#1 Skrevet November 19, 2004 Siden det var litt kaldt hjemme hos meg i dag tidlig (-18), begynte jeg å tenke på dette med at disel kan fryse hvis det blir kaldt nok. Har selv opplevd at disel har frosset i slangen selv på en bil med diesel varmer (viste seg at det kun var filteret som ble varmet) mens jeg kjørte. Så det jeg lurer på er da følgende: 1. Når fryser diesel som ikke er blitt tilsatt parafin? 2. Når starter bensin stasjonene å tilsette parafin i dieselen om vinteren? 3. Har Toruan'n min oppvarming av diesel filter og driv stoff slanger fra tanken og inn? 4. Eller er ikke dette et problem lenger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 19, 2004 Diesel fryser ikke, men den begynner å skille ut voks som gjør at dieselfilteret tetter seg... Når jeg tidligere satt på Mongstad og blandet diesel for Statoil, så var kravet -24 grader på vanlig "sommerdiesel" mens vinterdiesel var godkjent ned til -32 grader mener vi begynte med vinterdiesel i slutten av august. Den testen som sjekker dette er en CFPP-test (cold filter plugging point) dieselen kjøles ned en og en grad og trekkes for hver gang igjennom eit filter (tilsvarer et vanlig diesel-filter på biler) og når dette tetter seg, så hadde vi CFPP-punktet. Tror ikke du skal få problemer med dette med unntak av om du er i røros-distriktet (tynset, alvdal og rundt der) eller oppe i troms/finnmark, dieselen som leveres opp der er godkjent en god del lenger og variere fra plass til plass... enkelte forhandlere tilsetter også parafin selv i disse områdene... (noe som ikke er særlig bra for motorene fordi parafinen er veldig "tørr" og tørker ut pakninger etc..) Tips om du skal kjøre på veldig kalde plasser er og stikke innom en lokal stasjon og fylle opp tanken der, da vil du være mer sikker på å ikke få problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 19, 2004 Bor i østlands området. Når det føys for meg var det ca. 28-29 minus grader, og det frøys ikke i diesel filteret da dette hadde varmer, men det frøys i slangen fra tanken og fram til motoren. Filteret var montert i motor rommet på den bilen jeg hadde da. Og det var diesel fra statoil jeg hadde på tanken, tanket aldri noe annet på den tiden........ Så det er ikke noe jeg kan gjøre for å forhindre at dette skjer igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 19, 2004 Ren diesel har frysepunkt på -10grader Celsius, men dieselen som selges på bensinstasjonene er alltid blandet med parafin for å senke frysepunktet. Dieselen solgt på pumpene i Norge har frysepunkt på ca -25grader Celsius, i nordnorge tror jeg det er ca -35grader celsius (gjelder også områder som Røros ol.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 19, 2004 Hadde jeg jobba der på mongstad kunne jeg tappa ned ei kanne med "flytforbedrer" for deg... så du kunne hatt litt av på tanken... voks skiller seg ut i kulden uansett... ikke noe og gjøre med, men flytforbedreren gjør at vokspartikklene ikke "kleber seg sammens" og tetter filteret... (i stor grad er dette forskjellen på sommer og vinter diesel..) om det fryser i rørene framover, tyder jo dette på at du har fått vann i tanken på ett eller annet tidspunkt... merkelig om det skulle fryse av noen annen grunn... som sagt skal vinterdisesel ihvertfall holde til minus 32 grader og dette blir lagt om tidlig på vinteren. Om du har brukt en stasjon som har lite kunder og dermed fremdeles kan ha igjen MASSE sommerdiesel på tankene sine kan jo det være en mulighet... men da skal salget på denne stasjonen være lite! Om du fyller på Statoil, Shell, Hydro osv så spiller dette liten rolle ellers... regner med at de fleste av stasjonene på østlandet får bensin/diesel fra Esso sitt rafineri på slagentangen... mens hele vestlandet, og nordover får sitt fra Mongstad (uanhengig av bensin-kjede) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 19, 2004 Men konklusjonen er altså at dette ikke skal skje igjen? Hvis dagens diesel biler har et varme system som forhindrer danningen av voks, så virker vel dette kun mens motoren går? