Anbefalte innlegg

Jeg såg dette på nyhetene i går. Der viste de en vanlig PDA/gps hvor den fungerte som navigasjon. En kunne laste ned informasjon fra internett som sier posisjon til hvor fotoboksene står. Når en nærmer seg en fotoboks opplyste en stemme at en fotoboks var inne xx-meter, samt at fartsgrensen var f.eks. 60.

 

Det kjedelige er jo om en stoler blindt på dette, og blir tatt av nye fotobokser som gps'en ikke er oppdatert med.

 

Gps'en lignet litt på denne:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123435&cks=PRL

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dette på gps'n min, HP pda med tomtom navigasjon. Programmet jeg bruker heter Checkpoint, dette kan man sette opp til å si fra om forskjellige POI (point of interrest) litt før man kommer til de, deriblant fotobokser.

Det er lagt inn masse POI, men svakheten med det er at det er brukerne selv som står for oppdateringen. Varslet meg flere ganger i går når jeg kjørte oslo-nesbyen, via nittedal og hadeland.

 

Er en funksjon som støtter de "nye" boksene også, de som måler gjennomsnittsfart, men vet ikke hvor bra dette fungerer.

 

Edit: Ikke at jeg sto i fare for å bli knipset bilde av i går da, var jo stygglatt mange steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, så det er ikke snakk om å kunne legge dette inn på bilens orginale navi-system?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt at det går nei. Men hvis har du mulighet til å legge inn egne punkter(poi), så kan det jo gjøres manuelt men.... frister kanskje ikke så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Morten sier kan man bruke TomTom Navigator med en gratis addon som heter Checkpoint. Denne varsler om alle fotobokser og er relativt oppdatert. Skal selvfølgelig aldri stole 100% på at den sier ifra om alle da, men...

 

Det som er kjekt med Checkpoint er at det er brukerne selv som legger inn boksene. Kommer du til en ny boks på veien som ikke den varsler om, så trykker du en knapp på PDAen som legger inn boksen i systemet. Neste gang du synkroniserer enheten mot PC, så blir koordinatene sendt til en internett-hiddenbase. Andre brukere som da synkroniserer vil automatisk få lagt inn boksen i sin GPS siden du har lagt denne til.

 

Linken til Komplett ( : pisk : ) som ble lagt ut her viser til Garmin sin iQue. Denne benytter Garmin CitySelect som er en annen GPS-programvare. Det finnes lignende addons til CitySelect som varsler fotobokser, men dette er på langt nær utviklet så bra som TomTom sin Checkpoint versjon.

 

Checkpoint mot TomTom Navigator anbefales og kan varsle om mye mer enn fotobokser. Kan også varsle hastighetssone, veibommer og andre generelle POIs (Points of Interest). En liten ting å bite merke i er at Checkpoint ble utviklet mot TomTom versjon 2.04 og fungerer meget bra på alle 2.x versjonene av TomTom, men har hatt noen sykdommer på TomTom 3.x.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dog: Den aller aller beste varslingen mot fotobokser er å holde fartsgrensen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Skotner

Linken til Komplett (: pisk :) som ble lagt ut her viser til Garmin sin iQue. Denne benytter Garmin CitySelect som er en annen GPS-programvare. Det finnes lignende addons til CitySelect som varsler fotobokser, men dette er på langt nær utviklet så bra som TomTom sin Checkpoint versjon.

 

Hehe. Skjønte ikke pisken før jeg såg din stilling hos NetShop. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Fred Dworacek

For varsling av fotobokser ville jeg heller ha vurdert dette systemet:

http://www.gps.no/visart.asp?id=124&seksjon=4

 

De har i hvert fall en oppdaterings mulighet og vil også i fremtiden dekke fotobokser i utlandet.

 

Pent..

 

Jeg vil ha ett sånn system etterhvert. Ikke det at mann kjører som svin, og alle boksene mellom kristiansand og Arendal kjenner jeg, men så er det hvis mann skal vestover, eller lenger østover, da kan det være greit å få beskjed, skulle mann ligge 10 km/t over..

 

Den der TomTom, hvor får mann tak i en sånn pakke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Den der TomTom, hvor får mann tak i en sånn pakke? [/b]

 

http://www.forbrukershop.no selger disse pakkene.

