A4 B5 1.6 / 1.8 motorbytte

Anbefalte innlegg

Dette gjelder audi b5 quattro.

 

lurer på om det går ann å bare bytte motor uten noen andre inngrep på en a4 1.6 eller 1.8 til en 1.8 turbo motor?

 

er snakk om quattro.. så er jo også spørsmål om passer girkasse rett på?

 

om ledninger og andre koblinger like?

 

vet ikke om en får 1.6 quattro? : klø :

 

takker for svar på forhånd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva slags motor har du og hva vil du ha inn? 1,6 og 1,8 passer på samme gearkasse.. + at ledningsnettet er lik, men kan varier fra model til model, men må ha ny styresentral.. 1,8t passer på kassa, men ledningsnett og sentral er ikke like. ... men dette gjelder manuel.. automat vet jeg ikke hvordan er med ombygnig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva slags motor har du og hva vil du ha inn? 1,6 og 1,8 passer på samme gearkasse.. + at ledningsnettet er lik, men kan varier fra model til model, men må ha ny styresentral.. 1,8t passer på kassa, men ledningsnett og sentral er ikke like. ... men dette gjelder manuel.. automat vet jeg ikke hvordan er med ombygnig..

 

gjelder manuel gir, og b5 karosseriet hvertfall.

 

har en 1.8t motor.. og er bare nyskjerrig på om hvilken biler den kan settes i for å si det på den måten..

 

f.eks hvis jeg hadde kjøpt en a4 1.6/1.8 quattro. ville det bare vært å slengt den nedi bilen?

 

finnes 1.6 quattro?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, finnes ikke 1,6 quattro så vidt jeg vet..men 1,8T kan puttes rett på 1,8 gearkasse... trenger bare motorstyring så kan du tute og kjøre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, finnes ikke 1,6 quattro så vidt jeg vet..men 1,8T kan puttes rett på 1,8 gearkasse... trenger bare motorstyring så kan du tute og kjøre ;)

 

okey. ja det tenkte jeg meg egentlig å:P

 

enkelt å greit:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, finnes ikke 1,6 quattro så vidt jeg vet..men 1,8T kan puttes rett på 1,8 gearkasse... trenger bare motorstyring så kan du tute og kjøre ;)

 

Er nok desverre ikke så lett, elnett må byttes, og kansje alt i bilen må byttes.

men motor passer på kassa.

Er og mange andre forskjeller, slik som motorfeste forkant motor som er motorfeste og rørgate for turbotrykk, og 1.8 frontstykke passer ikke på dette røret uten KRAFTIG modifisering.

 

 

okey. ja det tenkte jeg meg egentlig å:P

 

enkelt å greit:)

 

Lykke til!

 

Hilsen en som har bygd om fra en 1.8 til 1,8t!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok desverre ikke så lett, elnett må byttes, og kansje alt i bilen må byttes.

men motor passer på kassa.

Er og mange andre forskjeller, slik som motorfeste forkant motor som er motorfeste og rørgate for turbotrykk, og 1.8 frontstykke passer ikke på dette røret uten KRAFTIG modifisering.

 

 

 

 

Lykke til!

 

Hilsen en som har bygd om fra en 1.8 til 1,8t!

 

åå:P hehe da ble det litt mer jobb ja:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja..som jeg skrev helt øverst må jo ledningsnettet byttes ja.. fremre motorfeste bruker du orginal 1,8 og legger luft røret som en intercoler i fronten, da trenger du ikke denne rør gaten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksos passer ikke, 1.8 luftfilterboks passer heller ikke! Motorfestene må følge 1.8t motoren, men er bolt on i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

koster deg omtrent det samme som å kjøpe en 1.8tq :) de pengene ekstra er det verdt å betale for å slippe å styre på slik.. da er det bedre å bruke tida på en 1.8tq å heller modifisere den litt ;)

skal ikke selge motoren da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bygga om fra 125hk 1.8 til 1.8t. Kjøpte delebil til 12000, og flytta over. Brukte tilsammen ca 15 timer alene på ombygginga.

 

Ombygga gikk veldig greit da jeg hadde komplett delebil, og jeg plukka ned ramma til motor og bakstilling og flytta over komplett understell og motor.

 

Ved ombygging behøver du ikke røre noe inni kupeen, du trenger i hovedsak motor med elnett, styreenhet, eksos, frontstykke på bil, annen vindusspylertank.

