#1 Skrevet Januar 19, 2009 Hei Etter jeg byttet all belysning i bilen til LED fikk jeg ett problem. Når jeg skal slå på lyset i taket "manuelt", dvs. med lysbryteren, så kommer lyset bare så vidt på. Virker som det ikke "starter" helt. Lyser bare svært svakt. MEN hvis jeg åpner døra, eller låser opp bilen med nøkkelen, så kommer lyset på for fullt. Hadde feilen kun vært framme hadde jeg misstenkt bryteren, men feilen er helt lik bak.. Bak har jeg riktignok hatt noe fiel med bryteren, men er jo svært merkelig. Bak kan jeg få det til å funke ved å dunke litt i bryteren etter jeg har slått på lyset. Vil bare høre om noen har tilsvarende erfaringer? Setter kjempepris på hjelp her Bilen er en Audi A6 2000 mod Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 19, 2009 Det er kliss likt i min. Jeg har xenonmatch pærene fra ørjan Andreassen i min, enn du da? Jeg har sendt en mail til han å spurt om hva det kan være. Jeg tipper de ikke får nok spenning når en prøver å slå dem på manuelt, derfor tenner ikek de skikkelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 19, 2009 Dette er veldig rart! Kan du la høre fra deg når du får svar? Hvis dette er ett kjent problem må jeg undersøke dette nærmere. Jeg selger slike pærer.. Og har aldri hatt kunder som har klagd på dette så derfor trodde jeg det bare var meg.. Har du lange nok pærer? Kan lysene slå seg på om du banker på bryteren? Sistnevnte gjelder kun bake.. Virker som en jordingsfeil.. Hvilken bil har du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 19, 2009 Så nå at du har a6 ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 20, 2009 Hmm.. tipper problemet er at LED dioden din trekker for lite strøm. På min bil "dimmer" lyset seg av etter x antall minutt hvis interiørlyset står manuelt på (slik at batteriet ikke blir tappet hvis du glemmer å slå av lyset:p). Regner med det er likt på din bil? Hvis lysforsinkeren er koblet i serie med taklyset (noe som den sikkert er) vil det ikke gå nok strøm gjennom kretsen til at denne fungerer skikkelig siden LED dioden har høy motstand. Løsningen er da å koble en motstand parallelt over pæren som belaster kretsen mer. Dermed blir spenningen høyere over lysforsinkeren. Kanskje litt rotete forklart dette, men det du trenger er en motstand over pæren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 20, 2009 Hmm, er ikke akkurat noe elektroingeniør, så må altså koble en motstand på en eller annen ledning som går ett eller annet sted inni lys-armaturet? Hehe Kanskje du petter kan se hvilken ledning det må være, om jeg skaffer ett koblingsskjema? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 20, 2009 Hehe.. var kanskje litt dårlig forklart, ja. Motstanden kan du koble sammen med en av pærene i selve holderen. Men først må du finne ut hvor stor motstand du trenger. Gjør følgende: Ser lysene dine ut som de på bildet? Hvis så, bytt KUN den ene kartlyspæren tilbake til orginalpæra, og se om problemet forsvinner. Hvis du ikke har kartlys så tar du en av dem i baksetet. Hvis dette ikke funker, bytter du en av de avlange 10W pærene fremme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 20, 2009 Hei igjen Skal løpe ut å prøve litt etterpå. Men jeg vet at lyset fungerte når jeg hadde halogen i kartlyspærene ja. Det ser helt likt ut som på bildet ja Skal stikke ut etterpå å prøve å bytte kun den ene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 20, 2009 Jo jeg kan gi deg et vink når jeg har fått svar. Ja du så jeg hadde A6 ja:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 27, 2009 Noen som vet hvor man kan få kjøpt billige motstander? Clas Ohlson f.eks? Og hvor kraftige bør de være sånn ca.? Kan man skade noe ved å bruke for kraftige? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 28, 2009 F.eks http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=55368492&CountryCode=no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 24, 2009 Har nå kjøpt opp noen hundre av disse til bedrifta: Tenkte å prøve å montere en eller to 25 watts.. En inn mot pinol-pæra og en inn mot ene kartlyspæra.. Så får vi se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 24, 2009 Har du samme feilen når du har bilen i gang? På min er det sånn at pærene lyser ikke like sterkt når jeg sitter i bilen med tenninga av, men når jeg åpner døra lyser de fult. Og når jeg har motoren på lyser de fult. Mulig jeg tar feil, men det har muligens noe med at om du glemmer lyset på, så skal det ta lengre tid før batteriet tapper seg ut, og da mindre fare for ikke å få startet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 24, 2009 Jepps. Spiller ingen rolle om motoren er i gang eller ikke. Snakket med leverandøren min i dag om dette, og de sa de hadde aldri opplevd dette før, og de har drevet med LED-belysning til biler i mange år nå. Men tipper en motstand her og der vil hjelpe. Blir spennende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 14, 2009 Fant ut litt ang. dette i dag. Hvis jeg slår på lyset i taket kommer det kun svært svakt lys fra diodene. Men når jeg vipper ned ene solskjermen og slår på lyset der (som enda er halogen-pære) så kommer alt lys på i kupèen. Så må nok bare sette på en motstand på en noen ledninger etter av og på-bryteren.. Blir bare ikke så lett å finne ut hvilke ledninger jeg skal ta.. Om jeg kobler en motstand på ledningene før av og på-bryteren, så blir vel den stående å trekke strøm? Am i right? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 15, 2009 Om jeg kobler en motstand på ledningene før av og på-bryteren, så blir vel den stående å trekke strøm? Am i right? Jeg kan jo gjøre et forsøk på å forklare For å svare deg på dette spm. så er svaret både ja og nei... Om du kobler dette i serie FØR bryteren, så vil den ikke trekke noe strøm, fordi bryteren er jo av.. Derimot om du kobler den i parallell, så vil den trekke strøm, da det er en bestemt motstand i den. Mao. kobler du en 25W motstand imellom, så trekker den 25W. Jeg tør å påstå at du har nok overdrevet litt mtp. motstand her. En 1/4W eller en 1/2W motstand ville holdt i kupébelysningen i bilen. Hvorfor resistorer er oppgitt med watt, er med tanke på hvor mye strøm resten av kretsen drar.. F.eks en lysdiode drar 0.1-1W mens en halogen-pinolpære drar 5W Hvis begge kretser har en 1/4W motstand i seg, vil den som er koblet i serie med halogen-pinolpærene bli varmere enn LED-kretsen. Så da tenker vi oss f.eks 8 pærer i en krets.. 8 x 5 W halogen er 40W, 8x1W LED er 8W Dette ble vel litt komplisert, men ja... Bare spør om det er noe uklart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 15, 2009 Bare koble motstanden inn sammen med en av lyspærene, spiller ingen rolle hvilken. På pinol-pærene vil det si ene ledningen fra motstanden i ene enden av pæra, og andre ledningen i andre enden. Se bilde. At motstandene du har er merket med antall Watt, er forresten bare max effektomsetning de tåler, og siden de har en fast motstand betyr det i praksis bare hvor høy spenning de tåler. (Siden Effekt = Spenning x Strøm) Men dette har ingen ting med saken å gjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 15, 2009 Bare koble motstanden inn sammen med en av lyspærene, spiller ingen rolle hvilken. På pinol-pærene vil det si ene ledningen fra motstanden i ene enden av pæra, og andre ledningen i andre enden. Se bilde. At motstandene du har er merket med antall Watt, er forresten bare max effektomsetning de tåler, og siden de har en fast motstand betyr det i praksis bare hvor høy spenning de tåler. (Siden Effekt = Spenning x Strøm) Men dette har ingen ting med saken å gjøre Takk for godt svar. Men om jeg kobler den sammen med den ene pinol-pæra, vil jeg da kunne slå på f.eks kun den ene kartlyspæra da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 15, 2009 Noen som kan si meg hva type pærer som står i interiørbelysningen i audi 100 s4 92 mod? http://bilkabel.com/index.php?main_page=index&cPath=8_20 Er det slike? og hvis så, hvilke størrelser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 15, 2009 Tror det er både pinol-pærer og W5W-pærer. Er ikke helt sikker. Det du må gjøre er å ta ut de pærene du ønsker å bytte og finne ut følgende: Er det små pærer med glass-sokkel, så er det W5W-pærer. Er det små pærer med metall-sokkel, er det BA9S-pærer. Er det avlange pærer med en spiss pol i hver ende, er det pinol-pærer. Pinol-pærer finnes i følgende lengder: 31mm, 36mm, 39mm, 42mm og 44m. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 15, 2009 tusen takk :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 15, 2009 Bare hyggelig det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 15, 2009 (endret) noen her som har peiling på hvordan man får ut/demonterer dekslet i taket forran? på midten.. over giren. skal åpne for å se hva pære som er der? -Over alle 4 dørene er det BA9S pærer. -Bagasjerommet er 36mm pinolpærer (fra endepol til endepol). -I motorrommet ser det ut til at det er 39mm (da 36mm eg hadde i bagasjerommet ikke passet forran. for liten) -Midtre framme er det en 42mm pinolpære 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 15, 2009 Har du virkelig lys i motorrommet? Er jo utrolig kjekkt.. Si fra når du vet hva du trenger i den siste, så skal jeg gi deg en pris Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 15, 2009 japp er vist det.. :-P men aldri hatt pære i den så prøvde å sette på plass den 36mm som var i bagasjerommet, men skjedde ingenting.. sikkert et ledningsbrudd en plass.. men den skal eg fikse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...