Anbefalte innlegg

: bh :Heisann, Jeg har en A8 2,5TDI 2000 men orginal montert Webasto dieselvarmer. Jeg har nå fått beskjed fra Sandnes Elektro diesel at denne ikke virke, de klarer ikke å få den til å komunisere med sentralen/bilen. Siden den er orginal montert er det "umulig"å skaffe deler (elektronikken) så jeg fikk beskjed at det var ikke mer de kunne gjøre, det var bare å kjøpe ny hos Audi. Jeg hadde den ute og sjekket den (mekanisk) og den ser jo ut nesten som ny, jeg synes det er for galt å kaste noe som "egentlig" er OK.

Derfor er der noen av dere som kjenner til hvordan/hvor jeg kan få fikset/reparert denne, enter nytt kretskort, reperasjon av kretskort, eller kanskje det finnes en brukt en som virker som som noen vil selge.

Ta kontakt, hilsen Kåre Jonny Haugvaldstad, 91592270 eller kj@bratvald.com: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du gi en kort beskrivelse av hva som skjer når du prøver å starte den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Vel, det går ikke an å starte den manuelt, den starter etter behov (motor / ute temperatur) som er definert av bilens computer. Jeg har hatt bilen siden 2005, og jeg har en sterk mistanke at den ikke har virket siden da. Jeg har ikke hørt, luktet eller sett noen ting til varmeren i det hele tatt.

 

Ha en god helg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg korrekt så fungerer den altså helt fint så lenge den startes av automatikken, men du kan ikke starte den manuelt ved å trykke på en eller annen knapp?

 

Da tviler jeg i så fall sterkt på at det er noe feil med varmeren...

 

Har du kontrollert at kontrollpanelet er koblet til, evt. koblet korrekt?

 

Eletronikken i varmeren er ikke så intelligent at den vet om det er du eller bilen hiddenmaskin som forsøker å starte den...den får bare et startsignal.

 

Sjekk kontrollpanelet er mitt tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Lars-Inge, jeg tror vi har misforstått hverandre litt (var derfor jeg ville ta en prat på telefonen..). Unasett, det er slik at jeg tror den aldri har virket (ihverfall de siste 3 årene). Og der er ikke mulighet til å styre den manuelt, dvs at det starter og stopper kun etter "ordrer" fra bilen computer (tilleggsvarmer). En annen ting er at det er ingen sirkulasjons pumpe montert på selve varmeren, det sier meg at motoren må gå for at varmeren skal gå. Når det gjelder tilkoblingen så er der kun to plugger som skal kobles til og det kan ikke gjøres feil. Etter å ha lest litt her på forumet så har jeg lagt en plan.

Tenkte først å kontakte importører til Webasto og sjekke med de om elektronikken i en orginal montert Webasto kan komunisere med annen elektronikk, slik som f.eks testbenken til Sandnes Elektro Dielsen.

Deretter tenkte jeg å montere den tilbake i bilen, for så og få litt hjelp til å tyde feilmeldinger etc.

Så får vi ta det som det kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke montert inn uorginal spiller i bilen din?Dette kan forstyre ekstravarmeren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Lars-Inge, jeg tror vi har misforstått hverandre litt (var derfor jeg ville ta en prat på telefonen..). Unasett, det er slik at jeg tror den aldri har virket (ihverfall de siste 3 årene). Og der er ikke mulighet til å styre den manuelt, dvs at det starter og stopper kun etter "ordrer" fra bilen computer (tilleggsvarmer). En annen ting er at det er ingen sirkulasjons pumpe montert på selve varmeren, det sier meg at motoren må gå for at varmeren skal gå. Når det gjelder tilkoblingen så er der kun to plugger som skal kobles til og det kan ikke gjøres feil. Etter å ha lest litt her på forumet så har jeg lagt en plan.

Tenkte først å kontakte importører til Webasto og sjekke med de om elektronikken i en orginal montert Webasto kan komunisere med annen elektronikk, slik som f.eks testbenken til Sandnes Elektro Dielsen.

Deretter tenkte jeg å montere den tilbake i bilen, for så og få litt hjelp til å tyde feilmeldinger etc.

Så får vi ta det som det kommer.

 

Skal vi se...

 

Avhengig av hvilken varmer du har så er det ikke så ofte sirkulasjonspumpen er montert direkte på varmeren, den er som oftest koblet inn på en av kjølevannsslangene som allerede ligger i bilen.

