#1 Skrevet Januar 18, 2009 Hei! Noen som vet om det vil fungere å kjøpe meg et repkit på mekonomen og reparere håndbrekksmekanismen selv? Eller om jeg kan kjøpe nye caliptere brukt fra en annen bil enn 100Q? Finner det ikke noe plass Koster over 5000,- nytt hos møller.. Og det er drøyt bare for å få bilen EU godkjent når håndbrekket går i stykker på disse bilene alikevel.... mvh Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 18, 2009 Ja. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=137550&highlight=calipper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 18, 2009 (endret) Du bør sjekke vairene. Det er det som er svaketen på disse bilene. Hekt de av calipperne og sjekk om calipperne returnere som de skal. Er vaiere i orden er det også en mulighet til å få i gang calipperne igjen. Som regel er det akselen som går inn i calipperen som er litt rust på slik at de ikke returnere som de skal. Ta ut settskruen (10mm nøkkel) og trekk ut den delen som vaieren er festet på med 5 mm. IKKE DRA LENGER UT ENN 5mm. Da hopper de av inni. Ta smergelpapir og puss akslen og og litt smørespray og vips er de i orden igjen. MEN, som regel er det vaierne som er gåene. Strømpa sprekker og det blir rust inn. Det er også viktig at du evnt kjøper vaiere for Quattro. De har forskjellige delenummer. Koster rundt kr 300 pr. stk hos Mekonomen. Når det gjelder justering av vaierene blir det slurvet. Det er veldig viktig at vaieren/calipperen returnere HELT for at etterstrammingen skal fungere. Derfor må man ikke bare justere til vaieren for at håndbrekket skal ta bedre. Første bud er at calipperne returner helt. Få hjelp av noe til å se etter at calipperne virkelig returnere helt. Hvis ikke blir håndbrekket dårligere og dårliger fordi etterstrammingen ikke fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 18, 2009 Takker folkens! Bedre svar kunne jeg ikke forventa! Da er det morgendagens oppgave! Takker så mye! mvh Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 18, 2009 Om armen på caliperen beveger seg, men går tungt (f.eks. brekket går på, men ikke av), er det mulig som Hans Olav sier å vippe ut armen såvidt litt, pusse den fri for rust, smøre på rikelig med fett/olje og sette det sammen, så holder de en stund til. Er armen så fastrustet at den ikke kan rikkes med skrutrekker til å bende på den engang, har stort sett toget gått, og de er modne for utskiftning. Når armen går så lett som den skal, skal fjæren dra den raskt tilbake uten noen treghet. Husk at stempelet må skrus OG trykkes inn, ikke bare trykkes. Reparasjonssettet inneholder som oftest ikke deler til brekkmekanismen, og jeg fraråder også å demontere den brekk-delen av caliperen om du ikke har tilgang på et godt utstyrt verksted, da det kreves litt spesielt verktøy for å få dette sammen igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...