#1 Skrevet Januar 14, 2009 Hei! Det kan virke som om ac'en min har tatt kvelden,eller iallefall er på god vei. Ettersom en ny ac-enhet er forholdsvis dyr,tenkte jeg å kanskje rive ut den gamle ac'en og sette inn et vanlig viftesystem(slik som i eldre biler,med skruknapper),siden ac'en kun blir brukt effektivt 4 dager iåret,og da kjører jeg med vinduene åpne uansett. Er dette en rett-fram-sak,eller blir det komplisert? Det er en '95 A6 2.5TDI stv...alle forslag mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 14, 2009 Hva er det som er defekt? Betjeningspanelet? De får du rimelig på Ebay. Der får du også alt mulig annet, evt. fra hugger i Sverige på http://www.bildelsbasen.se. Å bygge om er en vanvittig jobb, må bytte hele varmeapparatboksen, flere luftkanaler og hele ledningsnettet til dashbordet, og det det koster å ha fungerende klimaanlegg får du trolig igjen når bilen skal selges en gang selv om den er noen år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 14, 2009 Problemet er at det kommer bare luft(varm eller kald) sporadisk...altså,den kan plutseli kutte å blåse varm luft,og dermed skaper dette kondens innvendig pga pusting osv,å da må jeg kjøre med åpne vindu for å fjerne dette,og da er alt det lille av varmluft som var der borte. Skal på diagnose imorgen,så får vel vite hva som er galt da,forhåpentligvis er det bare viftemotoren eller noe som synger på siste verset,i verste fall er styreenheten til AC'en gåen. Og da blir det fort 10 000 ut,bare for den ene delen. Første gang dette skjedde var jeg på vei fra Møre og Romsdal til Vestfold. Da sluttet varmeapparatet å blåse på Lillehammer,altså ingen lyd i viftene. Så lot jeg bilen stå i en halv time eller så,startet på nytt,og da blåste det igjen,før det kuttet igjen,og slk gikk det helt fra Lillehammer til Vestfold. Siden det er sporadisk er jeg usikker på hva det kan være. Skulle ønske det var slik at om noe var ødelagt så var det ødelagt,isteden for å funke nå og da... Ettersom jeg skjønner er det en enorm jobb å bytte ut ac'n med vanlige vifter....tenkte kanskje det var så enkelt at det var nok å koble noe strøm hær og der og bruke eksisterende kanaler til luft...men det er det da tydligvis ikke!Takk for all hjelp! Om noen har hatt dette problemet før og kjenner det igjen,legg gjerne igjen et innlegg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 14, 2009 Det er jo en liten greie du kan gjøre selv, for å finne ut hva som er galt... Trykk på Resirk knappen og pil opp samtidig, så kommer du inn i "diagnose"-modus. Der kan du lese av veldig mye rart... Skal finnes en guide her inne. Eller ihvertfall en link et sted. Jeg brukte det, og fant ut at en servo motor var defekt. Byttet den, og alt i orden. ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 14, 2009 Problemet er at det kommer bare luft(varm eller kald) sporadisk...altså,den kan plutseli kutte å blåse varm luft,og dermed skaper dette kondens innvendig pga pusting osv,å da må jeg kjøre med åpne vindu for å fjerne dette,og da er alt det lille av varmluft som var der borte. Det har ikke minket på kjølevæska, og at du har lekkasje i varmeregisteret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 15, 2009 Hadde diagnose hos Møller idag. Eneste feilen de fant var på viftemotoren,så da blir den byttet ihåp om at det blir bedre da! Det kom,ifølge mekanikeren, strøm frem til motoren,men den fjusket for å si det sånn. Så da ble det ikke fullt så dyrt som først fryktet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 15, 2009 Tipper det blir dyrt nok... Motor koster kanskje 1500,-. Så kommer det an på hvordan de velger å gjøre det. Får ikke den motoren ut, sånn helt uten videre, når du har klima. De kommer til å bruke litt tid... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 15, 2009 Motoren med jobb kom på nesten 7 000. Motoren i seg selv kom på 2300,-...så da er det bare å løse inn noen tjenester her og der,så blir det montert av en mekaniker-kompis!Så det ser ut til at det vil ordne seg,men er fortsatt litt usikker på om den motoren virkelig synger på siste verset,for helt siden diagnosen idag tidlig og til ikveld har viftene fungert... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 16, 2009 Om det er noen styreenhet som er gåen (ytterst lite sannsynlig) koster den ikke mer enn 1500-2000 brukt, å kjøpe en sånn del ny hos Møller grenser til sinssykdom i mine øyne.. Sannsynligvis er det børstene i viftemotoren, de pleier å være utslitt etter et sted mellom 200000 og 300000 km, og da er problemet løst med ny viftemotor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 16, 2009 Jeg kjøpte ny vifte på ebay for ca 1000,-. Og gjorde jobben selv. Penger spart, men masse tid tapt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2009 Prøvde å montere den nye viftemotoren idag, men etter å ha sett nøyere på det turte ikke min mekaniker å gjøre jobben siden den var så omfattende og faren for å knuse frontruta var tilstede...måtte visst av med alt av viskersystem osv,og da blit frontruta helt eksponert og veldig sårbar. Men,nå virker viftene som de skal,det blåser og blir varmt,så jeg er svært usikker på om den diagnosen som Møller ga meg var riktig...returnerer nok viftemotoren og bruker mer tid på å finne ut hva som virkelig er galt,mulig det bare er en motstand som er gåen,og den koster ingenting iforhold til viftemotoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 19, 2009 Søk etter det diagnosetrikset som jeg nevnte over her. Da finner du ut om det er noe som direkte feiler. Motoren KAN være dårlig den. Er jo en motor med børster. På min var det slitt bort 1mm av kobberet på akselen. Mye ulyder da. Og AC bør brukes med jevne mellomrom. Ellers tørker en pakning i kompressoren, og gassen forsvinner. Har min på hele tiden jeg. Apparatet er så bra at du får riktig temp uansett. Og duggen forsvinner tvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...