Reg reim bytte c4 s4 aan. Nå med bilder av låseverktøy!

Anbefalte innlegg

Startet idag med og bytte viftereim på s4`n.

Og etter en liten besluttning så fant jeg ut at det nærmet seg reg reim bytte og, så jeg demonterte hele fronten.

Bestilte reg reim, vannpumpe, nytt hjul med kile på veiva, løpehjul eller hva det heter og nytt lager til vifte reim strammeren.

 

Men så var det noen ting jeg tenkte på, trenger jeg og låse kammen? Har stilt opp motoren etter de fire merkene. Men vet ikke om det holder? :o

 

En annen ting, hvor kan jeg få kjøpt løseverktøy til og ta av den mutteren som sitter på veiva? Helst i stavanger området.

 

Er ganske grønn på dette med register reim, men om jeg kan skade motoren om jeg turner den gal vei? Skjønner ikke hvorfor den skulle ta skade av det, men bare lurer.

 

Her er noen bilder av merkinga på diverse hjul og den bolten jeg trenger låseverktøy til.

Si ifra om det er noe feil, eller noe jeg har glemt:

[ATTACH]113182[/ATTACH]

 

[ATTACH]113181[/ATTACH]

IMAGE_118.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg foresten skru av ac radiatoren, eller vil den da tappes for gass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det er mange tråder og how-tos på dette på forumet, bare å søke litt! Allikevel synes jeg det verdt å nevne Fred Munro's http://www.s-cars.org/postnuke/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=getit&lid=6 som en svært bra beskrivelse. MErk at du har litt andre fester på fangeren, kun en skrue oppe og nede på hver side under lyktene.

2. Du trenger et verktøy for å låse veiva, en i lokallaget ditt har sikkert, ellers kan den kjøpes på Møller eller andre steder, eller du kan lage den selv. Søk etter 'verktøy låse veiva AAN' så dukker det opp noen tips.

3. Skrur du opp noen av koblingene til AC'n, fiser alt ut, og du får en regning på minst 1500-2000 for å fylle opp igjen.. Det er ikke nødvendig, bare sving hele pakka litt ut og hold den på plass med en konsoll eller vedkubbe for den delen.. :P

Husk at du skal feste flere av boltene med moment, så finn den informasjonen først! Dessuten kan det hende det er lurt å bytte simmeringene både oppe og nede mens du har det fra hverandre.

4. Det er ikke noe problem å vri motoren 'feil vei', men pass på å ikke vri motoren for mye uten at toppen følger med, det kan bli 'kjedelig'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.Jeg fant omsider, men kan ikke påstå at det kom alt for mange treff på søkene min, men det skyldes nok søkeord jeg brukte, so my bad.

2.Snakket med kvaal auto, de sa at satte bilen i 5 gir og sto på brems mens en hadde en giga forlenger. Vet ikke hvor bra dette er jeg da men, for da går vel kraften igjenom veiv vel?

3. Var det jeg trodde ja. Trurte ikke kople den fra, og godt var det :D

Du skulle vel ikke ha målene til de simmeringene tilfeldigvis?

4. Skal ha det i bakhodet :)

 

Har foresten kjøpt meg ny termostat. Sikker greit og bytte mens "skiten" er ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Det er ikke alltid det man søker etter som dukker opp nei! :P

Løsningen med 5.gir gjør at du kan dra rundt hele reimskiva og ikke veiva , men vet flere benytter den måten.. Veiva tåler det nok, men husk at du skal dra til med 450Nm etterpå, så det er ikke småtteri de belaster den bolten med! Kjøp en ny slik også.

Møller har simmeringene, aner ikke størrelsen, dessverre! :)

Må også si at Bentleymanualen til $69 flere steder er veldig bra å ha ved siden av!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ikke vanskelig ut og lage seg eget verktøy. Er litt lettere og vite hva jeg trenger når vet hvordan det skal se ut :)

Snakket akkurat med møller, di hadde simmeringer inne. Men den bolten, jeg spurte og han fyren sa den måtte bestilles. Men han sa at det ikke var vits i og bytte!?! Hm.. Hva sier du til det? Turt og smøre opp samme bolt og kjørt videre?

Selges den manualen i norge, eller er det ebay som gjelder?

