Feilmelding Golf V - lavt turbotrykk

Anbefalte innlegg

Tabbe å ikke notere ned feilkoden første gang dette skjedde, men jeg spør likevel i påvente av å få lest ut feilkoden en gang til.

 

Har to ganger opplevd at Golfen (2.0 TDI - DSG) går i nødmodus samtidig som den gir beskjed om at jeg må pelle meg på verksted grunnet motorfeil. Det merkelige er at dette har skjedd på akkurat samme sted (opp bakken sørover på E6 mot Oslo, rett før avkjøringen til Berger) med ca 1 mnd mellomrom, på morgenen, med bilen i 6 gir med litt pådrag, og når det ikke har vært noe særlig trafikk (ikke kø som det vanligvis er på stedet). Husker som sagt ikke feilkoden (nr), men vet at det dreide seg om feil med turbotrykk. Begge gangene har jeg satt bilen i "N", trillet inn på avkjøringen. Stoppet motor i 2-3 sek, og startet opp igjen = Null problemer.

 

Noen som har lyst til å gjette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyt turbo trykk vil jeg tippe men? ville kanskje heller fått giret ned i stede for å dra ut NM av den oppover bakken?

vet ikke om det kan være det men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har blitt fortalt at dette kan skyldes "spjeldet" som regulerer turbotrykket til motoren henger litt og ikke lukker igjen, det blir da for høyt ladetrykk, da går nemlig bilen i nødmodus.

 

Beklager dårlig ordvalg. Var dette jeg ble fortalt på Møller. Akkurat de samme symptomene og det var spesielt i motbakker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har blitt fortalt at dette kan skyldes "spjeldet" som regulerer turbotrykket til motoren henger litt og ikke lukker igjen, det blir da for høyt ladetrykk, da går nemlig bilen i nødmodus.

 

Beklager dårlig ordvalg. Var dette jeg ble fortalt på Møller. Akkurat de samme symptomene og det var spesielt i motbakker.

 

Takk for svaret. Regner med det ikke er noe å gjøre med dette. Er jo ikke et stort problem, men litt irriterende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne litt, og her er feilkoden + en annen på avgasssystemet. I tillegg fikk jeg etter å kjørt med den siste feilkoden fikk jeg en til på dieselpartikkelfilteret. Rene lysorgelet. Bilen skal inn hos Møller i ettermiddag for bytte av turbotrykksmåler og en sensor på partikkelfilteret. I tillegg har jeg bestemt meg for å få tak i original programvaren for å se om det hjelper på den første feilen:

 

2 Faults Found:

000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached

P0299 - 006 - Short to Plus - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00000001

Fault Priority: 5

Fault Frequency: 10

Reset counter: 149

Mileage: 20263 km

Time Indication: 0

Date: 2000.00.00

Time: 16:17:08

 

Freeze Frame:

RPM: 2272 /min

Torque: 240.0 Nm

Speed: 95.0 km/h

62.01 %

Voltage: 14.46 V

Pressure: 2151.3 mbar

Pressure: 1725.3 mbar

 

001137 - Exhaust Pressure Sensor 1 (G450): Implausible Signal

P0471 - 006 - Short to Plus - Intermittent - MIL ON

Freeze Frame:

Fault Status: 10100001

Fault Priority: 1

Fault Frequency: 6

Reset counter: 157

Mileage: 20810 km

Time Indication: 0

Date: 2000.00.00

Time: 17:22:31

 

Freeze Frame:

RPM: 0 /min

Torque: 144.0 Nm

Speed: 0.0 km/h

Pressure: 0.0 mbar

Text: -21

Text: mbar

Text:

 

Readiness: N/A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16683/P0299/000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached

Possible Symptoms

 

* Reduced Power Output

* Limp Mode

 

Possible Causes

 

* Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected or leaking

* Charger Pressure Control defective

 

Possible Solutions

 

* Check Hoses/Pipes to/between Components

* Check / Clean / Replace Charge Pressure Control

 

Special Notes

 

* When found in 2.0l TFSI:

o Check Boost Pressure Control Valve (N249), for cracked rubber diaphragm. A new/optimized Valve is available under Part # 06F-145-710-G (or newer), see TPI 2016331 for details.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder en knapp på eksos trykk føler 1.. bilen går i nød da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder en knapp på eksos trykk føler 1.. bilen går i nød da.

 

Det var det jeg fikk vite nå når jeg leverte bilen. Likevel vil jeg nedgradere til originalsoftware om kort tid for å se om jeg slipper denne overladingen. Litt irriterende når det skjedde 5 ganger på rappen opp i Østerdalen i påsken : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke org 170 da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke org 170 da?

 

Stemmer det. Skal bli spennende å se om jeg merker særlig forskjell mellom dagens 200hk+ og 430Nm. Fikk en Golf Cross med 1,9TDI 105hk som leiebil i dag. Holdt på å bli påkjørt i baken i første kryss pga elendig aks :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål til. Noen som vet hva ladetrykket er original på denne motoren? Har fått opp feilen noen ganger til og om jeg har forstått ting riktig så kommer denne feilen når bilen lader rundt 1800mbar (1,8bar?) og oppover over litt tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo løfte opp denne igjen siden det skjer saker og ting.

 

Kort oppsummert fant jeg etterhvert ut at staget fra vacuumklokka (VNT?) satt bom fast slik at ikke geometrien i turboen fungerte som den skulle. Ladetrykk ble lest av, og det var lett å se at det ikke var som forespurt. Mener å huske at rundt 2000rpm ladet turboen 0,3-0,4 bar, mens det burde vært 0,8-09 bar.

