#1 Skrevet Januar 17, 2009 Hepp.. For en uke siden pådro S2en seg ett aldri så lite motorhavari. Hendelselsforløpet foregikk som følger: Er på vei hjem på en øde landevei. Kjører i ca 80 uten noe spesielt gasspådrag. Skal opp en slakk bakke, og kjører plutselig ett fryktelig rabalder i form av en raklelyd som fulgte turtallet. Var ganske sikker på at dette hadde en sammenheng med ett dynamobytte like før, da det hørtes ut som hjulet på dynamoen tok borti noe. Åpnet panseret og fastslo at det ikke var tilfelle, alt så bra ut. Omtrent samtidig begynte motoren å harke og gå bare på 3 sylindere, og fant ut at det var best å taue bilen hjem. Etter å ha tatt av toppdekselet og funnet absolutt ingenting som kan tyde på feilen ble toppen tatt av. Jeg lar bare bildene tale for seg selv: Hvordan kunne dette ha skjedd egentlig? Og kunne dette har forusaket raklelyden? Selv tviler jeg egentlig, da flere har som har hørt den har hintet til at det kan være rådebank.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 17, 2009 (endret) Litt vanskelig og se, men har du papp pakninga eller har du stål pakninga? en grunn til at f.eks dette kan skje er jo at du f.eks har fått vann inn i sylinderen og hydralock fra en annen del av pakninga som er defekt f.eks. Vanskelig og si, min s6 2,2t brukte 4 liter vann på kanskje 20 minutter og fylte systemet med olje, men 0 og se på toppakninga... bytta og alt var 100% bra igjen. Ser på stempelet ditt at det ene er renere enn det andre som tyder på at du har fått vann i den ene sylinderen og når det har blitt komprimert har det sprengt seg inn i sylinderen ved siden av forhåpentligvis isteden for og knekke/bøye en råde. Dette er min teori 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 17, 2009 Det er stålpakningen, som forøvrig har vært byttet for ca 2 år siden.. La ikke merke til at det var noen andre hull i den og bilen har ikke brukt mye vann, så det er jo litt merkelig isåfall. Skal oppover og se på på bilen igjen senere idag, kan se om jeg ser noe til flere hull da. Når vi tok av strekkboltene var det akkurat som om ett par av de ikke var strammet til nok da de slapp lettere enn resten, men det kan jo være vanskelig å kjenne der og da selvfølgelig. Kan det ha hatt en medvirkende årsak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2009 Når jeg sprengte min toppakning her om dagen, så var noen bolter lettere enn andre ja.. En annen ting kan jo være at toppen din er litt skeiv som gjør at du får en mikroskopisk lekasje. Så blir det som en demning av sand med et lite hull, etter litt tid er det et veldig stort hull. Når toppen blir skeiv så er den som regel lavere i hver enda og høyere på midten, så er det sylinder 2-3 eller 3-4 så kan det være større sjangs for det, men igjen litt spekulasjoner:P Er vel lettere og få råde bank på en 3b enn en aby... Anyway, lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2009 Her er to bilder til, av topppakningen på blokka og toppen. Legg merke til hullet til kjølingen i to ringene jeg har avmerket her, skal det være så ujevnt maskinert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2009 (endret) Her er to bilder til, av topppakningen på blokka og toppen. Legg merke til hullet til kjølingen i to ringene jeg har avmerket her, skal det være så ujevnt maskinert? Alle 3b toppene jeg har sett ser sånn ut. Nå er det vel også sånn at pakningen ryker bak 80% av gangene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2009 Det skal være sånn, er sånn på min AAN topp også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2009 Hvordan kunne dette ha skjedd egentlig? Og kunne dette har forusaket raklelyden? Selv tviler jeg egentlig, da flere har som har hørt den har hintet til at det kan være rådebank.. Det kan være årsaken ja fordi man får feiltenninger. Luft og bensin forflyttes mellom sylindrene og det blir ansamlinger av bensin når forbrenningen blir ufulstendig pga manglende kompresjon osv. Bensin kan også sendes uforbrent ut i manifolden og antennes der. Alt dette kan skape rare lyder som vil høres først når du får opp litt turtall fordi det da blir litt kompresjon igjen slik at man får antent blandinga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2009 Det kan være årsaken ja fordi man får feiltenninger. Luft og bensin forflyttes mellom sylindrene og det blir ansamlinger