 

Fant foresten målene til kamm simmering og veiv (foran og bak):

Camshaft Oil Seal; 32x47x10mm

Crankshaft Oil Seal; Front; 35x48x10mm

Crankshaft Oil Seal; Rear Main/Crank Seal; 85x105x12mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg la i hvertfall ut tegninger etpar ganger her! :P

Den er visstnok en strekkbolt, men jeg byttet ikke sist gang, men der er det vel en sånn 'better safe than sorry'-mentalitet som kan lønne seg.. Dessuten skal den ha litt locktite, så jeg ville vel ikke akkurat smurt den.. ;)

Ebay, amazon eller Robert Bentley selv, eller automobilia i Norge. Tror den nye versjonen inneholder for flere biler, så låser du den bare opp med lisensnøkkelen. Verd å kjøpe i hvertfall, jeg har spart inn min mange ganger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt både S4 og RS2.. Jeg skal innrømme en ting.. Når jeg merket hvor komplisert det er å skifte regreim

på S-biler, og blir rimelig dyrt med alle rette verktøy, ved kjøp vel å merke.

 

Jeg lærte meg.. "Skal jeg ha S-bil, må jeg spare penger slik at Audi kan skifte for meg.. Var vel ca 12 lapper for S4'en,

med Thermostat og noe annet skiftet samtidig. 15 eller 18 for RS2'en.

 

Noe digg da, er at man slipper å gruble.. "HAR jeg huska å feste alt??" osv :)

 

bare tut å kjør :)

 

Mitt motto for meg... "Det koster å være Kar.. Skal en være Kar, får en ha råd til å ha Audien på verksted!" hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg la i hvertfall ut tegninger etpar ganger her! :P

Den er visstnok en strekkbolt, men jeg byttet ikke sist gang, men der er det vel en sånn 'better safe than sorry'-mentalitet som kan lønne seg.. Dessuten skal den ha litt locktite, så jeg ville vel ikke akkurat smurt den.. ;)

Ebay, amazon eller Robert Bentley selv, eller automobilia i Norge. Tror den nye versjonen inneholder for flere biler, så låser du den bare opp med lisensnøkkelen. Verd å kjøpe i hvertfall, jeg har spart inn min mange ganger!

 

Hehe, som sagt, jeg fant jeg fant, måtte bare sette meg i mitt kreative hjørne ;)

Hm, nå begynner jeg virkelig og tvile på møller, for han fyren sa at det ikke var en en strekkbolt da jeg spurte han. Makan da. Jeg kunne jo ha bestilt opp en ny å hatt den til imorgen!

Hehe, nei du ville vel ikke ha smurt den du. Liten luring får jeg si :P

Men fant kun den manualen som cd/dvd, finnes ikke i bok form?

 

Hehe, er ikke intresert i og betale i dyre dommer for en gammel bil. Uansett så trenger jeg mer skru erfaring med disse motorene, så jeg setter bare stor pris på alt jeg greier og fikse selv! :)

Ikke er jeg stinn av penger heller, så mitt motto er at den en ikke kan fikse selv, er ikke værdt og fikse ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det kan bli dyrt hvis man føkker opp noe i prosessen, er det tross alt en rett-frem jobb, og veeeldig morro når det går bra! :) Jeg er bare selvlært, men hadde ikke problemer med annet enn å få lirket ut simmeringen nede. (beskrives vel noe på min tråd under lokallaget)

Strekkbolt eller ikke, Møller i Horten og Tønsberg selger i hvertfall en del av de, og siden den koster rundt en hundrings, synes jeg ikke det er noe å lure på egentlig..

Jepp, den er 'bare' på CD, men det er greit å printe ut de sidene du trenger, eller ha en bærbar i nærheten. Selv printer jeg ut og hiver de etterpå, en papirmanual blir fort møkkete og slitt på gulvet i en garasje, og papirutgaven på nesten 3000 sider over to eller tre bind er et mareritt å finne frem i, har jeg hørt..

Lykke til, og les igjennom den how-to'n på s-cars på forhånd, den inneholder det meste du trenger å vite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt både S4 og RS2.. Jeg skal innrømme en ting.. Når jeg merket hvor komplisert det er å skifte regreim

på S-biler, og blir rimelig dyrt med alle rette verktøy, ved kjøp vel å merke.

 

Jeg lærte meg.. "Skal jeg ha S-bil, må jeg spare penger slik at Audi kan skifte for meg.. Var vel ca 12 lapper for S4'en,

med Thermostat og noe annet skiftet samtidig. 15 eller 18 for RS2'en.

 

Noe digg da, er at man slipper å gruble.. "HAR jeg huska å feste alt??" osv :)

 

bare tut å kjør :)

 

Mitt motto for meg... "Det koster å være Kar.. Skal en være Kar, får en ha råd til å ha Audien på verksted!" hehe

 

rart det var dyrere å bytte på rs2`en?

