Mystisk boks i dash - hva er dette?

Anbefalte innlegg

En av de forrige eierene av bilen min har montert en merkelig boks under dashen som jeg lurer på hva er.

Den har to 10 amp sikringer på noen av ledningene, ett rele og en sukkerbit.

Ledningene er kraftige, så er nok mye strøm som skal gå igjennom dette.

Den har mest sannsynlig vært koblet til to brytere montert i kartmappen ved bena på førersiden, prøvde å koble til ledningene og vippe bryterne i alle mulige posisjoner mens bilen både gikk og var av, men ingenting skjer.

Noen som har peiling på hva dette er?

DSC00379.JPG

DSC00378.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En luxomat er en anordning som gjør at lyset tennes automatisk når det blir mørkt nok eller du går forbi.. husker ikke hvilket språk det var på men lurer på om det var tysk eller nederlansk. Samme som en fotocelle..

Bare et tips.. siden det står luxomat på boksen. Har mest sannsynlig noe med lysene å gjøre da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som luxomat driver mest med bevegelssensorer, så tipper det er noe med alarmen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er så vidt jeg kan se ikke koblet til alarmen på noe punkt, fikk åpnet boksen og sett inni nå, og der sitter det to releer og et kretskort. Det ene releet har "fjernlyssymbol" på seg, så kan vel stemme godt at dette har noe med lysene å gjøre. Den er forøvrig helt ute av drift som jeg kan se, koblet av kontaktstykket på den som kobler fra alle ledninger, og alt er som normalt.

Men det hadde vært morro å funnet ut hva den gjør

DSC00380.JPG

DSC00381.JPG

DSC00382.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være relekobling av lysene eller kjørelysautomatikk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel tro at en evt relekobling ikke ville befunnet seg under dashen, men skal ikke påberope meg store kunnskaper om bilelektronikk.

Automatise kjørelys kunne jo være en idè. Har selv tenkt på om det kan være noe forsøk på "Coming/leaving home" funksjon.

Noen som kan tyde noe av reletypene, og hva dette maskineriet er i stand til å gjøre?

Egentlig vil jeg bare rive ut hele ledningsbunten, men da ender jeg vel opp med å gjøre noe galt :>

På bilde 2, den lille sorte saken med hvitt senter ser ut som en justering av noe slag, den er tilgjengelig fra toppen av boksen når den er satt sammen, og har spor til flattrekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du en føler i fronten av bilen? ser ut som at dette er automatiske lys.. som slår seg på ved mørke.. men da må du også ha en sensor i fronten... justeringen er sensitiviteten på denne... altså hvor mørkt det må være..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, det sitter en liten sak kobla til. Den ligger ikke i fronten, har liggi sammen med de andre ledningene. Ser ut som ei litta lyspære slik som de i instrumentbelysningen, men det er ikke vanlig glødetråd inni. Kan få tatt et bilde, men det kan være en slik lyssensor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatisk nedblending av fjernlysene ved møtende trafikk? Prøv å utsett sensoren for lys mens fjernlysa står på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg er jamen ikke sikker, har som sagt nå koblet ut hele boksen, og det gjør ingen forskjell på bilen.

Tenkte derfor jeg skulle prøve å fjerne ledningsnettet til den, men fant ut at det var ingen lur idè, for da forsvant alt av lys.

Fikk koblet det sammen igjen, og må nok ta meg en dag hvor jeg ser hva som er gjort her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en boks under dash bordet på min s6, det er en boks som gjør at jeg får automatisk kjørelys. Vil tippe det er det samme du har...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er visst samme på denne bilen, bare at det ikke er drift :)

Får ta en dag og fjerne hele ruklet.

Takk for tips :>

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hater sånne ting som er kobla i histen og pisten, og følte det var på tide å rydde litt under dashbordet der ingen ser, så da er endelig hele drittboksen ute.

Nok av ledninger og surr;

DSC00404.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I all verden....!!! :o hehe... godt å få rydda litt ja..:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.