 

Elektronikken i disse varmerene er ikke så veldig avansert og så vidt meg bekjent så er det ikke noen "kommunikasjon" med annen type elektronikk.

Det eneste signalet varmeren trenger for å starte er en pluss-spenning og hvor denne kommer fra er egentlig ikke så viktig.

Det kan være en enkel 2-veis bryter (Av/På), fra en termostat (som jo egentlig gjør det samme, bare på en litt annen måte) og i ditt tilfelle fra en bilens hiddenmaskin.

 

Det aller første du må finne ut av er om hiddenmaskinen i bilen sender dette signalet når den skal, og det tipper jeg den gjør.

Hvis den gjør det så ligger feilen i varmeren og da er det flere ting som kan være feil.

 

Hvis bilens elektronikk gir det signalet den skal så vil jeg anbefale deg å ta ut varmeren, det er mye enklere å feilsøke når den ligger på arbeidsbenken.

 

Hvis du kan supplere meg med eksakt modellbetegnelse på varmeren så er det mulig jeg kan gi litt flere tips.

 

Forøvrig så er det ikke noe veldig avansert testutstyr som benyttes på disse...stort sett bare den samme elektronikken som allerede sitter der (med unntak av at den kan brukes på flere forskjellige varmere) og et kontrollpanel.

Kontrolpanelet kan være utstyrt med display hvor man kan avlese feilkoder, men det er strengt tatt ikke nødvendig...i hvert fall ikke for de som har skrudd på disse varmerene sidene tidenes morgen... ;)

 

PS! Årsaken til at jeg ikke synes telefonen er noe greit er at da blir ikke evt. løsning på problemet tilgjengelig for andre...det gjør det hvis vi klarer å løse det her... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kansje vær at du har lav spenning på batteri? (dårlig batteri) Å du har vel nok diesel på tanken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar og tips, jeg skal få hentet varmeren fra verksted og gjøre noe testing selv. Jeg skal også finne mer informasjon om modell type etc. God natt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er på den bil du har. Men jeg vet at på litt nyere modeller så finnes det og en elektronikk boks som er da koblet opp mot antene og programert mot den fjernkontrollen du har. Så om f.k fungerer så kan det og vare denne her som er kaputt eller har litt dårlige loddinger og ikke gir signalet for å starte varmeren. Det som er fortsatt uklart for meg her er at du sier at du er usikker på om den fungerte i det hele tat siste 3 år for så å si at den startes bare av elektronikken/motor styringen når den trenger det. Håper det løser seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen Lars Inge,

Nå har jeg litt mer informasjon.

Det er en Webasto Thermo Top Z/C-D med en DP 30.2 doseringspumpe.

Jeg sjekker Doseringspumpen med 12V og den virket ihverfall, fikk ikke testet trykket men det ser ut som det var god fytt i den.

Jeg sjekker også selve viften (Combustion air fan), den virket også fint.

Jeg fikk tak i en Repair Shop manual (se vedlagt).

På siden 704 så viser det hvordan den er koblet opp og du har jo rett, det ser ikke komplisert ut i det hele tatt.

Jeg koblet den opp som vist,

12 v inn på X15,

Doseringspumpe + spenning fra X14/6 og negativ på den andre.

Jeg ga den også +12V inn på X14/3 (Temp sensor).

Etter alt dette var den fremdeles like død.

 

 

Noen råd hva jeg bør finne på som neste trekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Eberspachäcer i bilen min, et annet merke men prinsippet er vel det samme egentlig. Hadde problemer med at den ikke starta når jeg slo den på manuelt. Fant ut at drivstoffrøret fra tanken var tett, veldig tynt rør så det er egentlig ikke så rart det ble tetta igjen. Hørte at elektronikken satt igang så kom det tikking fra dieselpumpa, etter ca 1-2 minutter ga den seg.

Sjekk om Webasto har et support nr. hvis de ikke har support her kan du prøve i sverige eller danmark. De på eber var veldig hjelpsomme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Eberspachäcer i bilen min, et annet merke men prinsippet er vel det samme egentlig. Hadde problemer med at den ikke starta når jeg slo den på manuelt. Fant ut at drivstoffrøret fra tanken var tett, veldig tynt rør så det er egentlig ikke så rart det ble tetta igjen. Hørte at elektronikken satt igang så kom det tikking fra dieselpumpa, etter ca 1-2 minutter ga den seg.

