#1 Skrevet Januar 14, 2009 På GTI'en går det et metallrør som forbinder eksosmanifoilen med innsuget (via vacuumklokka?). - Dette antar jeg er for å sende noe avgassene tilbake i sylindrene for å forbrennes sammen med bensinen, og på den måten reduserer utslippet av Nx gasser. I tillegg har den kanskje en funksjon som "flammedemper" og reduserer tilbakeslag? Uansett, kjøpte inn et grenrør og dette har selvsagt ikke denne koplingen. Slik jeg ser det kan jeg enten modifisere grenrøret og få laget meg en forlengelse av dette røret, alternativt droppe hele koplingen. Spørsmålet blir hva som skjer hvis jeg dropper røret? Øker avgassene til uakseptabelt nivå (EU kontroll)? Noen andre uheldige konsekvenser (ref evt reduksjon av tilbakeslag)? Hva gjør jeg opp mot vacuumet, blinder eller lar det stå åpent og hvorfor? Noen som vet hvorvidt dette røret er et "rent rør", eller om det har noen reduksjon/innsnevring internt? (Hayes boka nevner et filter ifbm dette røret, som angivelig skal skiftes ved service, men jeg kan ikke helt forstå hva det er snakk om med mindre filteret er internt i røret, alternativt ved tilkopling vakuum). Takker for all hjelp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 14, 2009 Bilder? Dette har jeg aldri sett på en Einser GTI eller toer for den saks skyld.... Vakuum lager du i innsuget ikke eksosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 14, 2009 kansje det er forvarmingsrøret han snakker om. eg er ikkje kjent men golf I men på golf II har jo dette. viss det er forvarmingsrøret så er det bare til å fjerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 14, 2009 Bilder? Dette har jeg aldri sett på en Einser GTI eller toer for den saks skyld.... Vakuum lager du i innsuget ikke eksosen. Joda, stemmer, klokka (eller hva den nå heter) står på innsuget, røret (ca Ø5-7mm) går fra undersiden av denne og til undersiden av eksosmanifoilen, festet med mutter og presshylse i begge ender. Som nevnt så omtales denne i Hayes boka som en innretning som skal redusere utslipp av NOx ved å føre deler av eksosen tilbake til innsug og forbrenning, hvorfor røret går via vakumklokka anner jeg ikke. - Mulig det er som nevnes noe forvarming å gjøre, men iom at denne omtales spesifikt som en innretning for å redusere utslipp (ikke et ord om forvarme) så lurer jeg på hva en avgassmåling vil resultere i (mtp EU kontroll). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 14, 2009 da kan du stryke min teori. hadde det vert forvarmerrør så hadde dette vert større. ein dim på ca 4-5cm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 15, 2009 Ingen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 15, 2009 Du svarer jo forsåvidt på det selv, hvis det er for å redusere NOX så er den bare å fjerne mht EU kontroll da de måler CO. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 15, 2009 Joa, men er det riktig tolket av meg? (Hayes bøkene er jo relativt dårlige til alt man egentlig trenger hjelp til... Så tolkningen er ut fra en skisse over "air flow", ikke bilder eller annet i boken). Iom at denne går via vakumklokka vil jeg anta at vakumet styrer en ventil for når eksos skal tilbakeføres til innsuget. - Betyr det at jeg kan fjerne hele vakumklokka, eller har denne ytterligere funksjoner? - Hvis jeg ikke kan fjerne den, bør jeg blinde av røret som går til eksosmanifoil, eller la det stå åpent? (lukker selvsagt hull i manifoil). -Hvis jeg kan fjerne hele, hva gjør jeg med slangene som kommer til klokka, en blå (luft"tilførsel"?) og en gul (vakuum?), blinde eller la stå åpen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 15, 2009 Plugg alt, sett på grenrør og gass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...