Jeg har denne: http://www.forbrukershop.no/script/forbrukershop/bysvis.pl?id=172995GA1FJ6&vindu=visenvare&kat=889&varenr=3220

 

Og denne:

http://www.forbrukershop.no/script/forbrukershop/bysvis.pl?vindu=hoved&subvindu=visenvare&subkat=898&subvarenr=3115&referrer=kelkoo

 

Men av en eller annen grunn har jeg fått med kart over nesten hele europa i den pakken der, selv om det står skandinavia : klø :

 

Eneste negative jeg har å si er at gps'n kutter i tunneller, men det er kanskje vanlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Morten Gjeitsund

Eneste negative jeg har å si er at gps'n kutter i tunneller, men det er kanskje vanlig?

 

Alle GPS'er kutter i tunneler, dårlig med sattelitt dekning der kan en si. De som er integrert med bilen er bedre der ved at de også har gala signal (fartssignal) og også på noen fartssignal fra forhjulene for å kunne merke at bilen svinger. Da fungerer navi'en også i tunneler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen tips om hvor jeg kan finne "gratis" tomtom navigator??....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tommy Strand

noen tips om hvor jeg kan finne "gratis" tomtom navigator??....

Jeg fikk tomtom cd`ene og produktkodene av en kompis men den må aktiviseres på internett og du kan kun ha 2 forskjellige enheter på samme tomtom lisens. Så da min ipaq ble byttet på garanti fikk jeg ikke aktivisert tomtom igjen:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel kunne gå ann å finne en crack til denne lisensen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tommy Strand

noen tips om hvor jeg kan finne "gratis" tomtom navigator??....

 

TomTom er dessverre ikke gratis, og ligger på alt fra kr. 1 000.- og oppover for en komplett programvarepakke, avhengig av hvor du bestiller.

 

Opprinnelig postet av Tommy Strand

Må vel kunne gå ann å finne en crack til denne lisensen??

 

Går utifra dette er en litt morsom vri fra denne siden, da vi på dette forumet selvfølgelig ikke bedriver med slikt. "Crack" er en programvaresnutt utviklet for den sole hensikt å utføre noe ulovlig, og passer derav ikke inn på dette nettstedet. TomTom kjøpet du hos din lokale programvare-/PDA-leverandør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Skotner

 

Linken til Komplett ( : pisk : ) som ble lagt ut her viser til Garmin sin iQue. Denne benytter Garmin CitySelect som er en annen GPS-programvare. Det finnes lignende addons til CitySelect som varsler fotobokser, men dette er på langt nær utviklet så bra som TomTom sin Checkpoint versjon.

 

Jeg har Garmin iQue 3600, og kunne gjerne tenkt meg den addonen til Cityselect. Du har ikke noe link til den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har en kollega som hadde den... så det på hans. Skal høre med'n om detta da jeg ikke kjenner noe til dette videre selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Skotner

Dog: Den aller aller beste varslingen mot fotobokser er å holde fartsgrensen ;)

Ja, makan til pyser! Kjører dere for fort må dere også kunne takle konsekvensene!! Begynner på 7. uke uten lappen i morra, og fy som jeg er sjalu på dere som kan leke rundt i løssnøen! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Ja, makan til pyser! Kjører dere for fort må dere også kunne takle konsekvensene!! Begynner på 7. uke uten lappen i morra, og fy som jeg er sjalu på dere som kan leke rundt i løssnøen! :D

 

Å ha lappen behøver jo ikke være ensbetydende med å kunne leke seg i snøen da..:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt ikke Orginal nav har minnebrikker. Da kunne man lastet inn det meste. Men på dagen ser man fotoboksene på lang avstand. Du ser en liten boks endel meter før (Ca. 50 meter) Så da er det bare å kline inn bremsen.

Veldig ofte er det en fotoboks på andre siden som man ser først.

Tut og kjør.

Etter min mening er fotobokser farlig. Ofte troker man på bremsen oog det gjør ikke bilen bak. 5 meter bak boksen er farten like høy igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frank Waldal

Å ha lappen behøver jo ikke være ensbetydende med å kunne leke seg i snøen da..:(

Nei, det er vel ikke det. Men lappen + bil + snø holder jo i mange tilfeller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.