 

Hvis motoren du har er med komplett ledningsnett, så er det "bare" å koble fra gammel motor, (nesten alle tilkoblinger sitter ved hjernen i den sorte plastboksen ved torpedoveggen), plukke ut, montere ny å koble til. Nytt frontstykke får du rimelig til en hugger, passer fra TDI og 18t. Hvis du skal bruke original cooler må du montere mindre spylevæsketank.

 

Hvordan turbomotor passer på sugemotoren's ramme vet jeg ikke sikkert, men er temmelig sikker på at det går overens. En kjapp sjekk i Akte bekrefter\avkrefter dette :) Motorfester må være fra 1.8T.

 

Etter jeg var ferdig leverte jeg bilen til møller, de tok nøyaktig 500 kr for å kode om startsperra i styreenheten så den matcha resten av systemet. Samtidig sjekka de bilen for lekkasjer og annet slurv som kunne oppstå etter stress-mekking. Meget fornøyd med møller Stjørdal :)

 

PS. I bilen min sto det ADR-motor, jeg monterte AEB. Vet ikke hvor godt andre motoralternativ funker...

 

Totalt kom ombygginga mi seg på 12000,- i delebil, 250,- i olje og filter, 100,- i kjøleveske og 500,- i møllerbesøk. Etterpå fikk jeg igjen en del slanter for gammel motor, samt litt for deler fra delebilen. Til sist ble det vel kostende et par tusinger, og da har jeg fortsatt div. deler på lager :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok desverre ikke så lett, elnett må byttes, og kansje alt i bilen må byttes.

men motor passer på kassa.

Er og mange andre forskjeller, slik som motorfeste forkant motor som er motorfeste og rørgate for turbotrykk, og 1.8 frontstykke passer ikke på dette røret uten KRAFTIG modifisering.

 

 

 

 

Lykke til!

 

Hilsen en som har bygd om fra en 1.8 til 1,8t!

 

 

Pessimist.Hvis du bare ser litt lyst på ting, og skaffer info og deler på forhånd, så blir du faktisk overraska over hvor enkelt det er :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100 i frostveske, bruker lett 350 kr på rød frostveske.. olje får man på europris for 279 for 5 liter og filter for 150kr.

Men om man kjøper en 1.8t ville jeg uansett bytta, regreim, termostat, vannpumpe, oljepumpe, rengjort oljesilen etc, bytta ventiltetninger etc, alt sånt koster fort flesk og koster enda mer skal man gjøre det seinere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om man kjøper en 1.8t ville jeg uansett bytta, regreim, termostat, vannpumpe, oljepumpe, rengjort oljesilen etc, bytta ventiltetninger etc, alt sånt koster fort flesk og koster enda mer skal man gjøre det seinere.

 

men dette blir jo da det samme om han kjøper komplett bil eller motor i deler.. men nå sier jo han at han har selve motoren da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olja, filtrert og kjølevæska fikk jeg billig på verkstedet jeg lånte :)

 

Jo, burde vel bytta flere slitedeler når jeg først var i gang, sjiten var det at jeg lånte et verksted lørdag og søndag, så hadde absolutt ikke tid til "unødig" skruing. Motoren var også service-holdt, hadde akkurat runda 180000 km.

Så liksom ikke det store behovet.

 

Men, uansett, det jeg ville frem til er at det er slett ikke vanskelig å bygge om en slik bil, og det behøver heller ikke koste noe mye. Eventuell påkostning av motoren er dog litt otafor tema, da spmål var om ombygginga var no' problem.

 

Hvis Jo Kristian kjøper en rimelig 1.8 Q, selger motoren, bruker penga på frontstykke og andre ting han trenger, så har han faktisk kommet langt.

 

Så fremt motoren han har er temmelig komplett da :)

 

Det som er smartest å bytte er jo oljepumpa, regreima samt vurdere clutchen. Resten er jo grei skuring å bytte med motor i bil. Trenger jo ikke å bytte mer enn nødvendig, kan jo vurdere tilstand etter en tids bruk.

Er motoren generelt sliten i utgangspunktet kan det jo fort bli dyrt, hvis du kjenner litt historikk på den, og mener den er bra, så er det jo ikke no prob.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olja, filtrert og kjølevæska fikk jeg billig på verkstedet jeg lånte :)

 

Jo, burde vel bytta flere slitedeler når jeg først var i gang, sjiten var det at jeg lånte et verksted lørdag og søndag, så hadde absolutt ikke tid til "unødig" skruing. Motoren var også service-holdt, hadde akkurat runda 180000 km.

