Audi 200 10vt 1B-motor sluuker vann! :\

Anbefalte innlegg

Tipper du har en sånn kork toppakning som lekker, man kan ikke alltid se det med lupe engang men vannet går inni kanaler i pappen, mellom lagene liksom. Det som sjedde med min 2,2t aan motor jaffal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hum, er det vanskelig å få på reg reim og sånt da?

Så det er best å ta av toppen med grenrør og innsug og alt på, bare løsne turbo fra eksosen?..

 

Har ikke brukt så mye vann idag, heldigvis, men jeg ser for meg at jeg bør gjøre dette.

Hva kan gå galt? hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel også være turboen da?

Den er vel vannkjølt på denne bilen - troor jeg :)

 

Så sjekk først om det er en sylinder som er mistenksom rein :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vannkjølt turbo jo. Skal sjekke over sylinderene, etterpå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri lest, sett, eller erfart at turbo gjør at bilen bruker vann.. Tipper toppakninga. Jeg løsna manifoilen fra turbo og innsuget tok jeg ikke av. Bare eksosmanifoil pakninga koster rundt 800 kr. Pluss at boltene kan sitte endel og er vanskelige og komme til samt mange av dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri lest, sett, eller erfart at turbo gjør at bilen bruker vann.. Tipper toppakninga. Jeg løsna manifoilen fra turbo og innsuget tok jeg ikke av. Bare eksosmanifoil pakninga koster rundt 800 kr. Pluss at boltene kan sitte endel og er vanskelige og komme til samt mange av dem.

 

det samme gjorde jeg, audi 200 er ett helvette å skru av manifolden på..

 

Egentlig allt er jævelig å komme til på audi 200`en, på den siden av motoren :)

men det er jo litt av sjarmen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig, hehe, blir bare dyrere og dyrere. 800 spenn for en grenrørpakning er jo ran.

Hva koster toppakninga da? :P

Blir jo litt deler dette:

Toppakning

Eksospakning

(Innsugspakning)

Pinnebolter

Vannpumpe + termostat (følger den med?)

Løpehjul

Regreim

(Ventiltettninger)

Ventilløftere (trengs å byttes dem og mens det er oppe)

Oljeslanger under (til/fra turbo/oljekjøler etc) (er gåene og må byttes fra før av)

 

Grøss..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du slipper jo eksospakning og innsugspakning om du lar dette være på, eneste du trenger da er den aluminiums pakningen mellom manifold og turbo,, den koster en 100 lapp.

 

termostat følger ikke med, i hvertfall ikke opplevd det før.

 

 

Vær glad for att toppen ikker av aluminium du!

for da måtte du planet toppen og.. det koster vel en 2-4000kr tror jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjajo, kan la det stå på og bytte de senere, men det høres ut som det ikke er noe moro å ta det av senere, så kunne vel vært lurt å ta det samtidig kanskje. Når først bilen blir stående en stund, så kan jeg likegreit bytte en del når den først er åpen.

Har grei mekonomen-rabatt da, om de klarer å oppdrive alle delene.

Går deler fra MC bl.a overens med de på 1B? Ser litt på autohausaz...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du slipper jo eksospakning og innsugspakning om du lar dette være på, eneste du trenger da er den aluminiums pakningen mellom manifold og turbo,, den koster en 100 lapp.

 

termostat følger ikke med, i hvertfall ikke opplevd det før.

 

 

Vær glad for att toppen ikker av aluminium du!

for da måtte du planet toppen og.. det koster vel en 2-4000kr tror jeg..

 

2-4000? Mulig det koster det på Hitra, men *ett* (1) søk på Google gjorde at jeg fant en prisliste (Sarpsborg Motorverksted) som viser at dette ville ha kostet kr 800 inkl mva inntil 1 mm og kr 1200 over 1 mm på denne motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-4000? Mulig det koster det på Hitra, men *ett* (1) søk på Google gjorde at jeg fant en prisliste (Sarpsborg Motorverksted) som viser at dette ville ha kostet kr 800 inkl mva inntil 1 mm og kr 1200 over 1 mm på denne motoren.

 

bare vill gjetting fra meg :)

 

Ellers hadde jeg vel ikke sakt "tror jeg" ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå sjekka alle stempeltoppene, og de er brune og "fine" de, full av sot.

Ingen som er unormalt reine. Alle tennpluggene var helt like og, ingenting unormalt eller oppsiktsvekkende med dem.

 

Nå har jeg kjørt 16 mil siden jeg fylte opp med vann i ekspansjonstanken, ingenting merkbart er blitt borte ennå, så det kan nok hende det bare er en mindre lekasje en plass likevel. (Som kanskje ikke dukker opp før jeg får noe turtall under kjøring?)

Eneste som oppfører seg litt rart er tempmåleren i dashen, den er sjelden over 80 grader nå, og det er litt høyt trykk i vannslangen ut fra motor?, (den øverste). Men nå vet ikke jeg hva som er normalt og ikke heller.

Skal sammenligne med 100n når jeg får mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jo både instrumentet inne i bilen samt selve føleren en tendens til å være tvilsomme på disse bilene, men dersom du setter svingende temperatur i samband med høyt trykk i systemet og tap av kjølevæske hadde jeg nok begynt og ane toppakning...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare vill gjetting fra meg :)

 

Ellers hadde jeg vel ikke sakt "tror jeg" ??

 

True.. men selv om arbeide på motor ofte er dyrt, er det ikke SÅ dyrt :P Til sammenligning betalte jeg kr 5000 inkl mva for overhaling av to topper til 4.2 V8 :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant ut av dette problemet, var heldigvis ikke så ille :P

 

Ekspansjonstanken min gjorde det feil! -- Knekt slangefeste i bunn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.