Lys fungerer kun delvis etter å ha satt inn LED i takbelysning

Anbefalte innlegg

Takk for godt svar. Men om jeg kobler den sammen med den ene pinol-pæra, vil jeg da kunne slå på f.eks kun den ene kartlyspæra da?

Men tilbake til tråden.. Noen som vet dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sikreste er nok å ta det rett etter bryteren.

 

Men du kan jo holde motstanden over den ene pinolpæra, mens du har på det ene kartlyset.. Du ser jo fort om det går eller ikke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Nå prøvde jeg litt her.. Holdt motstanden fra en pol til den andre ved pinol-pærene. Prøvde og litt ved kartlyspærene.. Fungerte dårlig. Når jeg holder motstanden over, så kutter faktisk det lille lyset som allerede er der. Virker som motstanden "stjeler" det siste lille strømmen :P Så spørs om jeg ikke må gjøre dette på en annen måte? Så litt på de ledningene som ledet inn til av/på-bryteren. Men disse var jo ikke til å forstå seg på. Var vel 10 ledninger tror jeg. Noen som har ett koblingsskjema man kan se på?

 

Her er i allefall bilder av de to lys-greiene:

Dette er av prin-kortet som ledningene leder inn i. Under dette sitter av/på-bryteren:

kobling001.jpg

 

Her er av kartlys-"modulen":

kobling004.jpg

(kan se hvor jeg prøvde å koble meg på med motstanden. Rev den av igjen, for å se hva som skjedde)

 

Utrolig nok, etter jeg prøvde med motstanden, så ble det faktisk verre. Nå får jeg ikke på lyset når jeg åpner døra heller.. Hehe.. Fantastisk :)

 

Tar i mot hjelp/tips med stor takk :D Er rett og slett usikker på hvor jeg skal koble meg på med motstanden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sikreste er nok å ta det rett etter bryteren.

 

Men du kan jo holde motstanden over den ene pinolpæra, mens du har på det ene kartlyset.. Du ser jo fort om det går eller ikke :)

Dette vil jeg gjerne gjøre, men hvor? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dette skjønte jeg pent lite av å bare se på bilder.. Derimot så har jeg tilgang på en -00 S8 som lyspanelet ser likt ut på. Kan ta en titt på den imorgen og prøve å gjette på hvordan dette fungerer..

 

 

Imens så lurer jeg på en ting..

 

Monterte du en LEDpære i sokkelen, deretter holdt en pinolpære parallelt over?

 

led_kopi.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hadde satt enorm pris på hjelp i allefall :) Skjønner det ble litt uforståelig.. :)

 

Prøvde ikke med en halogen pinol-pære nei, men jeg satte motstanden slik som du forklarte på bildet litt lengre opp.. Hadde ikke en halogenpære tilgjengelig. Men kan jo teste.

 

Men i går fant jeg ut noe, var bare å vippe ned ene solskjermen og slå på lyset der, da gikk det å slå på lyset i taket med bryteren. Er det til noe hjelp? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se hva jeg kan få til imorgen da vettu ;)

 

Neiok.. Med tanke på at da står det en ekte pære der og lyser. Jeg har desverre ingen LED-pinolpærer her, så jeg finner ikke ut av dette problemet du har.

 

Nei... Menneh.. Heh, det er nok til nytte for kjerringer som trenger lys til å sminke seg, eller rote i veska? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke helt klok på dette jeg.. Hehe..

 

Koblet en motstand inn rett på pluss og minus på den ene kartlyspæra, noe som gjorde at lyset nå går å slå på med av og på-bryteren. MEN den kartlyspæra jeg har koblet meg inn på med motstand er helt død.. Hva kan dette komme av?

 

Slik ble det:

kobling005.jpg

Kobla da ene ledningen inn på den lilla ledningen man kan se helt til venstre i bildet, og den andre ledningen rett på metallet, som av en eller annen grunn utgjør +. Testa med en 12v lader jeg hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se hva jeg kan få til imorgen da vettu ;)

 

Neiok.. Med tanke på at da står det en ekte pære der og lyser. Jeg har desverre ingen LED-pinolpærer her, så jeg finner ikke ut av dette problemet du har.

 

Nei... Menneh.. Heh, det er nok til nytte for kjerringer som trenger lys til å sminke seg, eller rote i veska? : rolleyes

Ble du noe klokere i dag? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koblet en motstand inn rett på pluss og minus på den ene kartlyspæra, noe som gjorde at lyset nå går å slå på med av og på-bryteren. MEN den kartlyspæra jeg har koblet meg inn på med motstand er helt død.. Hva kan dette komme av?

 

Strøm er sånn sett lett å forutse, den vil alltid ta den letteste veien. Så veien med minst motstand er den veien strømmen vil ta.

Så det eneste jeg kan klare å gjette på i farta er at motstanden din har lavere resistans enn pæra har.

Dette kan du måle om du har et multimeter i nærheten :)

 

Ble du noe klokere i dag?

 

Jeg har ligget i senga utslått av en slags migreneanfall, så jeg har ikke fått vært ute av døra idag desverre... : syk : Får heller love deg at jeg skal se nærmere på det imorgen istedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha.. Skjønner :S

 

Men du, det ordna seg :D Viste seg at pæra bare satt litt dårlig i, så nå fungerer alt som smurt. Skjønner ikke helt hvorfor det fungerer SÅ bra, men tilogmed kartlysene bak fungerer fint nå.. :)

 

Tusen takk for all hjelp :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, feilen var det ja.. Men men..

 

Hva ble løsningen til slutt, motstand i parallell over en vilkårlig pære?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. Koblet bare motstanden over ene kartlyspæra. Koblet meg inn på ledninga som gikk inn til pæra og "klemte" ledninga på plass opp mot den ramma som utgjør +.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart at det fungerte å koble motstanden over kartlyspæra når det ikke fungerte over pinolpæra.. Men da funker det jo hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en sikring som var gått da.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.