Sjekk om Webasto har et support nr. hvis de ikke har support her kan du prøve i sverige eller danmark. De på eber var veldig hjelpsomme.

 

samme som jeg har på min og mest sansyneligvis samme problem: rolleyes

Har du noe mail adresse eller telefon.nr til eber?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen Lars Inge,

Nå har jeg litt mer informasjon.

Det er en Webasto Thermo Top Z/C-D med en DP 30.2 doseringspumpe.

Jeg sjekker Doseringspumpen med 12V og den virket ihverfall, fikk ikke testet trykket men det ser ut som det var god fytt i den.

Jeg sjekker også selve viften (Combustion air fan), den virket også fint.

Jeg fikk tak i en Repair Shop manual (se vedlagt).

På siden 704 så viser det hvordan den er koblet opp og du har jo rett, det ser ikke komplisert ut i det hele tatt.

Jeg koblet den opp som vist,

12 v inn på X15,

Doseringspumpe + spenning fra X14/6 og negativ på den andre.

Jeg ga den også +12V inn på X14/3 (Temp sensor).

Etter alt dette var den fremdeles like død.

 

 

Noen råd hva jeg bør finne på som neste trekk?

 

Nå fikk jeg ikke opp manualen her, men forutsatt at du har koblet det korrekt og at det ikke er antydning til liv i elektronikken så er det høyst sannsynlig 1 av 2 ting:

1: Overopphetningstermostaten har slått ut og må resettes

2: Elektronikken er død og må byttes.

 

Hvis du finner delenummeret på elektronikken så er det mulig jeg kan hjelpe deg med ny, må sjekke det.

 

PS! Du trenger ikke gi mer enn pluss og minus inn på kontakten med de øvrig koblet til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.eberspaecher-bilvarme.no eller http://www.eberspaecher.se

 

Hotline: 66 82 30 50

 

Du kan også ringe support telefonen deres i sverige, fikk jævlig bra service. Skriv ned serienr på eber'n før du ringer. F.eks 28252100... De trenger de seks første for å vite hvilken type det er.

 

Takk skal du ha;)

Da skal jeg se om jeg ikke finner ut av det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er verksted manualen jeg fikk tak i.

Jeg skal se om jeg finner ut mer.

 

Skal ta en titt på den i morgen...nå er jeg på vei under dyna... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk side 22 og 23 i manualen aller først da den forteller om hvordan varmeren resettes i tilfellfe det har vært feil med spenning, temperatur eller feil på varmeren.

 

Får ikke sjekket noe mer nå før på fredag da jeg skal ha en gjesteopptreden hos min tidligere arbeidsgiver, da kan jeg få gjort litt mer hvis det er nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppsummering:

Jeg har testet glødepluggen, den virket fint.

Jeg har testet doseringspumpen, den virker også fint.

Jeg har testet viften, den virker fint.

Jeg har blåst gjennom dieselrøret fra doseringspumpen og frem til brenneren, alt OK.

Jeg har sjekket brennkammeren, den er nesten som ny, ren og finn.

Når det gjelder dette med re-setting av elektronikken (pga høytemperatur etc), sålenge jeg har hatt brenneren ute av bilen dvs uten spenning så er vel dette gjort.

Som jeg har nevnt så hadde jeg den inne hos Sandnes Elektro Dielse og det sa at diagnose verktøyet deres ikke fikk kontakt med elektronikken i brenneren, jeg regner med at det er bekreftelse på at det er kretskortet som er ferdig.

Info om selve elektronikken:

Det er merket med Hella. nr på baksiden er: 88319M Hella 5HB007633-08

Chassis nr på bilen er: WAUZZZ4DZYN007437.

Jeg vil prøve å ta kontakt med Kolberg for å høre hva de sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppsummering:

Jeg har testet glødepluggen, den virket fint.

Jeg har testet doseringspumpen, den virker også fint.

Jeg har testet viften, den virker fint.

Jeg har blåst gjennom dieselrøret fra doseringspumpen og frem til brenneren, alt OK.

Jeg har sjekket brennkammeren, den er nesten som ny, ren og finn.

Når det gjelder dette med re-setting av elektronikken (pga høytemperatur etc), sålenge jeg har hatt brenneren ute av bilen dvs uten spenning så er vel dette gjort.

 

Nei, det er ikke det samme som at elektronikken er resatt. Det skal gjøres på en spesiell måte avhengig av hvilken varmer det er snakk om.