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 19, 2004 Kan jo ikkje love deg nokka da... men det ska jo egentlig ikkje kunne skje da... dieselvarme opplegget funka heilt sikkert bare når motoren e igang ja.. men om du har problema, så bør du ta kontakt med eventuellt stasjonen du fyller på og forhøre deg litt der, samt kanskje på Møller og høre hvordan systemet på touranen fungere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 31, 2009 Vel, gammel tråd, men sitter på Kvamskogen i dag. Og der har dieslen mest sannsynelig frøset. Får ikke start. Og i natt var det ca 30 kalde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2009 Ser shell har -32 på sin vinterdiesel,er forskjell på diesel sommer/vinter hos alle bensinstasjoner. Og det er vel lite trolig at det er selve dieselen som har fryst,mest sannsynlig så er det pga vann/fuktighet. Er jo noe dritt egentlig at det ikke er dreneringsplugg på personbiler,det vil alltid være og er fuktighet i drivstoff.Noen stasjoner er værre enn andre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2009 Ja, ja. Jeg skal ikke på jobb før manda. Så det går nok bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 31, 2009 Velmente tips fra en bilberger, som begynner å bli smålei av å starte kalde dieselbiler. Mange av disse tipsene kan være helt nødvendige i lillehammer-traktene, men kan være kjekke også i mildere klimaer. - Litt sprit skader ikke! Jeg anbefaler West-frost eller Alron, men det funker bra med andre ting også. Er du veldig redd for å tørke ut pakninger, så kan du slå etter noen dråper totaktsolje. Dersom ulykken først er ute, og det fryser til i filteret, bruk rødsprit! - Dersom du skal på ferie eller besøk i kalde deler av landet, (Lillehammer-traktene kan være ille nok til tider) så sørg for at dieselfilteret er forholdsvis nytt, uavhengig av om serviceintervallet sier at det skal skiftes. Jeg personlig skifter hver høst. - Har du mye småkjøring, så svekkes batteriet ditt fort. Er bilen din 5-6 år gammel, så kan batteriet ditt være modent for utskiftning. - Få sjekket glødeplugger før vinteren. Hvis disse har dårlig funksjon, så vil bilen bli ufattelig tungstartet i kulda. - Motorvarmer er kjekt. Skal du oppholde deg i kalde miljøer en periode, ta med deg motorvarmerledningen, og BRUK DEN! - Skal du være aleine på hytta, over lengre tid, skaff deg en god startbooster. Ta den med inn, og sørg for at den er fulladet. Nok strøm er ofte skillet på om du får start eller ikke. - Glød bilen 2-3 ganger hvis det er kaldt ute. - Har du manuelt gir, prøv å ta bilen på trill, enten i en bakke, eller ved at noen sleper deg igang. Har du strøm nok til å gløde, så starter bilen på trill før du vet ordet av det! - Er det kaldt ute, og bilen har stått lenge, unngå for all del 3 minutters turen til butikken, stoppe bilen, starte opp igjen, og kjøre tilbake. Da har du mest sannsynlig ødelagt sjansen din for å få startet dagen etter. (Dette er veldig vanlig i påska, hvor alle på død og liv skal ut og handle på lørdagen.) Kost heller på deg en kjøretur på 20-25 minutter. - Dette punktet gjelder primært bensinbiler, og i særdelseshet Audi V6'ere. De skal aldri startes, flyttes 7 meter og så stoppes igjen hvis det er kaldt ute. Da er tennpluggene så våte at det kan være håpløst å starte dagen etter. Kjør den i det minste varm, og ta deg gjerne en kjøretur hvor bilen BRUKES litt. Ellers lykke til alle sammen. Husk at det kan være både 5 og 7 timers ventetid hos på bilberging på de verste dagene. Og da angrer du veldig på at du ikke var bedre forberedt selv! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 31, 2009 (endret) Statoil sin "vinter diesel" skal holde til minus 40... Og den skal være på alle landets statsjoner i følge kundeservice'n til Statoil. Har selv meg en tur i Gudbrandsdalen. Her var minus 28 om morgen. Bilen ville ikke starte den. Men det var batteriet sin feil... satt 61Ah batteri min touran, når det skulle være 74Ah... så kjørte på med startbooster. og den starta fint med diesel i fra Oslo... og bytta batteri og siden har den starta fint i kulda... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 1, 2010 Velmente tips fra en bilberger, som begynner å bli smålei av å starte kalde dieselbiler. Mange av disse tipsene kan være helt nødvendige i lillehammer-traktene, men kan være kjekke også i mildere klimaer.