Audi 200 10vt 1B-motor sluuker vann! :\

Anbefalte innlegg

Igår i det voldsomme snøværet så er det lett for at motoren får litt mye turtall vet jeg. Men dette skjedde tidligere, den har begynnt å bruke så voldsomt med kjølevann.

Igår (mandag*) fylte jeg drøye literen med vann på den, kjørte så hjem fra jobb (4 mil), idag (tirsdag) på vei til jobb (kjørt omtrent 3 mil) så lyste varselet i dashbordet igjen, og sa jeg hadde lite vann. Da gikk det på drøye literen med vann igjen, og det på ca 8 kjørte mil. (Ingen leking!)

 

Før helgen brukte den ikke noe vann, iallefall ikke så store mengder, har bare fylt vann på den en gang tidligere siden jeg fikk bilen påsken 08.

 

Er det høy sannsynlighet for at det er i motoren eller rundt? Hvor bør jeg begynne å leite.

Ja, jeg er en av de som poster før jeg snekrer, men liker å ha litt tips om hvor jeg bør begynne å ta tak i ting. Lite ellers en får gjort mens man sitter på jobb enn å forberede seg på det værste :P

 

Bilen har gått 275k nå, og jeg aner ikke hva som er gjort på motoren, og når og sist. Planen var en overhaling på den til sommern.

 

Sitter det f.eks noe frostplugg på denne jeg kan begynne med? Kjølevæska mi var jo god for nesten -30, så burde ikke være den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom den ikke ryker massivt hvitt, og at det lukter søtt av eksosen, har du trolig en lekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer mye god hvit eksos når den er kald iallefall. :( Om det lukter søtt, vet jeg ikke.

Går veldig harkete og ujavnt på tomgang og, litt "feiltenning" når jeg øker turtallet til mellom 1000-2000 også.

Kan vel forvente meg litt klyving av motoren nå vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ro greit om bilen står på snø f.eks og går et par minutter på tomgang, om det er lekasje.

 

Kan også se ned i oljelokket om det er trykk der, med tanke på gåen toppakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ro greit om bilen står på snø f.eks og går et par minutter på tomgang, om det er lekasje.

 

Kan også se ned i oljelokket om det er trykk der, med tanke på gåen toppakning.

 

Hvordan da? Trykk nedi der?

Snøen bare smelter bak, skulle det blitt noe farge på den f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på om det blir farge på snø under motor for å se lekasje på slanger osv :)

 

Om toppakning er gåen, så kan du få trykk på kjølesystemet. (Skrev litt feil der)

Er oljen grå da? Evnt om det kommer olje i ekspansjonstanken. Litt ut fra hvor den er gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, selvfølgelig, hvorfor jeg automatisk tenkte eksos er vel fordi kaffemaskina er ødelagt tenker jeg :P

Om olja er grå vet jeg ikke, men det er trykk i vanntanken når jeg åpner der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykk i vanntanken skal det være, det er normalt. Olje i vannet skal det derimot ikke være.

Sjekk snøen under motorrom etter lekkasjer, og lukt på eksosen. Enten lukter det søtt, eller så lukter det dritt. Dritt er normalt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okok, hehe. Får gå ut og sjekke i snøen, men jeg tipper det er i motoren, siden den ryker ganske kraftig hvitt :\

Er det da vanligvis toppakninga, og er den noe nøtt å skifte? ca tidsbruk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har lekk invendig, så den "brenner" vann så er det nok lurest å skfite.. Hvis det går for lenge kan du få mer vann i sylinderen/ne og du kan i værste fall bøye en råde.. Får ikke komprimert vann vettu.. Kjørte et par dager med skikkelig lekk i 90'n min.. Stempelet og sylinderen var gulle rein da ;)

 

HAr du alt du trenger så har du byttan på en kveld tenker jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verktøy har jeg, men hva mer enn det og pågangsmot trengs? :P

Selvfølgelig en ny pakning, og håp om at ikke noe brekkes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute å sjekket på den nå, den lekker ingenting under, lot den stå på tomgang en stund nå.

Er tettpakket snø under bilen, så burde fått sett det.

Men, nå var det ikke så lite vann på ekspansjonstanken som det var idag morges, når jeg satte bilen fra meg. Regner med at en del av vannet blir trukket inn i systemet under kjøring/når bilen er varm.

Jeg fikk vel bare ikke fylt opp tanken igår når jeg fylte på, må vel etterfylles litt der?!

