#1 Skrevet Januar 17, 2009 har overhalt toppen, og montert alt på en A 100 2.3 E AAR motor har oppdaget at det er vann i oljen, men ikke i olje i kjølevannet, og begynnte og bruke masse kjøleveske plutselig... har brukt tiltrekkningsmomentene som er i klisteret her... så er jo spørsmålet... kan topppakningen være gåen allerede nå?? er det feil tiltrekkning (da tiltrekkningen jeg bruker er fra turbomotorer) til strekkboltene? fylte på ca 2 - 3 liter kjøleveske, vet ikke hvor mye som er i blokka..? hvor mange liter skal det være med kjøleveske?? 8 Liter?? håper på litt hjelp her, for nå er jeg temmelig fortvilt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 17, 2009 Har du huska og bytte olje og filter samt bytta all kjøleveske etter du hadde av toppen? Når man løfter av toppen renner det jo mye overalt så da får man vann i oljen og omvendt. Er vel rundt 8 liter kjøleveske ja, regner med du huska og teite boltene i rett rekkefølge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 17, 2009 Har du huska og bytte olje og filter samt bytta all kjøleveske etter du hadde av toppen? Når man løfter av toppen renner det jo mye overalt så da får man vann i oljen og omvendt. Er vel rundt 8 liter kjøleveske ja, regner med du huska og teite boltene i rett rekkefølge? har i grunn fulgt anvisningen i den tråden/ klistret om tiltrekkning og moment, og trekkt til alle boltene i riktig rekkefølge også... er det riktign tiltrekkning med 40 nm , 60 nm 90 grader + 90 grader..?? har hørt at turbo-motorer har en annen kompresjon enn sugemotor... at problemet er at jeg ikke har strammet godt nok..? derfor er det vann i oljen...?? og den brukte plutselig opp alt kjølevannet i ekspansjonstanken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2009 har i grunn fulgt anvisningen i den tråden/ klistret om tiltrekkning og moment, og trekkt til alle boltene i riktig rekkefølge også...er det riktign tiltrekkning med 40 nm , 60 nm 90 grader + 90 grader..?? har hørt at turbo-motorer har en annen kompresjon enn sugemotor... at problemet er at jeg ikke har strammet godt nok..? derfor er det vann i oljen...?? og den brukte plutselig opp alt kjølevannet i ekspansjonstanken Kan ikke svare på det, men tror ikke du kan strekke enn strekkbolt mer pga høyere komp. Kan jo være sprekk i toppen din? Anyway ville jeg FØR du har gjort noe mer ta en komptest og en sylinder lekasje test, så ser man med en gang om og hvor det lekker, plukker du alt ned og det ser like fint ut, så sitter du der med spørsmåltegn i panna... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2009 Dumt spørsmål kansje, men har du planet toppen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2009 Dumt spørsmål kansje, men har du planet toppen? Bedre og spørre om man har målt toppen for skjeivheter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2009 toppen er målt og trengte ikke og planes... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2009 Hadde samme "problemet" etter jeg bytta toppakkning på 90n... Grunnen til vannet i olja var pga. at jeg jekka bilen opp kun i fremkant og tenkte ikke noe mer på det.... så da jeg tok av toppen ble vannet liggende i bunnpanna selv om jeg bytta olje... Og tok litt tid før den slutta å "bruke vann" pga den skal jo fylle alle tomrom igjen og om du ikke drar bilen på turtall så tar dette ekstra lang tid... 8,5 liter tror jeg det er... hvert fall rundt 8 anyway Men skal vel sies at det kan virker som at disse motorene ikke liker så godt småkjøring mtp. kondens under påfyllingslokket, men ingenting på peilepinnen... Men mulig det bare er min også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2009 Hadde samme "problemet" etter jeg bytta toppakkning på 90n... Grunnen til vannet i olja var pga. at jeg jekka bilen opp kun i fremkant og tenkte ikke noe mer på det.... så da jeg tok av toppen ble vannet liggende i bunnpanna selv om jeg bytta olje... Og tok litt tid før den slutta å "bruke vann" pga den skal jo fylle alle tomrom igjen og om du ikke drar bilen på turtall så tar dette ekstra lang tid... 8,5 liter tror jeg det er... hvert fall rundt 8 anyway Men skal vel sies at det kan virker som at disse motorene ikke liker så godt småkjøring mtp. kondens under påfyllingslokket, men ingenting på peilepinnen... Men mulig det bare er min også det var vel det du sier nå jeg fant ut av egentlig... hadde jekka opp bilen sånn at det fortsatt var vann i bunnpanna... og nå har jeg fyllt på en god del vann, og han bruker ikke mer vann nå, litt "hvitt" i topplokket, men blir mindre.... nå må jeg bare justere tenningen, og hvis noen kan være behjelpelig med det, så hjertelig takk for all info:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 18, 2009 toppen er målt og trengte ikke og planes... Hva var målet på det da? Har sett noen her inne bl.a. som bruker i overkant romslige mål på den salgs. Når det gjelder tiltrekningsmoment på bolter, så har det ikke noe med kompen å gjøre, det er bolten og det materialet den sitter skrudd i som avgjør hvor høyt tiltrekningsmoment den skal ha. Kan godt hende du har trekt til med riktig moment, men neste gang tror jeg det er et godt tips å sjekke tiltrekningsmomentet til den aktuelle motoren/boltene for sikkerhets skyld 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 18, 2009 Hva var målet på det da? Når det gjelder tiltrekningsmoment på bolter, så har det ikke noe med kompen å gjøre, det er bolten og det materialet den sitter skrudd i som avgjør hvor høyt tiltrekningsmoment den skal ha. Kan godt hende du har trekt til med riktig moment, men neste gang tror jeg det er et godt tips å sjekke tiltrekningsmomentet til den aktuelle motoren/boltene for sikkerhets skyld hvis jeg husker rett, så var målet fra 1 tiendedel av en mm på langs, hvis du skjønner... og jeg kan nå bekrefte at det er riktig moment som er tiltrukket med.. 40 nm, 60 nm, 90 grader + 90grader... har hatt bilen igang over en halvtime og og bilen bruker ikke mer kjøleveske lenger, den har noen små oljeflekker i vannet, men det er vel og regne medf siden det rant ned i blokka.. har prøvd bilen litt for og se om den i det hele og det store virker, og det gjorde den:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 18, 2009 mulig du har en defekt olje kjøler? en lakasje i den vil gi deg dette problemet. kobl den bort å prøv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 19, 2009 tror ikke det er noe oljekjøler som er gåen, alt ser ut til og fungere fint nå, kun justere tenningen igjen... regner med om kansje 10 mil at jeg klan trå litt på pedalen, håper på at den er blitt bedre og blir litt kjappere på respons og diverse:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...