alternativ diagnose avlesing??

Anbefalte innlegg

kom over en litt alternativ måte og lese av diagnose på enkelte biler, audi 80, 90 og 100 og sånt

uten vag com:)

 

 

For å lese ut feilkodene må du finne diagnosepluggen(e)/bensinpumperelèet. På biler med KE-Jetronic, KE3-Jetronic og Monomotronic sitter pluggen(e)/bensinpumperelèet i sikringsboksen under panseret. Se bilder under.

 

 

Pluggene i Audi 100 med KE3-Jetronic.

 

untitled.jpg

 

Relèet i Audi 80 med KE-Jetronic. Er omtrent likt med Monomotronic.

 

relee.jpg

 

Feilkodene.

 

Bilen bør være kjørt i forkant, da på normal driftstemperatur, turtallet bør ved flere anledninger ha vært over 3000 omdr og du bør ha gitt full gass flere ganger! Motoren må ikke stoppes før avlesingen utføres, kodene vil da forsvinne.

 

Har du varsellyset i instrumentpanelet kan du bruke dette, om ikke lager du en testledning med f.eks. lysdiode. Se bilde under (lånt av SJM). Her er også vist hvordan du kopler til lysdioden og ledningen/lasken man bruker for å sette i gang blinkingen av feilkoder på OBD-I.

Først av alt. For å være på den sikre siden, mål med voltmeter/multimeter hvor du har +12V og minus i den svarte pluggen (for å unngå feilkopling). Normalt er + i den enden av pluggen som er kileformet.

 

Kople til lysdioden som vist på bildet under. For å starte sekvensen kopler du sammen (lasker) minus i den svarte pluggen og diagnoseuttaket i den andre pluggen i minst 4 sekunder. Lasken er kalt jumper wire på bildet. Når du fjerner lasken vil lysdioden/varsellampen lyse i 2.5 sekunder for så å være av i 2.5 sekunder. Etterpå vil feilkoden(e) komme ut, tell antall blink før hver pause. Hver feilkode består av 4 siffer!

kobling.jpg

 

Får du f.eks. 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause har du kode 4444 som betyr at ingen feilkoder er registrert. Får du andre koder vil feilkoden gjenta seg til du setter i og fjerner lasken igjen, da vil du kunne lese ut neste kode.

 

Fremgangsmåten for avlesing/fjerning av feilkoder er akkurat den samme på biler uten diagnoseplugg(er) men med sikringsholder i bensinpumperelèet. Her bruker du en sikring i stedet for ledningen/lasken i forklaringen over. Avlesingen gjøres via varsellampen i instrumentpanelet.

 

 

Forstørre bilde

 

 

 

 

 

På biler med OBD-II lasker man sammen pinne 4 og 15 i 4 sek (se bilde under) og sekvensen starter, resten er likt de andre systemene. Husk at dette fungerer ikke på de nyere bilene!

Forstørre bilde

 

 

 

Sletting av feilkoder.

 

De aller fleste feilkoder forsvinner når tenningen skrues av, de resterende fjerner man som beskrevet under.

 

For sletting av feilkoder slås tenningen av. Lask sammen minus i den svarte pluggen og diagnoseuttaket i den andre pluggen. Slå på tenningen og fjern lasken etter 5 sekunder. Lysdioden vil nå lyse i 2.5 sek og være av i 2.5 sek (kode 0000). Etterpå laskes sammen minus i den svarte pluggen og diagnoseuttaket i den andre pluggen igjen i 10 sekunder. Fjern lasken og slå av tenningen, feilkoden(e) skal nå være slettet.

 

 

For sletting av feilkoder på Monomotronic slås tenningen av, sett i sikringen og slå tenningen på igjen. Etter ca 5 sekunder tas sikringen ut igjen, tenningen slås av og feilkodene skal være slettet.

 

På KE-Jetronic slås tenningen av, sett i lasken/sikringen og slå tenningen på igjen. Etter ca 5 sekunder tas sikringen ut igjen. Etter 5 sek settes sikringen inn igjen i 10 sekunder før tenningen slås av og sikringen fjernes.

 

På KE3-Jetronic er feilkodesletting noe mer omstendelig.

- Slå av tenningen og sett i lasken/sikringen.

- Slå på tenningen og fjern lasken/sikringen etter 4 sekunder.

- Sett inn og fjern lasken/sikringen 3 ganger, du skal da få ut kode 4444.

- Sett i lasken/sikringen i 4 sekunder, når den tas ut skal du få kode 0000.

- Sett i lasken/sikringen i 10 sekunder før den tas ut igjen og tenningen slås av.

 

 

 

Noen av de mest forekommende feilkodene.

 

0000 Ingen feil/slutt på feil

 

1111 ECU/motorstyring

1232 tomgangsregulator (Monomotronic)

2111 Turtallsgiver svinghjul

2112 Tenningsgiver svinghjul

2113 Turtallssignal/Hallgiver/(mek. LMM på K/KE/KE3-Jet)

2114 Fordeleer feiljustert

2121 Bryter gasspjeld stengt

2122 Turtallssensor

2123 Bryter gasspjeld fullt åpent

2141/2143 Bankesensor fullt retardert (feil tenning/oktan)

2142/2144 Bankesensor

2212 Gasspjeldpotensiometer

2231 Grenseverdi tomgangsstabilisator

2232 LMM-pot.meter

2234 Batterispenning

2312 Temperaturgiver (til motorstyring)

2322 Temperaturgiver (innsugsluft)

2341 Lamdastryring (grenseområde)

2342 Lamdasonde

2343 Mager blanding CO lav

2344 Fet blanding CO høy

4431 Tomgangsstabilisator/tomgangsventil

4444 Ingen feil registrert

__________________

Fiveinline

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

netopp overhalt toppen, og syns den ikke går helt som den skal på tomgang...

brukte denne metoden for og se om det virket...

fikk kode 4444, da skulle vel alt være i orden da???

 

er det noen som kan bekrefte denne metoden egentlig...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen Takk for den linken!

Veldig interessant.

Var og så på en A6 2.5 tdi 140 hk 1995 mod nå ikveld. Fyren prøvde å lure meg! Spedometer viste

180 000 km, men så fikk jeg se serviceboka som viste over 300 000 i 2005.

Ble ikke spessielt fornøyd.

Men , kansje jeg kan finne ut av feilen på bilen min med dette systemet. Må bare få litt bedre tid.

 

mvh

Tor-Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen Takk for den linken!

Veldig interessant.

Var og så på en A6 2.5 tdi 140 hk 1995 mod nå ikveld. Fyren prøvde å lure meg! Spedometer viste

180 000 km, men så fikk jeg se serviceboka som viste over 300 000 i 2005.

Ble ikke spessielt fornøyd.

Men , kansje jeg kan finne ut av feilen på bilen min med dette systemet. Må bare få litt bedre tid.

 

mvh

Tor-Kjell

 

håper det virker:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 92. mod. Audi 100 med KE3-Jetronic og prøvde meg fram som beskrivd over. Koblet på lysdioden med formotstand og så lasken i 4 sekunder også bare stoppet bilen uten noen blink i lysdioden. Hva er feil tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kom over en litt alternativ måte og lese av diagnose på enkelte biler, audi 80, 90 og 100 og sånt

uten vag com:)

 

Fiveinline

 

Min tråd du har kopiert ser jeg. Det er jeg som er opphavsperson til denne, samt bildene ;)

Jeg har laget en på VACN også.

 

http://www.bilforumet.no/audi/175763-guide-feilkodeavlesing-vag-com-2.html

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=971770post971770

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan dette virke på diesel også, men med andre feilkoder da altså ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.