Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sjekket feilkoder nei, jeg har ingenting å gjøre det med. Bilen har vært på verksted for service og ble feilsøkt mtp webastoen samtidig. De behjelpelige menneskene der konkluderte med at "du må ha ny webasto - det koster 17.000". Og et faktum at alle deler av webastoen er gåen har jeg jo allerede funnet ut at ikke stemmer siden den sirkulerer vann og trekker luft som den skal :)

 

Angående sirkulasjonspumpe Marius: jo den har det. Webastoen her er som sagt en Thermo Top C, IKKE en Z som ikke har pumpe. Varmeren kan benyttes både for prevarming av bilen samt som hjelpevarmer.

 

Jeg kan kontrollmåle spenningen ved enheten, den var 11.96volt ved startmotoren ved avstengt motor. Jeg tipper at spenningen er grei også på webastoen siden den faktisk setter i gang alt unntatt doseringspumpen når jeg aktiverer systemet. Kontroll av glødeplugg kan jeg sjekke - tipper det bare er å sette strøm på den og se at den gløder? Jeg skal prøve å koble strøm på doseringspumpen også. Flere gjentatte pulser vil med andre ord gi meg diesel ut av slangen Lars-Inge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du går inn her http://www.ts20.no/Audi/audi-webasto-0.pdf og http://www.ts20.no/Audi/audi-webasto-1.pdf kan du hente ned workshop manual for webasto tilleggsvarmer til A6.

Så kan du lese deg til det aller meste om Webasto'en.

Det er til sammen over 200 sider.

 

her er noe mere:

 

Webasto Thermo Top T for C4 (gammel, men kan gi tips) http://www.ts20.no/Audi/Webasto_ThermoTop_Audi_C4.pdf

Webasto Thermo Top E C Workshop manual: http://www.ts20.no/Audi/ThermoTop_E.C_Workshop_Manual.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk!

Takker og bukker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan kontrollmåle spenningen ved enheten, den var 11.96volt ved startmotoren ved avstengt motor. Jeg tipper at spenningen er grei også på webastoen siden den faktisk setter i gang alt unntatt doseringspumpen når jeg aktiverer systemet. Kontroll av glødeplugg kan jeg sjekke - tipper det bare er å sette strøm på den og se at den gløder? Jeg skal prøve å koble strøm på doseringspumpen også. Flere gjentatte pulser vil med andre ord gi meg diesel ut av slangen Lars-Inge?

 

Spenningen er nok antageligvis grei inn på Webastoen ja, men hva skjer med den når du prøver å starte den?

Hvis spenningen inn på elektronikken synker under et gitt niva )tror det er ca. 10.5 VDC) når glødepluggen tenner så vil varmeren stoppe.

 

Glødepluggen tester du ved å sette spenning på den ja, det stemmer. Pass fingerene dog...den blir gruelig varm...det vet jeg av erfaring... :o

 

Jeg har aldri testet pumpen på denne måten, men ja, teoretisk så skal du kunne få diesel ut av den hvis du gjør dette.

Litt usikker men det er verdt et forsøk. Tipper du må "pulse" pumpen med ca. 1 slag pr. sekund eller noe slikt.

Gi gjerne beskjed om det fungerer...det er et godt tips hvis man står fast og ikke har ny pumpe liggende f.eks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve å holde den med tang (huske huske) :)

Oppdatering kommer i løpet av helga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært inne her nå, men her kommer siste nytt.

Ved hjelp av en "Audi guru" fikk jeg hjelp til å kjøre diagnose på hele bilen, og da spesielt mtp Webastoen. Den kom opp med følgende feilkode:

Address 18: Aux. Heat Labels: None

Part No: 4D0 815 071 B

Component: Standheizung Diesel D49ˆ

Coding: 00002, Shop #: WSC 02314

1 Fault Found:

01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring (Q8), 29-00 - Short to Ground.

 

Ved hjelp av diagnose programmet fikk vi testet doseringspumpen og viften til brennkammeret. Pumpen tikket fint, her har jeg tidliggere testet den at den virkelig pumper diesel ikke bare "tikker", jeg hold hånden under eksos røret og masse luft kom ut, altså viften virket fint. I samme slengen fikk vi også testet glødepluggen, her fikk vi ikke synlige resultater. Men siden feilmeldingen sa "short to ground" bestemte jeg meg for å kjøpe ny glødeplugg. Jeg testet den (den gamle) ved å sette 12V på den, den glødet som bare det, men etter den har gjort jobben som glødeplugg skifter den jobb over til en flamme sensor (temp følsom motstand), hvis du da har jordingsfeil kan det lett bli krøll, rett eller galt dette ble min konklusjon.

Jeg fikk tak i ny glødeplugg på E-bay, ca 700kr. jeg sammenlignet (målte ohm) den nye mot den gamle, identisk. Jeg målte i alle rettninger for i finne "short to ground", fant ingenting, alt OK.

OK, neste steg, jeg monterte alt tilbake igjen (m nye glødeplugg). Startet opp motoren, måtte vente litt på kaldt vær, men Webastoen var like død. Prøvde å re-sette elektronikken iht instruksjonsbok men tanke på overoppheting lock-out, fremdeles død. Koblet nå til diagnose verktøy, testet pumpe, vifte og glødeplugg med samme resultat (alt virket).

Kjørte diagnose og fikk følgende feilmelding:

Address 18: Aux. Heat Labels: None

Part No: 4D0 815 071 B

Component: Standheizung Diesel D49ˆ

Coding: 00002

Shop #: WSC 02314

2 Faults Found:

01415 - Recirculating Pump (V55), 30-00 - Open or Short to Plus

01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring (Q8), 29-00 - Short to Ground.

 

Nå er jeg tom for ideer, gode forslag mottas med takk. Ha en god kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...er du sikker på at glødepluggen virkelig har flammesensor?

...og før noen sier noe...ja, jeg ser at det står glødeplugg m/flammesensor...

'

Hvor mange ledninger har du inn på glødepluggen?

 

På de varmerene jeg har sett sitter flammesensoren vanligvis i chassiet mellom glødepluggen og eksosutløpet og den har en diameter på ca. 15 millimeter. Det er antagelig to ledninger inn på denne sensoren.

 

Så vidt jeg kan forstå så er det selve flammesensoren det er feil med. Som navnet indikerer registrerer denne flamme, altså om appratet har startet.

Når apparatet har startet vil sensoren "fortelle" dette til elektronikken og apparatet fortsetter å gå. Hvis elektronikken ikke får dette signalet vil den forsøke å starte på nytt.

 

Hvis det er kortslutning i sensoren vil elektronikken vanligvis ikke forsøke å starte i det hele tatt.

 

En veldig vanlig "feil" med disse sensorene er at de soter igjen på grunn av dårlig forbrenning. Dette merker man vanligvis ved at appratet gjør flere startforsøk etter hverandre uten hell.

 

Hvis du har manualen så kan du se i den om flammesensoren er en del av glødepluggen eller ikke. Det kan jo også tenkes at det er brudd på kablene mellom elektronikk og flammesensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.