- Litt sprit skader ikke! Jeg anbefaler West-frost eller Alron, men det funker bra med andre ting også. Er du veldig redd for å tørke ut pakninger, så kan du slå etter noen dråper totaktsolje. Dersom ulykken først er ute, og det fryser til i filteret, bruk rødsprit! - Dersom du skal på ferie eller besøk i kalde deler av landet, (Lillehammer-traktene kan være ille nok til tider) så sørg for at dieselfilteret er forholdsvis nytt, uavhengig av om serviceintervallet sier at det skal skiftes. Jeg personlig skifter hver høst. - Har du mye småkjøring, så svekkes batteriet ditt fort. Er bilen din 5-6 år gammel, så kan batteriet ditt være modent for utskiftning. - Få sjekket glødeplugger før vinteren. Hvis disse har dårlig funksjon, så vil bilen bli ufattelig tungstartet i kulda. - Motorvarmer er kjekt. Skal du oppholde deg i kalde miljøer en periode, ta med deg motorvarmerledningen, og BRUK DEN! - Skal du være aleine på hytta, over lengre tid, skaff deg en god startbooster. Ta den med inn, og sørg for at den er fulladet. Nok strøm er ofte skillet på om du får start eller ikke. - Glød bilen 2-3 ganger hvis det er kaldt ute. - Har du manuelt gir, prøv å ta bilen på trill, enten i en bakke, eller ved at noen sleper deg igang. Har du strøm nok til å gløde, så starter bilen på trill før du vet ordet av det! - Er det kaldt ute, og bilen har stått lenge, unngå for all del 3 minutters turen til butikken, stoppe bilen, starte opp igjen, og kjøre tilbake. Da har du mest sannsynlig ødelagt sjansen din for å få startet dagen etter. (Dette er veldig vanlig i påska, hvor alle på død og liv skal ut og handle på lørdagen.) Kost heller på deg en kjøretur på 20-25 minutter. - Dette punktet gjelder primært bensinbiler, og i særdelseshet Audi V6'ere. De skal aldri startes, flyttes 7 meter og så stoppes igjen hvis det er kaldt ute. Da er tennpluggene så våte at det kan være håpløst å starte dagen etter. Kjør den i det minste varm, og ta deg gjerne en kjøretur hvor bilen BRUKES litt. Ellers lykke til alle sammen. Husk at det kan være både 5 og 7 timers ventetid hos på bilberging på de verste dagene. Og da angrer du veldig på at du ikke var bedre forberedt selv! Mange gode tips her...Takker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 1, 2010 Et lite step til siden: Trenger man kondensfjærner på tanken til dagens moderne diesel-biler? Er smertelig klar over at vann fryser uansett hvilken tank det ligger i, men husker på tidligere bensinbiler jeg hadde, så var det vel en liten skvett med kondensfjerner ved hver fylling på vinteren, men nå bruker jeg det aldri (på diesel-bil). Noen bensinstasjoner selger kondensfjerner spesielt for dieselbiler-sikkert Lurium....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 6, 2010 (endret) står litt her om kondensfjerner http://www.dinside.no/6524/tips-ikke-bruk-kondensfjerner etter det jeg har lest i div artikler så kan kondensfjerner gjøre vondt være nyere diesel og bensin biler og bør derfor ikke brukes 3 ting som bør være i god tilstand for og få start i kulda er at gløding er i orden batteriet er friskt og raskt samt at diesel filtert er skifta siste halve året, på min bil skifter jeg diesel filter hver høst samtidig som jeg legger om til vinterdekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 6, 2010 På jobb fikk vi ny bil i oktober. ble tatt i bruk i november. I dag stoppet den, midt i "ingenmannsland" Viste seg at det var fukt i systemet som hadde fryst. Tint opp og kjørt på med kondensfjerner - bilen var i gang igjen Fikk også beskjed om at filteret måtte skiftes. Var litt rart at det må skiftes allerede - men det er også et hint om at det ikke er alltid man klarer å gardere seg likevel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 6, 2010 Et lite step til siden:Trenger man kondensfjærner på tanken til dagens moderne diesel-biler? Er smertelig klar over at vann fryser uansett hvilken tank det ligger i, men husker på tidligere bensinbiler jeg hadde, så var det vel en liten skvett med kondensfjerner ved hver fylling på vinteren, men nå bruker jeg det aldri (på diesel-bil). Noen bensinstasjoner selger kondensfjerner spesielt for dieselbiler-sikkert Lurium....... Er vel noe spessielt med den kondensfjerneren for diesel. På dieselbil så anbefaller jeg heller å bruke noe som heter westfrost. Men skal jo aldri helle på kondensfjerner dersom man ikke har problemer, hvis bilen begynner å fuske så er det greit å ha kondensfjerner liggende som man heller på når det skjer.. Beste er å bare ha full tank når det er så kaldt som nå så slipper man kondens 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 6, 2010 Jepp. Westfrost er gull på dieselbiler! Den inneholder også en del smørende stoffer, så sjansen for å tørke ut pakninger er ikke så stor. Men holder du bra med diesel på tanken, så er som regel ikke problemet så stort uansett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...