#1 Skrevet Januar 21, 2009 Hei folkens I dag har jeg kjøpt meg en Golf 2 Syncro. Motoren i denne bilen (kode 1P) har digifant innsprøytning, den går litt ujevnt når den er kald, går fint når den er halvvarm, men når den oppnår full driftstemperatur, så vil den ikke gå. Den hoster og harker, mister kraft, dauer på tomgang, og vil ikke starte igjen før den har kjølt seg ned noe. Noen som har noe tips til hva dette kan være? Jeg mistenker en temperatursensor, men hvilken er det i så fall som gir signal til ECUen? Alle innspill mottas med takk. (Skal få kjørt diagnose på den i morgen kveld, og se hva jeg finner ut av) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 21, 2009 Jeg må legge til at når motoren stopper og ikke vil starte igjen, så lukter det kraftig av bensin fra eksosrøret. Jeg sjekket at det var gnist på motoren, noe det var, men gnisten var svak, og lilla av farge. Tennpluggene var kraftig sotet, skal kjøpe nye i morgen. Luftfilteret var fint. Jeg mistenker at motoren druknes eller at gnisten blir for svak når motoren blir varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 22, 2009 Den blå er til motoren, koster ikke mangen hundre lappene. Jeg har vært borti akkurat det tilfellet flere ganger. Hvis du har brudd på spolen i tempsensoren, gir den uendelig motstand og ECU tror da motoren er kjempe kald. Jeg ville hvertfall byttet den først. Evt så er lambdasonde også en stor synder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 22, 2009 Jeg hadde mistanke til den blå fra starten av, og skal bytte den i dag (hvis lokale forhandleren har den på lager). Laambdasonde har jeg liggende ny, så jeg skal skifte den hvis den blå ikke hjelper. Skal faktisk skifte den svarte også, for tempmåleren på dashbordet fungerer heller ikke, den viser kald hele tiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 22, 2009 Jeg hadde mistanke til den blå fra starten av, og skal bytte den i dag (hvis lokale forhandleren har den på lager). Laambdasonde har jeg liggende ny, så jeg skal skifte den hvis den blå ikke hjelper. Skal faktisk skifte den svarte også, for tempmåleren på dashbordet fungerer heller ikke, den viser kald hele tiden.. Den er ihvertfall på lager på hovedlageret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 23, 2009 Både den blå og svarte føleren var hyllevare hos den lokale, og de ble skiftet ut i går kveld. Motoren gikk nydelig etterpå, og temp-instrumentet virker også! Helt nydelig. Så er det bare å finne ut av ABS-en, men det tar jeg i en annen tråd senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 23, 2009 Låner tråden din litt jeg Per... Kan det være en slik svart føler som er gåen på GT Syncro Passaten min også mon tro ? Der fungerer instrumentet kanskje 1 av 20 ganger jeg bruker bilen. Noen som har peiling på hvor denne i såfall befinner seg på en KV ? maskin ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 23, 2009 Låner tråden din litt jeg Per... Kan det være en slik svart føler som er gåen på GT Syncro Passaten min også mon tro ? Der fungerer instrumentet kanskje 1 av 20 ganger jeg bruker bilen. Noen som har peiling på hvor denne i såfall befinner seg på en KV ? maskin ? Passaten har ikke samme målere som Per sin,tipper du har en JT motor i din (2.2 10v) Den har en 2 polet bryter på vanninntaket på siden av motoren og en en polet på "kortsiden" av motoren Kan også være feil i instrumentet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 23, 2009 Passaten har ikke samme målere som Per sin,tipper du har en JT motor i din (2.2 10v)Den har en 2 polet bryter på vanninntaket på siden av motoren og en en polet på "kortsiden" av motoren Kan også være feil i instrumentet Var vel JT orginalt i bilen men den ble byttet ut med en KV mener jeg. Mulig disse motorene har samme følerne. Hvilken er i så fall til instrumentet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 31, 2009 Jeg fortsetter denne tråden litt... Jeg skiftet både den blå og den svarte føleren som sitter på slangestussen foran toppdekselet. Motoren går nydelig, og temperaturinstrumentet fungerer også normalt. Likevel, så har jeg en blinkende varsellampe. Den begynner å blinke hvis jeg starter ved halvvarm motor, f.eks. hvis jeg har vært innom en forretning 5-10 minutter. Problemet er bare at jeg ikke finner flere følere som har tilknytning til kjølevæsken enn disse to, samt nivåbryteren i ekspansjonstanken. Nivået er selfvølgelig mellom MIN og MAX. Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 1, 2009 Ingen som vet hvorfor kontrollampen blinker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 1, 2009 Kan jo være defekt nivåsensoren i ekspansjonstanken, prøvd og kortslutte den? for å se om dette hjelper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 13, 2009 Hei, benytter meg av denne tråden, jeg... For en tid tilbake kjøpte jeg meg en 89 mod golf syncro, som vel har samme motor(1p) som Per Henrik sin. Problemet her er da at den fusker både når den er kald, mellomvarm og under driftstemperatur. Under pådrag er den helt kraftløs og fuskinga utarter seg litt som bensinkutt. Har byttet den blå tempsensoren med en jeg fant på huggeren, dog ikke fra en tilsvarende bil(ikke lik utforming på sensoren), og det hjalp ikke. Tempmåler i dasjen beveger seg aldri ut av det hvite feltet, til tross for at bilen har 90c. Byttet også plugger, ingen endring og de gamle så bra ut. Bilen går alltid greit på tomgang. Det merkelige er at om jeg skrur av motoren i noen få min så hender det av og til at fuskinga nesten helt forsvinner, og bilen går relativt sett som ei kule. Når den så kaldstartes igjen så er det samme historia igjen med fusking. Bilen har tilbakelagt litt over 100k. Noen innspill? Har bestilt meg ny blå sensor, så den skal rett i. Kan det være lmm tuller? på forhånd takk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...