Gjør dette i henhold til manualen slik at du i hvert fall har utelukket muligheten.

 

Som jeg har nevnt så hadde jeg den inne hos Sandnes Elektro Dielse og det sa at diagnose verktøyet deres ikke fikk kontakt med elektronikken i brenneren, jeg regner med at det er bekreftelse på at det er kretskortet som er ferdig.

Info om selve elektronikken:

Det er merket med Hella. nr på baksiden er: 88319M Hella 5HB007633-08

Chassis nr på bilen er: WAUZZZ4DZYN007437.

Jeg vil prøve å ta kontakt med Kolberg for å høre hva de sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden litt da jeg har strevet litt med en webaste thermo top c i dag. Saken er da montert integrert med bilens elektronikk slik at den styres fra navi-enheten (manuell av/på, tidsstyring, fjernkontroll). Det finnes med andre ord ingen webasto kontrollpanel.

 

Brenneren er den vanlige C med sirkulasjonspumpe men den 6-polede pluggen har kun tre ledninger, nr.6 til doseringspumpen og så vidt jeg nå husker i farta nr 2 og 3 (men jeg ble brått litt usikker på om det var 2+3 eller 1+2 nå).

Når jeg setter i gang varmeren fra navien starter sirkulasjonspumpen og inntaksluftviften og disse går i en viss tid før de bare kutter. Jeg kan ikke høre doseringspumpen jobbe og jeg kjenner ikke noe som helst om jeg holder en finger bortpå den. Hvis jeg setter et multimeter på ledningene til pumpene måler jeg +4 volt konstant med unntak av at voltstyrken dropper til +3 volt et lite øyeblikk akkurat i det varmeren aktiveres.

 

Jeg var ut med varmeren i dag og åpnet den. Brennkammeret så relativt pent ut, så godt som ingen sot men det var noen små "kullbiter" inni der som jeg fikk renset ut. Tok også ut glødepluggen og skrapet den ren for koks. Så klart fungerte det ikke noe bedre etterpå :( Varmeren har fungert på ett eller annet tidspunkt før den bare "sjøldaua" så jeg tviler på at det er elektronikken i bilen som nekter den å starte, men finnes det noen måte å tjuvstarte den på bare for å kunne utelukke dette 100%?

 

Elektronikkboksen på varmeren var helt tett og helt tørr innvendig - ingen irring noen steder.

Det som slår meg er det med doseringspumpen som tilsynelatende ikke starter opp, og spenningen som står på den til en hver tid samt spenningsfallet som oppstår når varmeren forsøker å starte. Kan det være at kontrollerkortet rett og slett er gåent til tross for at det _ser_ pent ut? Og kan doseringspumpen ha sagt adjø hvis den har stått med lav men konstant spenning over lengere tid? Det går kanskje an å sette +12v på den direkte for å se reaksjonen?

 

Mye spm her og jeg er selvsagt evig takknemlig for gode svar. Dette er mitt første møte med en sånn varmer og det hadde jo vært litt morsomt å fått det til å virke igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke at du har sjekket evnt feilkoder? evnt kjørt aktor diagnose på den.

Det stemmer nok at du ikke har en sirkulasjons pumpe på din, da denne starter kun ved gående motor, webasto vil da gå til den når ca 90 grader, har du for lite drivstoff vil den heller ikke starte, vil heller ikke starte ved for lav spenning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Marius allerede har svart så starter ikke varmeren ved for lav spenning. Det som er viktig i denne forbindelse er at det ikke er batterispenningen den føler på, men spenningen inn på varmeren.

Erfaringsmessig er dette kanskje den mest vanlige årsaken til at en slik type varmer ikke starter.

 

Det varierer litt hvor spenningsvakten kutter på disse, men ca. 10.5 VDC er nokså vanlig. Detter spenningen under dette når du starter den så vil den ikke gå.

 

En annen ting du kan sjekke er om glødepluggen er i orden. På enkelte nyere varmere skjønner elektronikken det (ved hjelp av strømforbruket) hvis glødepluggen er defekt og vil avbryte startforsøket.

 

Så vidt jeg vet er det en magnetpumpe på denne varmeren og du kan sjekke om pumpen er i orden ved å koble 12 VDC på den.

I det øyeblikket du kobler til spenning så skal du kunne høre et lite klikk i pumpen (det er når magnetventilen "slår").

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.