Så liksom ikke det store behovet.

 

Men, uansett, det jeg ville frem til er at det er slett ikke vanskelig å bygge om en slik bil, og det behøver heller ikke koste noe mye. Eventuell påkostning av motoren er dog litt otafor tema, da spmål var om ombygginga var no' problem.

 

Hvis Jo Kristian kjøper en rimelig 1.8 Q, selger motoren, bruker penga på frontstykke og andre ting han trenger, så har han faktisk kommet langt.

 

Så fremt motoren han har er temmelig komplett da :)

 

Det som er smartest å bytte er jo oljepumpa, regreima samt vurdere clutchen. Resten er jo grei skuring å bytte med motor i bil. Trenger jo ikke å bytte mer enn nødvendig, kan jo vurdere tilstand etter en tids bruk.

Er motoren generelt sliten i utgangspunktet kan det jo fort bli dyrt, hvis du kjenner litt historikk på den, og mener den er bra, så er det jo ikke no prob.

 

motoren jeg har er komplett.. med motorfester osv..

men ikke ledningsnett:p

 

motoren blir overhalt før bruk/salg mens jeg har den ute ja:)

 

det med frontstykke.. hva menes da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frontstykke er delen i fronten som gaår fra skjerm til skjerm, som lyktene/radiator ol. er festet i.

 

På biler med turbo ligger trykkrøret til intercooolern som en tverrgående bjelke nederst på frontstykket.

Du behør ikke å bytte dette hvis du kjøper uoriginal frontmontert intercooler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frontstykke er delen i fronten som gaår fra skjerm til skjerm, som lyktene/radiator ol. er festet i.

 

På biler med turbo ligger trykkrøret til intercooolern som en tverrgående bjelke nederst på frontstykket.

Du behør ikke å bytte dette hvis du kjøper uoriginal frontmontert intercooler...

 

okey:)

 

så denne må kun byttes hvis jeg skal bryke det røret som ligger i fangeren, ikke ellers. ble det riktig?

 

men var det sånn att ledningsnett måtte byttes?:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pessimist.Hvis du bare ser litt lyst på ting, og skaffer info og deler på forhånd, så blir du faktisk overraska over hvor enkelt det er :)

 

Har du gjort en slik jobb før du?

Det har jeg, og det var mye jobb.

Denne ble ombygd uten at det skule være noe juks.

Bilen som var en 1,8 var fra 96 og alle deller var fra en 98 tsq.

Enneste som var igjen fra orginalbilen var pedalsettet inv. ellers ble alt byttet da ingenting var likt av kontakter.

 

Men ikke la vær og gjøre jobben, du lærer mye da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du gjort en slik jobb før du?

Det har jeg, og det var mye jobb.

Denne ble ombygd uten at det skule være noe juks.

Bilen som var en 1,8 var fra 96 og alle deller var fra en 98 tsq.

Enneste som var igjen fra orginalbilen var pedalsettet inv. ellers ble alt byttet da ingenting var likt av kontakter.

 

Men ikke la vær og gjøre jobben, du lærer mye da!

 

nei har bare byttet motor i bilen jeg har nå.. en 1.8t til 1.8t. begge aeb koda.

 

men jeg har ingen dele bil, så da er det litt værre:p er jo sikkert ikke no problem å skaffe det men.

 

tenkte det er billigere med en 1.8q enn en 1.8tq. så hvis det var bare å bytte rett over så kunne jeg spart litt penger:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du gjort en slik jobb før du?

Det har jeg, og det var mye jobb.

Denne ble ombygd uten at det skule være noe juks.

Bilen som var en 1,8 var fra 96 og alle deller var fra en 98 tsq.

Enneste som var igjen fra orginalbilen var pedalsettet inv. ellers ble alt byttet da ingenting var likt av kontakter.

 

Men ikke la vær og gjøre jobben, du lærer mye da!

 

Bilen jeg kjører nå har jeg selv bygd om. Dog dra 1.8 ADR til 1.8T AEB. Da var det no prob, iom at alt av kontakter stemte overens... Ikke no juks, og alt funker smertefritt :) Rørte ingenting inni kupeen i heletatt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen jeg kjører nå har jeg selv bygd om. Dog dra 1.8 ADR til 1.8T AEB. Da var det no prob, iom at alt av kontakter stemte overens... Ikke no juks, og alt funker smertefritt :) Rørte ingenting inni kupeen i heletatt...

 

okey..

 

hva var det værste med jobben a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.