 

Den foreløpige enden på visa er ny turbo byttet på garanti i går, men det hjalp ikke helt som det burde da bilen kastet feilmeldinger i hopetall på tur innover på jobb i dag. Blir nok ny tur på Møller i løpet av ettermiddagen for sjekk av N75, samt vise verkstedgutta hvordan feilen fremprovoseres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1800mbar er 0.8bar btw, dette fordi luftrykket vi lever i er 1 bar, og Vag-Com'en regner med dette trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt akkurat samme problemet med en A3 2.0 tdi som er chippet. Kutter på rundt 2000-2200 o/min i slak motbakke. Årsaken var at vakumslangen til VNT vakumklokken blir så varm og myk, at den kolapser, altså suges flat av vakumet. Rimelig trangt bak med turbo, og enda mere varme etter tuning. Slangen på denne A3a var ikke armert, noe den burde være når det er så varmt rundt den. Vi gjorde en easy fix for nå og rutet om slangen litt, og i tilegg et par runder rundt AC røret. Det er som regel kaldt det. Har fungert utmerket etter dette. Prøvd det meste før dette, skiftet N75 ventil etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1800mbar er 0.8bar btw, dette fordi luftrykket vi lever i er 1 bar, og Vag-Com'en regner med dette trykket.

 

Det har jeg lært meg etterhvert ja :o

 

Har hatt akkurat samme problemet med en A3 2.0 tdi som er chippet. Kutter på rundt 2000-2200 o/min i slak motbakke. Årsaken var at vakumslangen til VNT vakumklokken blir så varm og myk, at den kolapser, altså suges flat av vakumet. Rimelig trangt bak med turbo, og enda mere varme etter tuning. Slangen på denne A3a var ikke armert, noe den burde være når det er så varmt rundt den. Vi gjorde en easy fix for nå og rutet om slangen litt, og i tilegg et par runder rundt AC røret. Det er som regel kaldt det. Har fungert utmerket etter dette. Prøvd det meste før dette, skiftet N75 ventil etc.

 

Høres kjent ut det der ja, men jeg kan fremprovosere feilmeldingen umiddelbart etter oppstart - par minutter? Vet jo at turboen avgir noe vanvittig med varme, det skjer kanskje så raskt?

 

Dette er altså slangen som går inn på toppen av klokka. På høyreside når du står foran bilen og ser om jeg ikke husker feil. Er den lang nok til å re-rute, eller må jeg til pers med ny slange hvis det viser seg at de ikke finner ut av det.

 

Skal lese av feilmeldingene før jeg tropper opp på verkstedet bare for å dobbeltsjekke at det er samme feilmelding som sist. Motorlampa kom i tillegg i dag så det kan jo være noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du fremprovosere feilen på kald motor? Det klarte ikke vi. Måtte få varme i bilen, men når bilen først var varm, kunne man fremprovosere det hele tiden. Er ikke helt sikker på om du snakker om samme klokke da, turboen din sitter vel nermest under bilen den, samme gjør klokken til VNT mekanismen. Den sitter jo på turboen. På A3a så kom motorlampen etter et visst antall kutt etter at feilkoden var slettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen min sitter mellom motor og torpedoveggen, med VNT og klokke på toppen rimelig godt synlig. Den ligger i flukt med toppen av motoren. Mulig den sitter et annet sted på 140hk motoren. Feilkoden kommer kun i slak oppoverbake. Har aldri klart å fremprovosere det på flat vei eller nedover. Men bilen går som en dass på lavt turtall både før og etter turbobytte :(

 

I tillegg ble jeg påkjørt bakfra på motorveien på vei til verkstedet etter jobb i dag. Kjempedag det her :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha. Nei på den 140 HK så sitter den under bilen. Er også selvfølgelig stor forskjell om det er DPF eller ikke. A3 har ikke PDF. De med PDF har bare 8V topp, mot 16V på de uten. Kompis kjøpte seg A4 med DPF, og den kan ikke sammenligne seg med A3a som ikke har DPF. Er et skyv av en annen verden i den A3a kontra A4 med DPF. Begge er da chippet selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det du sier er at jeg burde kaste DPF'n på havet? Kan den kodes vekk?. 170hk med DPF er visstnok en 16v uansett så her er det kanskje noe å hente - etter eu-godkjenning vel og merke :P

 

PS!

PDF er et filformat, men det vet du sikkert ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det kan være det. Kjenner ikke så godt til 170HK modellen. 140hk så er det ivertfall slik. Enkel måte og se det på er om eksos og innsug er på hver sin side av motoren. Hvis så, er det 16V. Tror ikke den kan kodes vekk. Eller alt kan kodes, men kostnaden er vel ikke verdt det.

 

Jupp, ser den pdf en jeg, skrev den 2 gang, trodde jeg da. Klarte åpenbart ikke rette alle:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA blir det spennende å hente bilen etterpå. Etter turbobytte kom feilen i tide og utide, noe som tyder på feil andre steder. Og jommen var det ikke en lekkasje på en eller flere slanger :P

 

Ut å grisekjøre i ettermiddag ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det gikk jo fint :(

 

Samme feilmelding igjen etter 6-7km. Rett i retur til Møller, og hjem igjen i leiebil. Nå får de beholde bilen til det funker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver på her enda. Fått kjempeservice av både Møller og chipsenter.no. Nå går det mye bedre, men jeg klarer fremdeles å fremprovosere feilen om jeg legger meg i selen og presser det jeg kan oppover og låser DSG-kassen i 6.gir. Har også målt ut dreiemomentet til rett over 400Nm selv etter nedgradering hos Johan. Så nå blir det dønn original software når bilen skal på service i neste uke.

 

Isak:

Du vet ikke om det går å få tak i den slangen armert? Kunne vært interessant og forsøkt å bytte den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, er helt vanlig slange dette. Burde finnes i alle butikker som selger slanger. Foruten dyrebutikken da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.