Når jeg startet den opp akkurat også, så var det ingen hvit røyk, den er stort sett bare når bilen har stått lenger tid (typisk morgen, og ellers første gang den startes om dagen).

Nå gikk det iallefall bare knappe halvliteren på, og da har jeg fylt opp med ca halvannen liter siden igår, sist gang jeg fylte pga den maset var i november, da gikk det på omtrent en liter da og. Så noe vann bruker den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vist det bare er en liten rift på en av radiatorslangene så trenger den ikke å lekke når bilen står på tomgang. den øvre radiatorslange min lak tidligere. da kunne jeg ikke se noe når den stod på tomgang. kjølevannet måtte i så fall være skikkelig varmt, men enda da lak det så lite at vannet var fordampet før det datt av slangen... mens under kjøring ville det da kanskje bli litt ektra trykk i systemet så kjølevannet lak kraftigere.

 

vist du ikke finner ut at det lekker noen andre plasser, ville jeg tatt av den øvre radiatorslangen og bøyd alle veier på den for å se etter små rift. vist det er ett veldig lite rift i den vil du mest sannsynlig ikke kunne se det når slangen står påmontert. i sær ikke vist det er på innsiden av bøyen på slangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta å sjekke ut det også, foreløpig er mistanken om toppakningen, men en slik slange er jo mye enklere og ikke minst billigere å bytte, så skal ta å se på den etterpå. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, kjørte hjem fra jobben nå, når jeg kom hjem (4 mil) så åpnet jeg panseret når den stod på tomgang, da lå vannivået i ekspansjonstanken på absolutt minimum. Da var slangene på radiator bl.a harde, så åpnet jeg lokket til ekspansjonstanken, sakte men sikkert fylte den seg opp til mellom minimum og max, og da var alle slangene bløte, ikke noe trykk/sirkulasjon.

 

Stått og gått en stund på tomgang etter kjøreturen, kan ennå ikke se at det lekker noe under i snøen. Ikke ryker det hvitt av eksosen heller.

 

Er det bare så lite vann i systemet på den at jeg bør bare etterfylle og etterfylle og se om den normaliseres, og blir liggende stabilt på et nivå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta å sjekke ut det også, foreløpig er mistanken om toppakningen, men en slik slange er jo mye enklere og ikke minst billigere å bytte, så skal ta å se på den etterpå. :)

 

spørs om de har den på møller da... : rolleyes

min type måtte jeg få tak i fra 034motorsport, men den var jo billigere da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, kjørte hjem fra jobben nå, når jeg kom hjem (4 mil) så åpnet jeg panseret når den stod på tomgang, da lå vannivået i ekspansjonstanken på absolutt minimum. Da var slangene på radiator bl.a harde, så åpnet jeg lokket til ekspansjonstanken, sakte men sikkert fylte den seg opp til mellom minimum og max, og da var alle slangene bløte, ikke noe trykk/sirkulasjon.

 

Stått og gått en stund på tomgang etter kjøreturen, kan ennå ikke se at det lekker noe under i snøen. Ikke ryker det hvitt av eksosen heller.

 

Er det bare så lite vann i systemet på den at jeg bør bare etterfylle og etterfylle og se om den normaliseres, og blir liggende stabilt på et nivå?

 

tror du skal la bilen bli kald, så fyller du på kjøleveske til maks merket. deretter kan du jo starte bilen med lokket av og se at nivået ikke synker før du skrur på lokket igjen.

 

varmen vil jo gjøre at vannet(og luften) i kjølesystemet utvider seg og lager trykk. da vil det "koke" over vist du åpner når den er varm og nivået var riktig i utgangspunktet. det er jo en grunn til at det står "do not open when hot", eller nå sånt... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmkay.. Hvordan tester man egentlig sirkulasjonen der? Sånn tilfelle vannpumpa mi skulle ha takket for seg?

Jeg vet jo ikke helt hvordan dette skal oppføre seg heller, er ikke så god på motor egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du lar bilen gå seg drifts varm, så skrur du av og ser på lokket du fyller på olje samt oljepeile-pinnen, hvis det er hvitt på den som melk liksom, da er vel antagelig toppakkningen din ferdig:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sjekket oljen, den er helt fin. Akkurat som den skal være etter jeg skiftet den i høst, mørk brun, men litt gjennomsiktig ennå.

