Anbefalte innlegg

er det noe forskjell på 10w 40 olje til diesel biler'

og 10w 40 til bensin??

har en 20 liters dunk med 10w 40 olje til dieselmotorer, skal bytte olje på bilen og lurte rett og slett på om jeg kunne bruke den:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også sjekke at oljen er iht den spes (f.eks. VW 500.01) som aktuell bil krever

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller tilsvarende spesifikasjoner, som biltemaolje feks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert en grunn til att det lages 10W 40 til både bensin og diesel motorer.. Så det lureste e å kontakte dem som fabrikkerer oljen å høre om dette vil fungere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket på http://www.oljelageret.no og de har en 5W-40 spesielt utviklet til tdi og en 5W-40 som både er til diesel og bensin. Så umiddelbart vil jeg ikke tro at det skal ha noe å si : rolleyes

Og det står ikke at den som er spesielt utviklet til tdi absolutt ikke kan brukes på bensinmotorer da : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte har vel dieselolje bedre egenskaper til å fange opp sot som det er mer av i diesel.

Det er også høyere trykk i en diesel, og det er den nok også laget for å tåle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F.eks oljelagerets 5-40 full syntetiske olje finnes i en plus utgave for diesel, denne har vw 500 og 505.00 godkjent, men når jeg ringte inn og spurte er den også vw 502.00 godkjent men det står ikke på. tar du hyppige olje skift og har mye olje er det bare og kjøre på, men er jo self best med godkjent olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljer beregnet for diesel motorer har en høyere rense effekt.

Dette pga. større problemer med koks og avleiringer i diesel motorene.

Oljer beregnet for store diesel motorer har høyere rense effekt.

Så lenge oljen holder spec. for din motor, er det ingen problem.

Jeg ville derimot ikke brukt diesel motor olje, på en gammel og slitt bensin motor.

Da dette blir omtrent som en flushing av smøresystemet.

Jeg opplevde å skjære en 2 liter toyota motor på denne måten.

Etter at alle avleiringer ble "renset" bort, kom oljen ut i alle kriker og kroker, samt gjennomslag i fjærer.

Det var fullt havari etter ett par dager.

Men, dette var en gammel bensin, som sikkert ikke hadde passert 3500 rpm de siste årene før jeg kjøpte den:-))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste motoroljer er formulert for å kunne brukes både i bensin- og dieselmotorer.

Denne typen motorolje betegnes som "gasoline and light duty diesel engine oil".

Har motoroljen europeisk merking, må den ha ACEA Ax/Bx for bensinmotorer og "light duty" dieselmotorer, ACEA Cx for dieselmotorer med partikkelfilter og ACEA Ex for "heavy duty diesel engines", x=1,3,4,etc.

Typisk merking er ACEA A3/B4.

http://www.acea.be/images/uploads/pub/070308_ACEA_sequences_2007_LD_and_HD.pdf

Er det amerikansk merking på motoroljen, må den ha API Sz og Cz(-x ), S=bensinmotor, C=dieselmotor, z=bokstav, x=tall.

Typisk merking er API SL/CI-4

Interesserte kan lese hva API skriver om dette:

http://www.api.org/certifications/engineoil/pubs/upload/AppE-Rev-04-24-08.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.