3 - 5000 kr mer?

kan noen fortelle meg hvorfor, er jo så å si samme motor.. vis ikke delene er utrolig mye dyrere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, tror at alt skal gå godt jeg :)

Så frem til og skru idag, men da jeg ringte mekonomen for å høre hvordan det lå ann i løypa med deler, så sa de at de ikke hadde fått ett løpehjul eller hva det var for noe, så det kommer imorgen.. Tvi tvi :P

Hm, får vel gå til annskaffelse av pc i lokalet da, sikkert det beste det ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en flott PDF-fil til deg.. kan du sende PM med mail-adressen din så skal du få den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var idag og henta ut det jeg trengte av deler, gleda meg til og skru som en helt. Men gikk på motstand fra første turn..

Alt begynte da jeg skulle ha av reimhjulet som sitter på veiva. Hadde lagd meg verktøy som jeg trodde holdt, men den gang ei. Ble bøyd i alle slags fasonger da jeg prøvde og løsne bolten fra hell. Så da ringte jeg møller på forus og ganndal for og spørre om jeg kunne få låne verktøy av de. Fikk bent og greit nei til svar, til tross for at jeg hadde handlet deler fra de. Begynnte og se litt mørkt på saken, men fant ut at det ikke gikk og deppe, så jeg satte igang på nytt med å lage ett nytt låseverktøy. Denne gang av overdimensjonert gods. Tok meg endel timer med vikelsliper, sveising og målebånd, men du fytte rakkern som det holdt :)

Så var det neste problem. Da jeg skulle ha av termostat hus, knakk den ene bolten. Prøvde mange løsniger, slå den ut med flattjern og hammer, slå over noe små kopper og turne, varme og slå, alt til ingen nytte. Sveiste like så greit fast en mutter, og da kom den ;) Monterte opp det jeg skulle, og skulle begynne på veivbolten, men da kom jeg plutselig på at jeg ikke hadde hentet moment nøkkel som var karftig nok. Sukk.. Men men, ny dag nye muligheter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en flott PDF-fil til deg.. kan du sende PM med mail-adressen din så skal du få den.

 

Hvilken PDF er dette da?

 

 

Skal snart i gang med samme jobben på en S6. Har kjøpt inn regreim, vannpumpe og løpejul, og komplett toppaknningssett om eg skulle trenge noe av det. Alt kjøpt fra AutohausAZ i sommer sammen med noen andre deler.

 

Da trenger jeg å handle termostat, nedre reimhjul, simmeringer til veiv? Noen som har delenummer på disse tingene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken PDF er dette da?

 

 

Skal snart i gang med samme jobben på en S6. Har kjøpt inn regreim, vannpumpe og løpejul, og komplett toppaknningssett om eg skulle trenge noe av det. Alt kjøpt fra AutohausAZ i sommer sammen med noen andre deler.

 

Da trenger jeg å handle termostat, nedre reimhjul, simmeringer til veiv? Noen som har delenummer på disse tingene?

 

Send meg mailen din på PM, så kan jeg gi deg PDF filene. Faktisk ganske nyttige.

Jeg har skrevet målet på den simmeringen lenger oppe, er bare og gå til en lokal forhandler som selger slikt og si at du vil han en slik ring, så sparer du nok noen kroner der.

Men jeg gadd ikke og bytte ring igår, leste om hvor mye jobb det var med det, så tok jeg en vurdering der og da, og den konkluderte jeg med at ringen var enda fin. Begynner den og lekke får jeg bytte da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en gledens dag da jeg fyrte opp bilen idag, alt gikk som på skinner!

Deligt og vite at alt er som det skal være.

Skål :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! Kan du legge ut et bilde av låseverktøyet du laget? Kjempe at dokumentene hjalp. Hehe det er alltid deilig å teste etter arbeidet og finne ut at alt fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, skal poste et bilde av det jeg. Ikke akkurat det vakreste synet, men det holdt. Skal se om jeg skal ut til verkstedet idag. Må ta da bilde da jeg ikke har det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ut noen bilder av låseverktøyet reimhjulet mitt, momentnøkkelen og verktøyet for og spenne opp strammehjul til viftereim.

Ikke de vakreste synene, men de gjorde jobben :)

IMAGE_122.jpg

IMAGE_124.jpg

IMAGE_127.jpg

IMAGE_128.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen fler bilder.

Håper de er til nytte for noen.

IMAGE_131.jpg

IMAGE_129.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.