#1 Skrevet November 18, 2004 Ja da er det tiden igjen, det er kuldegrader og en eim av brent olje omslutter bilen til fruen. Må det være sånn ?? Bilen er en A6 2.4 V6. Har leita etter lekkasjer men ikke finni noe enda, noen som har hete tips ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 18, 2004 Lekk toppdekselpakning, slik at det renner olje ned på eksosmanifold, eller dårlige ventiltetninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 18, 2004 Opprinnelig postet av Hermann Stakseng Lekk toppdekselpakning, slik at det renner olje ned på eksosmanifold, eller dårlige ventiltetninger? Ville foreslått akkurat det samme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 18, 2004 Viktigst av alt, bruker den olje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 18, 2004 ...eller du har ikke sølt litt olje utover ved etterfylling da? Slik at dette har rent nedover motoren og lukter brent når den blir varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 18, 2004 Sjekk også om oljetrykksgiveren (giver til instrument) er lekk. Disse giverne har en tendens til å lekke litt. Du merker ikke noe til større oljeforbruk før det plutselig spruter!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 18, 2004 Kan jo også være en sprekt åndeslange. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 19, 2004 Ai ai, i tillegg til olje lukter dette arbeid ! Dunsten kommer forfra,så jeg går utifra att det er en eller annen pakning som er kaputt.Den bruker ikke spesiellt mye olje og toppdeksel pakningene ble byttet i fjor vinter.Det kommer bare når det er kuldegrader over litt lengere tid. Får flytte med kona og bilen til varmere strøk ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 19, 2004 Dette var en "normalt" problem på de første V6`ene fram til ca 94. Problemet er toppakningen som ikke klarer bevegelsene i alu blokk/topp ved kald/varm motor. Da blir det litt lekk som drypper ned på eksosen. Veldig vanskelig og se. Av med deksler, skarp lommelykt og lys godt rundt pakning. Er jo ofte en del dritt der så desto vanskeligere og se. Et triks den gang var å stramme topplokk`s boltene en halv omdreining eller bytte til nyere toppakning som løste problemet. Vil tro det er dette som er problemet ditt iom at det kommer med kulde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 19, 2004 Opprinnelig postet av Øystein Wilthil Dette var en "normalt" problem på de første V6`ene fram til ca 94. Problemet er toppakningen som ikke klarer bevegelsene i alu blokk/topp ved kald/varm motor. Da blir det litt lekk som drypper ned på eksosen. Veldig vanskelig og se. Av med deksler, skarp lommelykt og lys godt rundt pakning. Er jo ofte en del dritt der så desto vanskeligere og se. Et triks den gang var å stramme topplokk`s boltene en halv omdreining eller bytte til nyere toppakning som løste problemet. Vil tro det er dette som er problemet ditt iom at det kommer med kulde. Å etterstramme boltene i toppen med en halv omdr er vel drøyt, eller ???... Høres mye ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 20, 2004 Det kan også komme fra co test røret,pluggen kan være utett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 20, 2004 Takk for gode råd. Bilen er fra 1998 ,visste ikke att de hadde 2.4 literen allerede før det ?! Vi får se,det går vel sikkert mot ett salg om vi ikke finner ut av det i løpet av noen måneder.Vil jo ikke ha gården full av ford og bmw lukt ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 20, 2004 Opprinnelig postet av Karsten Eikenes Takk for gode råd. Bilen er fra 1998 ,visste ikke att de hadde 2.4 literen allerede før det ?! Vi får se,det går vel sikkert mot ett salg om vi ikke finner ut av det i løpet av noen måneder.Vil jo ikke ha gården full av ford og bmw lukt ! Du glemte Opel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 1, 2005 Blei kvitt oljelukta, bytta toppdekselpakninger og en liten tre-veis pumpe i plast som suger ut oljedampen fra toppene.Den var potte tett ,så jeg tipper det ble overtrykk og det pressa olje ut toppdekselpakningene så det dryppte ned på eksosmanifolden og det startetå å lukte ape. MEN nå er lukta her igjen !! Etter ett olje og oljefilter bytte stinker det gammel fård i gården . Har kjørt med Castrol GTX Magnatec 5W-40 og den nye olja er Pennzoil Ultra-Turbo 10W-40. Kan det være bytte av oljemerket som har fått fram eventuelle lekkasjer igjen? Takk for alle svar . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...