#1 Skrevet Januar 19, 2009 Har idag bytta toppakning og termostat på en Golf 3 1,8 (ABS) Etter bytte startet den fint, og den går fortsatt fint;) Problemer er en ulyd når motoren går. Den følger turtallet, og hørrest omtrent ut som disse girkassene de har i rallybiler. Etter et par minutt ble bilen 90 grader, så gikk den opp til 95grader og nermer seg 100. Har lurt på om vannpumpa er gåen, og tenkte derfor det måtte være den. Jeg stilte varmeapparatet på kaldt, for å ikke stjele noe varme fra motoren, og kjørte rundt 10minutter til. Bilen ble da ikke noe varmere, men den er jo allikevel over normalt. Jeg har tenkt på hva som kan være problemet med lyden og temperaturen og kommet frem til dette: - Det kan være vannpumpa som er dårlig? - Det kan være termostaten som jeg var dum nok til å kjøpe på biltema bare er noe dritt? - Kan det være jeg har strammet reimer for mye/for lite? Aner ikke hvor hardt registerreim, ladereim, og den til servoen skal være så jeg tok det sånn ca.. Er det noen som har noe tips eller erfaring med dette hadde jeg satt utrolig pris svar. Det haster litt da jeg trenger bilen daglig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 20, 2009 ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 20, 2009 Viss du strammer registerreima for mye får du ofte en slik lyd som du beskriver. Når det gjelder temperaturen ville jeg prøvd og lufta systemet skikkelig først. Opne forsiktig ekspansjonstanklokket når bilen begynner å bli varm osv. Funker ikke det, er det gjerne vannpumpe eller termostat som du nevner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 20, 2009 (endret) får du volsomt trykk i ekspansjonstanken og det bobler når tempen kommer opp? i og med at tempen blir så høy er det muligens feil med bytte av toppakninga, vist det bobler volsomt og det blir varmt..ligger feil eller skitt mellom og dermed kommer trykk ut fra silnder og i kjølekanal når motorn blir varm, eller eventuelt at det ligger en skeivhet i toppen!har hatt samme problemm på min gamle golf! husk og sett varmen på fult på varmeaparatet ved skift av frostvæske/vaten. tips til stramming av reg reim: du skal kunne vri reima 90 grader da er den stramm nokk! bør ikkje kunne vri den stort meir men ikkje for lite heller! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 20, 2009 takker for svar;) reima var litt vel stram, så jeg slakka den litt og vips så forsvant ulyden;) etter litt kjøring, steking inni bilen, og fylling av frostveske er temperaturen fin;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 20, 2009 oki.bra det ordnet seg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...