av bensin når forbrenningen blir ufulstendig pga manglende kompresjon osv. Bensin kan også sendes uforbrent ut i manifolden og antennes der. Alt dette kan skape rare lyder som vil høres først når du får opp litt turtall fordi det da blir litt kompresjon igjen slik at man får antent blandinga. Flere meninger om dette? Gir jo mening med tanke på at det har oppstått samtidig med lydene, men igjen synes jeg lyden var veldig metallisk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2009 Flere meninger om dette? Gir jo mening med tanke på at det har oppstått samtidig med lydene, men igjen synes jeg lyden var veldig metallisk.. Feiltenninger kan gi sånne lyder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2009 Flere meninger om dette? Gir jo mening med tanke på at det har oppstått samtidig med lydene, men igjen synes jeg lyden var veldig metallisk.. Hadde det samme på en Ford motor en gang , lyden var omtrent som noen slo en stor rørtang på motoren, men for all del , sjekk det som sjekkes kan når en først har plukket den så mye i biter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 18, 2009 Er det en stålpakning? Er det bildene på min pc som er så dårlige eller ser jeg så dårlig? Torkjell: Det blir ikke lettere rådebank på en 3B enn en AAN pga vann, de har jo de samme delene... Som Roger sier, prøv å sende deler av forbrenningstrykket gjennom det lille hullet i toppakninga og inn i en annen sylinder som på det tidspunktet ikke har planer om å tenne akkurat der, det blir det rare lyder av 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 18, 2009 Er det en stålpakning? Er det bildene på min pc som er så dårlige eller ser jeg så dårlig? Torkjell: Det blir ikke lettere rådebank på en 3B enn en AAN pga vann, de har jo de samme delene... Som Roger sier, prøv å sende deler av forbrenningstrykket gjennom det lille hullet i toppakninga og inn i en annen sylinder som på det tidspunktet ikke har planer om å tenne akkurat der, det blir det rare lyder av Ikke pga vann men mener det er lettere og få tenningsbank når man har fordeler en induviduelle coiler. Flere som har sagt det jaffal... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 18, 2009 (endret) Ja, det er stålpakning. Høres ut som det kan være synderen da, dere som mener det vet hva dere prater om Motor er forresten overhalt for 2 år siden da alle lagre ble byttet, og det gir vel heller ikke noe støtte til teorien om lagrerras. Spørsmålet nå er hvordan dette kan ha oppstått? lite lysten på at dette skal skje på nytt når jeg pusler det sammen igjen. Toppen skal inn til en skjekk iallefall, ser ut som det har blitt ett lite merke i den der pakningen har gått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 18, 2009 Det der er en organisk papp toppakning, så det så Fin til orginale sugemotorer den... Er vel mest sannsynlig tenningsbank som har tatt kvelden på pakninga, så vil man være trygg på at det ikke skal skje igjen er det jo bare å gå igjennom alt vedrørende motorstyring bensin, tenning Og så setter man inn en flerlags stålpakning, som disse motorene skal ha... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 18, 2009 (endret) Årsak - det spørs jo hvilken effekt motoren yter. Er den noe særlig over orginal så kan man vel ikke se bort i fra at pakningen rett og slett ikke har tålt belastningen over tid og at det ikke nødvendigvis er noe annet galt. Er det orginal effekt og man ikke har smurt boltene eller på annen måte fusket med momentet så kan en toppakning av denne typen ta kvelden etter 2 år. Hvor mye man skal spekulere og gjøre blir jo opp til eier, her finnes enkle og kompliserte veier til oppstart av motor. I enkleste fall planer man toppen hvis den ikke er rett og ikke har skade mellom 4 og 5 og monterer ny stålpakning. Og håper at alt annet er ok. Så kan man gjøre som Ole sier, sjekke tenning, bensin, etc slik at man utelukker det som årsak evt utbedrer årsak. Så kan man plukke av bunnpanne og av med rådelagre og sjekke disse, mye kan skje på 2 år. Mye kan faktisk skje på 2 sekunder uavhengig av om det var 20 år eller 2 dager siden lagrene var nye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 18, 2009 Det der er en organisk papp toppakning, så det så Fin til orginale sugemotorer den... Er vel mest sannsynlig tenningsbank som har tatt kvelden på pakninga, så vil man være trygg på at det ikke skal skje igjen er det jo bare å gå igjennom alt vedrørende motorstyring bensin, tenning Og så setter man inn en flerlags stålpakning, som disse motorene skal ha... jepp jeg også stussa på at dette var en stålpakning. Den 3-lags stålpaknina jeg har ser ikke slik ut. Den har ikke dei "crome" ringane som ligger rundt sylinderen. men anyway. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 18, 2009 Stålringer rundt sylinderen gjør det desverre ikke til stål-toppakning...pakninga er av papir med forsterkninger (som alle andre papp-pakninger til topplokk). Det hender toppen får seg en liten smak av den "sveiseflammen" som står mellom de to sylindrene, og da er den tydelig smelta ned...regner med du sjekker dette Vidar Den papp-pakninga er vel fortsatt å få kjøpt til 7A-motorene såvidt jeg veit, heldigvis ikke til turbomotorene lenger (såvidt meg bekjent i hvertfall). Vidar: Sjekk toppen din nøye (min personlige mening er å planslipe, men opp til deg), sjekk toppdekket på blokka, gjør alt ordentlig reint, monter med ny flerlags stålpakning og nye bolter trukket til med riktig moment, så gjetter jeg på at du har kjørbar bil igjen. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 18, 2009 (endret) Haha, er det mulig Jeg kom frem til at det måtte være en stålpakning da den gamle sorten av papir\papp ikke var i salg da den ble byttet sist, har aldri sett disse i virkeligheten. Det er mange år siden denne har gått på orginalt turbotrykk, så det er vel mulig at den ikke har tålt effekten da.. Om det ikke er unormalt at den går der den har gått er det vel bare å handle ny pakning, strekkbolter og litt annet tjafs så fort som råd er, så er det kanskje håp for funäsdalen òg ;)Toppen blir iallefall planslipt regner jeg med, da det ble ett lite merke i den etter bruddet. Skal ta en titt på veiva og lagrene for sikkerhets skyld tror jeg, bare for å være på den sikre siden. Takk for alle tips og observasjoner! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 18, 2009 Haha, er det mulig Jeg kom frem til at det måtte være en stålpakning da den gamle sorten av papir\papp ikke var i salg da den ble byttet sist, har aldri sett disse i virkeligheten. Det er mange år siden denne har gått på orginalt turbotrykk, så det er vel mulig at den ikke har tålt effekten da.. Om det ikke er unormalt at den går der den har gått er det vel bare å handle ny pakning, strekkbolter og litt annet tjafs så fort som råd er, så er det kanskje håp for funäsdalen òg ;)Toppen blir iallefall planslipt regner jeg med, da det ble ett lite merke i den etter bruddet. Skal ta en titt på veiva og lagrene for sikkerhets skyld tror jeg, bare for å være på den sikre siden. Takk for alle tips og observasjoner! Trenger ikke være flau vel...vi lærer hver dag alle menn. Jeg liker tanken på at du skal planslipe... Hvis du er bekymra for bøyde råder, kan du sjekke hvor høyt stemplene står på top dead center med måleur med 1/100 mm måleskala. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 18, 2009 Benytt sjangsen til og måle rådene beskrevet av Fredrik. Du kan og ta av bunnpanna og sjekke rådelager. Da jeg bøyde råder var det ikke bare en. To til var svakt deformert. Hvis du har hatt vann inn i sylindererne kan det være en mulighet for at rådene har fått en knekk.Du har jo en fin mulighet til og montere litt bedre saker nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 18, 2009 Den papp-pakninga er vel fortsatt å få kjøpt til 7A-motorene såvidt jeg veit, heldigvis ikke til turbomotorene lenger (såvidt meg bekjent i hvertfall). Møller selger ikke papp-pakninga lenger. Mulig Mekonomen og/eller meca gjør det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 18, 2009 Møller selger ikke papp-pakninga lenger. Mulig Mekonomen og/eller meca gjør det. Dem og blant andre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 23, 2009 Kan jo komme med en liten sluttrapport her.. Pakning og ARP-bolter ble montert, og motoren malte som en katt etterpå Har også byttet rotor og fordelerlokk , ny coil er innkjøpt så en kan forsikre seg om at det samme ikke skjer igjen.. Nå i etterkant kan en jo angre på at en ikke byttet råder med tanke på at jeg faktisk var ute med bunnpanna, men på en annen side vet jeg jo hvordan dette gjøres til neste gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...