat like mye på alle hjula, og du holder deg helt rett, samtidig som det går passe sakte :)

Har du automat, vet jeg ikke helt hvordan det vil fungere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel manuell, ettersom du har firesylindret og 4motion, og da ville jeg gjort som Stian sier!

Jeg går ut fra at broren din ikke har Quattro (ups, det heter 4motion på VW ja), siden han ikke kom opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har manuell kasse. Må la bilen bli litt varm da, for ellers går vel motoren mye fortere på turtall?

TDI går kanskje saktere på 1 gir enn bensin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er skikkerlig glatt vill hjulene låse seg om du har den 1. gir uten å gi gass.. Ville brukt 2. gir!

 

Det med brekket lurer jeg også på.. Er det mulig å ta en "brekk sladd" med Quatro systemet som er i en 02 mod A4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Har manuell kasse. Må la bilen bli litt varm da, for ellers går vel motoren mye fortere på turtall?

TDI går kanskje saktere på 1 gir enn bensin?

 

Synes du det begynner å gå litt fort kan du jo bremse litt uten å trå inn clutchen, for da vil du jo bremse ned turtallet på motoren igjen, uten at hjulene stopper helt. Det er jo hvis du låser hjulene at det er størst sjanse for at det begynner å gli.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sigbjørn Røst

Om det er skikkerlig glatt vill hjulene låse seg om du har den 1. gir uten å gi gass..

Da stopper jo motoren?!? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig han har 95 mod Porshe 993 med den nye 4 hjulstrekken som er helt elendig. Derfor kom han bare halvvei opp. Og det var kanskje like greit. (964 hadde sperrer og skikkelig 4hjulstrekk) Den dritten de har nå er bare for at den skal dra litt på bedre på banekjøring. Vinternorge er den dårlig på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Har manuell kasse. Må la bilen bli litt varm da, for ellers går vel motoren mye fortere på turtall?

TDI går kanskje saktere på 1 gir enn bensin?

 

Motorbrems pleier å fungere bedre på TDi motorer enn bensin pga høyere moment i motoren. Akkurat som man kan bruke 1. og 2. gir på TDi biler som "cruise kontroll" ved køkjøring....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På gamle Quattroer med sperrer brukte man ofte brekket på for å komme ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så har han jo ABS da, og da låser ikke hjulene uansett.

 

Jeg ville prøvd å komme meg ned uten å sette den i gir, bare trå inn bremsepedalen og kjør så rolig det lar seg gjøre. Dersom ABS'en slår inn, er det bare å kline pedalen i bunn og ratte så det holder. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sigbjørn Røst

Om det er skikkerlig glatt vill hjulene låse seg om du har den 1. gir uten å gi gass.. Ville brukt 2. gir!

 

Det med brekket lurer jeg også på.. Er det mulig å ta en "brekk sladd" med Quatro systemet som er i en 02 mod A4?

 

Brekk sladd vil ikke gå uten videre på grunn av ESP'n. Den vil jo alltid bremse bilen rett. Selv om du har koblet ut ESP, så vil denne tre i kraft igjen så fort du bremser.

 

Den eneste måten å jukse seg til en skikkelig sladd på er å legge over rattet fullt før du drar i stikka. Da vil du få bakenden til å skli.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville satset på å ha bilen i 1. eller 2. gir og beina på gulvet. (Evt lett trykk på bremsen). Dette vil da fungere på samme måte (i prinsipp...) som funskjonen som kalles "hill decent controll" som man bla finner i biler som Touareg og LR Disco 3, og disse er jo myntet på slik kjøring....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Kristiansen

Brekk sladd vil ikke gå uten videre på grunn av ESP'n. Den vil jo alltid bremse bilen rett. Selv om du har koblet ut ESP, så vil denne tre i kraft igjen så fort du bremser.

 

Den eneste måten å jukse seg til en skikkelig sladd på er å legge over rattet fullt før du drar i stikka. Da vil du få bakenden til å skli.