Oppi toppen der man fyller olje, ser alt fint ut. Det er heller ingen oljerester oppi ekspansjonstanken.

 

Det eneste som bekymrer meg litt da, er at den ryker hvitt i perioder. Har så lite erfaring med gåene toppakninger, så jeg vet ikke helt hvordan eksos med kjølevæske skal lukte liksom. ("søtt" føler det er relativt :P) Når det ikke ryker av bilen, kommer det ingen røyk i det heletatt.

 

Skal få skrudd ut pluggene og prøvd å få tatt en titt neddi sylinderene for å se om det er noen blanke stempeltopper.

 

Utover det, så har den ikke brukt noe vann til jobb idag, så får se på hjemveien. Er ikke sikkert den bruker såå mye vann som jeg først trodde. Men at det sakte siver ut en plass, bare det at jeg hadde kjørt for lenge med lite vann nå, til at jeg måtte fylle på noen ganger før den ble liggende stabilt på nivået i ekspansjonstanken.

 

Ellers er temperatursensoren min helt mongo, ser nå de siste dagene at den ikke går noe lenger opp enn rett over 80, ca mellom 80 og neste streken. Sånn når jeg har kjørt litt, så bare faller den i bunn. :\

Oljetemperaturen er rett over 60, mellom 60 og streken over.

 

Hvordan sjekker man egentlig om vannet flyter som det skal? Er det en termostat som sitter en plass som jeg bør sjekke ut?

Jeg kan ikke så mye om motor igrunn til å vite hva som er normalt og ikke, på generell oppførsel og bl.a. Når den begynner å kødde, så blir man jo fort så usikker også, og magafølelsen blir helt satt ut :P

For meg så oppfører den seg som den har gjort når jeg har hatt den, bortsett fra vannbruket de siste dagene, som også egentlig kan gå lenger tilbake i tid, jeg fylte jo en god del vann i høst engang også.

 

At jeg bør bytte toppakning, er vel ingen tvil. Noen som har delenummeret på den? Samt nummeret på reg-reim? Så får jeg bytta det i samme slengen. Evt noe mer som bør byttes når toppen først er av, såsant det ikke er grisedyrt :P

Ta med et sett ventilløftere fra KMcams også kanskje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

034103383AA cylinder head gasket

 

049103384B bolt, with multi-spilne socket head M11X1,5X96 (strekkbolter) tror jeg.

 

034109119 toothed belt / F >> 44-J-246 281 eller

 

074109119 toothed belt / F 44-J-246 282>>

 

Det var det jeg fant.

 

Ps. er ikke sikker på om du har og i tillfelle må bytte strekkboltene (bør ikke gjennbrukes da de i tilfelle har strukket seg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vist du nå skal bytte toppakkning og reg. reim ville jeg byttet vannpumpe og løpehjul i samme slengen. :) det er nesten obligatorisk på disse bilene... ;) samtidig kan du jo bytte termostaten, siden det virker som at din er gåen. termostaten ligger vell i det "huset" der nedre radiatorslang er koblet til.

 

ellers så kan det jo være greit å bytte pakkning på innsug og grenrør, og få sjekket for sprekker i grenrør. tror ikke toppen din ville hatt vondt av å få nye ventiltettinger, men da får du jo straks litt ekstra timer i arbeid der.(de kan jo være årsak til røyk fra eksos)

 

ett tips ang. bytte av toppakkning...

når du skal av med toppen er det ingen vits å finne ut at du skal ta av grenrør og turbo først, det blir det bare en masse knoting av. :P vær forsiktig med vannrørene til turbo, de er dyr... ;) både olje og vanntilkoblinger mot turbo kan sitte veldig godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H¤#&.. dette blir fort dyrt vet jeg, tror jeg må slutte å spørre om hva mer som må byttes. hehe. :P

Dette er jo for meg en helt umulig oppgave, når jeg mååå bruke bilen samtidig. Skruinga skulle ikke by på noe problem, om ikke noe knekker eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... :P tja, du nermer deg vell 4000,- vist du skal ta alt... : rolleyes

+ en god del arbeid... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta å høre med et verksted neddi gata hvor jeg bor, meget ymse sted, men de har ikke værst timepris.

MEN, det er et typisk sted man IKKE setter storarbeidet som det der. :P

De er iaf billig da.. hehe. Selv har jeg ikke noe egnet sted å stå ennå. Verkstedet er bare et hull i bakken foreløpig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.