Usikker på om Quattro funker

Anbefalte innlegg

At S6'en ikke har elektronisk styrt differensial veit jeg jo. Det er det vel nesten bare den nyeste S4 som har? Av Audi selfølgelig.

EDS'n som S6 har går via bremsene. Men er dette bare bak altså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At S6'en ikke har elektronisk styrt differensial veit jeg jo. Det er det vel nesten bare den nyeste S4 som har? Av Audi selfølgelig.

EDS'n som S6 har går via bremsene. Men er dette bare bak altså?

 

Japp.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp ;) Et foran og et bak. Satt fast noen ganger (litt for tøff...) og da var det bare å skru av antispinn så klatret den ut.

 

okay :)

 

da fikk jeg svar på spørsmålet å gitt ;)

 

når den spinner på ene hjulet bak så vil den overføre kraft til det som ikke spinner :)

selv når man ikke har på antispinn.

 

BTW:

Dette har ikke 2006 toyota rav 4 folkens, satt fast fint i juleferien med denne.. pokkers "4wd"

Er jo kun 2 hjul som drar.. 1 foran og 1 bak. ingen form for hjelp av noen bremsende skiver engang..

 

Ikke kjøp Rav4 vis dere skal komme dere frem på vintern ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette er en drit dårlig spørsmål men jeg prøver likkavæl.

Dette er min første vinter med en Audi S6 2,2 TQ.Har aldri tidligere kjørt 4x4 så var spent når snøen falt skikkelig igår.Tenkte jeg skulle sette bilen litt på prøve men det funka dårlig.

 

Jeg stoppet midt i bakken,nokså bratt bakke med kansje 10 cm max med snø.Kom meg ikke av flekken.Isteden gled jeg ned bakken og unngikk merkelig nok murkanten til naboen nedi her.

Satt lissom igjen med en følelse av:"Faen,er det A6 med framhjulstrekker jeg har eller hva fader er detta"Mulig jeg tok meg vann overhodet også,at dette er nok en test litt utenom det vanlige: rolleyes

Prøvde bakken igjen en time etterpå i sakte fart og det gikk så det susa etter.

 

MEN,jeg syns noen ganger det biter litt dårlig når jeg er ute å kjører.Kan sikkert være at dekka mine er 2-3 år gamle også men er det en måte jeg kan finne ut 100% sikkert at Quattro funker på kjerra????

Er det konstant 4x4 på disse bilene?Jeg har ikke sånn diffSperre i midtkonsollen...

Dette gjelder en 95 Audi S6 Avant

 

 

HVIS det skulle ha seg at du har feilmelding på ABS-systemet, så blir quattroen laaangt fra optimal :P

Da kan regne med å spinne på 2 hjul istedetfor 3 eller 4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay :)

 

da fikk jeg svar på spørsmålet å gitt ;)

 

når den spinner på ene hjulet bak så vil den overføre kraft til det som ikke spinner :)

selv når man ikke har på antispinn.

 

Viktig å presisere at det ikke kan overføres mer kraft til et hjul enn et annet når man har en åpen diff, selv med EDL. En åpen diff overfører ALLTID likt dreimoment ut på begge akslingene. Dette momentet er begrenset av hjulet med minst friksjon. Det EDL gjør er å bremse det spinnende hjulet og dermed øke friksjonen på denne akselen. Da øker det totale dreimomentet som kan overføres til hver av akslene. Dette økte momentet er ofte nok til å dra bilen fremover, enten med hjulet på motsatt side, eller for 4-hjulstrekk, den motstående akselen. :)

 

Litt OT:

Mange snakker om å spinne på et hjul foran og et hjul baknår man står fast med 4WD. Dette er mer eller mindre tilfeldig. Hvis en skjønner hvordan en åpen diff fungerer vet man at hvis en mister friksjonen fullstendig på kun ETT hjul, kommer man ikke av flekken.

 

Enda litt mer OT:

Torsen er i utgangspunktet også en åpen diff, men med egenskap til å overføre opptil typisk fire ganger dreimomentet til akselen med mest feste. Men er det null friksjon på motstående aksel, overføres også null dreimoment til akselen med best feste. 4 ganger 0 er fortsatt null. Man kommer ikke av flekken. For de som har sett youtube-videoen med A8'n som sliter med å komme opp på rulla, er dette et glimrende eksempel på teori i praksis. I en slik test ville faktisk 1. gen Haldex vært overlegent. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott beskrivelse! skjønnte litt mere nå altså.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6 2.2 T - 95

 

Hei, mulig jeg ikke forsto beskrivelsen ovenfor her, men skal prøve å forklare ett tilfelle her om dagen:

 

Jeg parkerte midlertidig inn på en parkeringsplass sideveis (halve bilen innpå, halve bilen på veien). Det viste seg at når jeg skulle kjøre sto jeg bom fast, hadde pakket snø under bilen. Styret å ordnet i 10 min, så sier min kamerat "fungerer ikke sperren din bak, den spinner jo kun på ene bakhjulet. det skal den vel ikke med sperre"... Kom omsider ut på veien, den rikket seg ikke, etter litt jokking med brekket, viste det seg att det hadde hengt seg...på kalipperen, er dette nok til at hjulet ikke skal gå rundt?

 

takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6 2.2 T - 95

 

Hei, mulig jeg ikke forsto beskrivelsen ovenfor her, men skal prøve å forklare ett tilfelle her om dagen:

 

Jeg parkerte midlertidig inn på en parkeringsplass sideveis (halve bilen innpå, halve bilen på veien). Det viste seg at når jeg skulle kjøre sto jeg bom fast, hadde pakket snø under bilen. Styret å ordnet i 10 min, så sier min kamerat "fungerer ikke sperren din bak, den spinner jo kun på ene bakhjulet. det skal den vel ikke med sperre"... Kom omsider ut på veien, den rikket seg ikke, etter litt jokking med brekket, viste det seg att det hadde hengt seg...på kalipperen, er dette nok til at hjulet ikke skal gå rundt?

 

takk for svar

 

du har ikke sperre..

så dersom du ikke har noe feste på det ene bakhjulet vil den bare spinne på det hjulet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.