Usikker på om Quattro funker

Anbefalte innlegg

Mulig dette er en drit dårlig spørsmål men jeg prøver likkavæl.

Dette er min første vinter med en Audi S6 2,2 TQ.Har aldri tidligere kjørt 4x4 så var spent når snøen falt skikkelig igår.Tenkte jeg skulle sette bilen litt på prøve men det funka dårlig.

 

Jeg stoppet midt i bakken,nokså bratt bakke med kansje 10 cm max med snø.Kom meg ikke av flekken.Isteden gled jeg ned bakken og unngikk merkelig nok murkanten til naboen nedi her.

Satt lissom igjen med en følelse av:"Faen,er det A6 med framhjulstrekker jeg har eller hva fader er detta"Mulig jeg tok meg vann overhodet også,at dette er nok en test litt utenom det vanlige: rolleyes

Prøvde bakken igjen en time etterpå i sakte fart og det gikk så det susa etter.

 

MEN,jeg syns noen ganger det biter litt dårlig når jeg er ute å kjører.Kan sikkert være at dekka mine er 2-3 år gamle også men er det en måte jeg kan finne ut 100% sikkert at Quattro funker på kjerra????

Er det konstant 4x4 på disse bilene?Jeg har ikke sånn diffSperre i midtkonsollen...

Dette gjelder en 95 Audi S6 Avant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er konstant 4x4 ja. Diff-knappen har du bare på eldre biler (s4,100,200 osv)

 

Bare og legge over på parkeringsplassen og gi på det så merker du om baken kommer eller ikke ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode dekk er alfaomega da!

Har du dårlig dekk, så er det ikke noe problem å sette seg fast med quattro..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at biler oppfører seg forskjellig.

 

Min tidligere 2003 A6 1.8TQ slang med rumpa med en gang, kun et lite push på gassen i sving og den lå bredt.

 

Konas 2005 Passat 4motion vil ikke ut. Den må provoseres frem.

 

Ligger det snø under og foran bilen og underlaget er veldig glatt hjelper ikke 4x4 i oppoverbakke heller ;)

 

Finn en parkeringsplass og bli kjent med bilen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe,merket istad at rumpa kommer den ja...Så da er det vel bakhjulstrekk:D:D hehe neida..

Var litt dårlig forklart av meg men snøen i bakken hindret aldri bilen i seg selv.Altså den touchet ikke gulvet,fangere eller noe..

Utenom det vil jeg si Quattro skremte meg litt:D og jeg elsker å leke...Vana med bakhjuls så dette var helt andre boller..

BEDRE BOLLER :D:D:D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på, det er ikke vel ikke alle som liker at Tommy baker boller : haha :

 

Seriøst: Quattroer uten mulighet til å sperre av bakaksel er en god del dårligere i bakkestart på glatt underlag, man risikerer at to hjul står og spinner. Med sperre på bakaksel har man 50% mer feste siden det blir 3 hjul som spinner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S4 med diffsperre er en god del bedre i bakkestart og for så vitt sladdinga blir mer kontrolert, jeg tror jeg skal få inn s4 diff på min, men hadde det bare vært så lett og bytte... Må vel ha vacum boks og bryter og alt muli som jeg ikke har tenkt tanken på hvordan det må gjøres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikk på biltema eller andre steder de har motorer til sentrallås, ta med 1 stk motor, litt ledninger og 1 bryter, så ordner nok det seg skal du se ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk kommer til rygge imårra så fikser du det:P Neida er det så lett så har jeg bytta før februar er ute... om jeg får tak i s4 diff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vakum styringa dytter bare en "spak" fram og tilbake, det skal en slik motor klare også... bruker du en vippe bryter som snur strømmen avhengig om du dytter den opp eller ned, og hvor bryteren ikke gir strøm når du ikke dytter på den, og mekker til en festeanordning så skal nok det funke fint.. ikke gjort det selv dog, bare lekt med tanken ;) Gidder du ikke styre med brytere så kobler du den på sentrallåsen.. låst bil = sperre på, åpen bil = åpen diff.. hehe ;) Da kan du jo bruke vakumstyringa også.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har selv ploget så mye snø forran bilen at den rakk opp over fangeren. dette var da i en 25% bakke med slitte vinterdekk. da stoppet jeg. så var det bare å fyre på sperren bak, og vips flagret snøen alle veier og eg var oppe :-) da var det bare ca 3-4mm mønster på dekkene som het eskimo.

Så har aldri stått fast på glatten/snøføre med audien.

kun en gang satt eg fast og det var i sandfellen på våler med sand opp til listene på dørene og høyre bakdekk vridd av felgen. da satt eg så fast at rescue bilen røk slepetauet når han skulle dra meg ut. måtte bruke 2tonns rundslings for å få meg ut :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at biler oppfører seg forskjellig.