 

Kobler ESP inn selv om den er koblet ut?? : bh :

 

Det jeg tenkte på var om det var en slik "dings" : klø : som koblet ut driften på bakjulen når man dro i brekket? Vet noen biler har dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakken her er så smal at får jeg skrens havner jeg hos naboen som her en meter lavere vei. Det vil jeg helst ikke. Dette er bare en oppkjørsel.

 

Bør jeg måke nå? MEn det an bli glatt. Er gress på sidene av hellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør helst ikke ha håndbrekket på for da er det veldig stor sjangs for at bakhjulene låser seg og da kan det være at du plutselig står på tvers ned over bakken og det er ikke spesielt spennende hvis bilen i tillegg sklir ned over ;) .

Det vi lærte på glatt kjøringen med lastebil det var å ha minst mulig fart i fri og bruke bremsepedalen så forsiktig at hjulene ikke låser seg og så mye at farten ikke øker noe spesielt, og det funker utrolig bra i veldig bratt bakke selv med en 20 tonns lastebil :) . Du har jo ABS på bilen din og det vil hjelpe deg veldig, men det viktigste å huske på er farten. Er bedre å bruke 5-10 min ned bakken en 1 min og ha en "Kondemnert" bil etter på :D

 

Lykke til Arne : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sigbjørn Røst

Kobler ESP inn selv om den er koblet ut?? : bh :

 

Nei....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Men så har han jo ABS da, og da låser ikke hjulene uansett.

 

Jeg ville prøvd å komme meg ned uten å sette den i gir, bare trå inn bremsepedalen og kjør så rolig det lar seg gjøre. Dersom ABS'en slår inn, er det bare å kline pedalen i bunn og ratte så det holder. :D

 

ABS'en kobler vel ut under 10-15 kilometer i timen... så det funker nok ikke...

1 gir og quatro og "rulle" ned er løsninga... også som sagt bremse litt for å holde igjen turtallet om bakken er veldig lang og bratt... men ikke så mye bremsing at du nærmer deg noe låste hjul...

 

Eventuellt du kan ringe en taxi :D

og ta ned bilen når det blir mer skapelig føre igjen... da er du jo på den sikre siden i tilfelle...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal først til Gardermoen og så til Drøbak. Betaler du Taxien da:)

 

Brodern bremset og fikk større og større fart selv med ABS. Så han slang in 1 gir. Men nederst i veien er det et gjerde og hus på andre siden. Så han hadde fått vrengt bilen på en måte å kommet unna det. Men han har kjørt litt mer på bane og kjenner bilen bedre enn meg. Første turen på snø med min i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond W Grøvdal

ABS'en kobler vel ut under 10-15 kilometer i timen... så det funker nok ikke...

 

Høh?! Det har den da aldri gjort på noen av bilene mine. Jeg kjører nemlig glatte bakker på vinterstid selv. Og både på 200'en og 80'en hadde jeg abs til jeg stoppet.

 

Men ellers er jeg enig med det du sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Da stopper jo motoren?!? :confused:

 

Berre ikkje trakk så veldig hardt. Berre litt sånn at turtalet synk.

 

Eg ville også brukt 1. gir :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Skal først til Gardermoen og så til Drøbak. Betaler du Taxien da:)

 

Brodern bremset og fikk større og større fart selv med ABS. Så han slang in 1 gir. Men nederst i veien er det et gjerde og hus på andre siden. Så han hadde fått vrengt bilen på en måte å kommet unna det. Men han har kjørt litt mer på bane og kjenner bilen bedre enn meg. Første turen på snø med min i morgen.

 

hehe...

 

men kan fort bli billigere og ta taxi uansett da... blir fort dyrt om du "fucker opp" i morra da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, kan bli moro i morga dette :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

hehe, kan bli moro i morga dette :P

Samme her :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det måkt og det ser mye bedre ut. Stød litt grus oppå hellene. Tror dette skal gå bra.

 

Takk for mange bra innspill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.