 

Min tidligere 2003 A6 1.8TQ slang med rumpa med en gang, kun et lite push på gassen i sving og den lå bredt.

 

Konas 2005 Passat 4motion vil ikke ut. Den må provoseres frem.

 

Ligger det snø under og foran bilen og underlaget er veldig glatt hjelper ikke 4x4 i oppoverbakke heller ;)

 

Finn en parkeringsplass og bli kjent med bilen!

 

 

 

Det er vel kanskje fordi 4motion har haldex ? Er ikke fordelinga 90-10 i utgangspunktet, men så kan den gi mer kraft til bakhjula om det trengs. Quattro på nyere biler utenom a3, tt har vel 40-60 konstant om jeg har forstått det riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vakum styringa dytter bare en "spak" fram og tilbake, det skal en slik motor klare også... bruker du en vippe bryter som snur strømmen avhengig om du dytter den opp eller ned, og hvor bryteren ikke gir strøm når du ikke dytter på den, og mekker til en festeanordning så skal nok det funke fint.. ikke gjort det selv dog, bare lekt med tanken ;) Gidder du ikke styre med brytere så kobler du den på sentrallåsen.. låst bil = sperre på, åpen bil = åpen diff.. hehe ;) Da kan du jo bruke vakumstyringa også.. ;)

 

Det sitter en endevender på de styreboksene til sentrallås.. Hvertfall på de orginale på 200'n... Så skal i teorien funker å koble på diffbryter og strøm til en låsepumpe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Isteden gled jeg ned bakken og unngikk merkelig nok murkanten til naboen nedi her.

 

Er det så glatt at du sklir ned uten kontroll så er det vanskelig å komme opp uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror muligens du bare har overvurdert Quattroen litt.

1800kg bil i bratt oppoverbakke med dårlige dekk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg og tror jeg overvurderte Quattroen...Men ser jo godt nå i ettertid og etter flere turer at det er 4x4 på bilen:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har ikke alle S6'er EDS a? Jeg satt på med en kompis sin S6 2,2 og den tok bakkestart uten problem i det hele tatt. Jeg synes nesten det virker som om EDS'en er et bedre alternativ enn mekanisk diff. sperre. Iallefall til vanlig kjøring. For EDS'en regulerer hastigheten på alle 4 hjul vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6 har vel torsen midt og bakdiff? Mekanisk brems, ikke noe elstyring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6 har ikke torsen bakdiff nei, det er det vel bare Audi v8 som har.

 

S6 har Elektronisk diffbrems bak, EDL systemet

 

Passat 3BG 2005 modell 4-motion har Torsen girkasse akkurat samme som alle andre audi`er med Rettstilt motor, av nyere type.. denne har også EDL.

 

passat 3C har Haldex 2. 2006(?)-09

 

 

Les mer om hvilke quattro systemer i hvilke biler her :

http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(four_wheel_drive_system)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"The manually locking rear differential from the earlier generations was replaced with a conventional open differential, with "Electronic Differential Lock" (EDL) (which detects wheelspin via ABS road wheel speed sensors, and applies brakes to the one spinning wheel, thus transferring torque via open differential to the opposite wheel which has more traction). EDL works at speeds up to 80 km/h (50 mph) on all quattro models (on non-quattro models: up to 40 km/h (25 mph)."

 

Hm.. er ikke dette akkurat som traction control da? Bremser hjul som spinner? Er vel ikke noen diffsperre inne i bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nja, er jo egentlig samme prinsipp, men Traction control har vel for vane å dempe motoreffekten også.. Det kan ihvertfall på ingen måte sammenlignes med sperre, det kan ikke Torsen heller egentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spørsmål til dere som har enda mer peiling, Vil EDL systemet bli slått av når man slår av antispinn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A6 1.8TQ spant på 2 hjul med antispinn innkoblet, avskrudd så trakk den på alle 4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A6 1.8TQ spant på 2 hjul med antispinn innkoblet, avskrudd så trakk den på alle 4.

 

Det skal ikke være mulig, du vil alltid ha permament 4x4 drift uansett om du har på eller av antispinn :)

 

Edit: vis du ikke mente 1 hjul foran og 1 hjul bak.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være mulig, du vil alltid ha permament 4x4 drift uansett om du har på eller av antispinn :)

 

Edit: vis du ikke mente 1 hjul foran og 1 hjul bak.. :)

 

Jepp ;) Et foran og et bak. Satt fast noen ganger (litt for tøff...) og da var det bare å skru av antispinn så klatret den ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.