Syncro: Hvorfor frikobles bakakselen ved rygging?

Anbefalte innlegg

Tittelen på tråden sier vel det meste om hva jeg lurer på, nemlig hvorfor bakakselen frikobles ved rygging? Jeg fatter ikke poenget med dette... :confused:

 

Mulig å koble vekk denne funksjonen, slik at man har 4wd i revers også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det er for å øke svingradius :-)

Og det går sikkert ann å endre på dette via VAG-COM :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente det var slik at viskokoblingen ble koblet inn ved rygging veg hjelp av vacum/elkobling.

Så når man ikke hadde 4 hjulstrekk i revers så var det enten feil med vacum/elkobling/ryggelysbryter eller selve viskokoblingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente det var slik at viskokoblingen ble koblet inn ved rygging veg hjelp av vacum/elkobling.

Så når man ikke hadde 4 hjulstrekk i revers så var det enten feil med vacum/elkobling/ryggelysbryter eller selve viskokoblingen.

 

Det samme mente jeg, Går vakuum slange til bak diffen ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal koble inn i reverse hvis alt er som det skal være.

 

Gjorde ivertfall det når jeg fikk ordnet ryggelysbryteren på g60 syncro en jeg hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går både vacum og ledninger til diffen. (G60 syncro) men har heller ikke trekk på bakhjula i revers. har ille lyst til å få orden på dette., er det den saken oppå girkassa som styrer dette ?????

 

mvh fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er altså en 90 mod Golf dette gjelder, og den trekker ikke på bakhjula i revers, kun framhjula. Så det skal altså ikke være sånn, om jeg forstår dere rett, men at den skal heller tvangslåse 4wd i revers?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si sikkert at det er slik på alle. Men ivertfall de jeg har vert borti.

 

Begynn med å sjekke at det er ryggelys på bilen når den settes i reverse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si sikkert at det er slik på alle. Men ivertfall de jeg har vert borti.

 

Begynn med å sjekke at det er ryggelys på bilen når den settes i reverse.

 

Svarer for Per siden han er på verkstedet....ryggelyset virker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg plukket ned Rally'en min så var vacumslangen som går fra v/innerskjerm foran(vacumreservoar) til bakakselen "spist" opp av batterisyre under batterikassa.

Håper det var feilen på min bil. Det var også ryggelys på bilen min.

 

Lettes å feilsøke på dette er vel og legge seg under bilen for å måle spenning i stikket på bakakselen + sjekke om det er vacum på slangen baki der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får ta en kikk på det senere - rakk det ikke i dag. La gjerne diskusjonen fortsette! Jeg syns nemlig det er rart om viskosekoblingen ikke fungerer baklengs, den burde da ikke bry seg om hvilken vei den snurrer? Har eid Caravelle Syncro (T3) tidligere, og der var det like bra skyv i fremakselen bakover som fremover, og der er det ingen elektronikk innblandet heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter et enveislager i diffen bak etter hva jeg har forstått( husker ikke helt hvorfor dette lageret sitter der), viskosen virker like greit begge veier.

 

Når du setter bilen i reverse skal signalet fra ryggelyset åpne for vakum til en klokke som sørger for å låse dette lageret slik at den skal drive bakover også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tittet litt på min syncro i går ( funker ikke i revers) åpnet den singnal bryteren på gir kassa, der hadde det vært fuktighet så jeg renset denne og smurte den inn med elektro rens. men har ikke driv på alle 4 i revers for det. så feilen må ligge bak et sted. men noen som har oversikt på hvor dissa vacum slangene skal gå hen ??? veit at den ene fra diffen min ikke går noe sted.... men antar at den skal kobles et sted :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene slangen på bakdiffen skal henge i løse lufta. Den andre slangen går frem til vacumreservoiret foran (under batteriet). I vacumkretsen er det også en enveisventil som skal sørge for at det alltid er vacum tilgjengelig.

 

Hvis dere ikke har 4wd i revers. Sjekk først om det er vakum i slangen bak på bakdiffen når bilen går på tomgang. Hvis det er vacum. Sett bilen på fire bukker, og mål signalet inn på el-kontakten på bakdiffen i fri og i revers. Du skal måle 12v i det ene tilfellet og ikke det andre.

Hvis du både har vacum og spenning, er mest sannsynlig vakum ventilen i bakdiffen defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene slangen på bakdiffen skal henge i løse lufta. Den andre slangen går frem til vacumreservoiret foran (under batteriet). I vacumkretsen er det også en enveisventil som skal sørge for at det alltid er vacum tilgjengelig.

 

Hvis dere ikke har 4wd i revers. Sjekk først om det er vakum i slangen bak på bakdiffen når bilen går på tomgang. Hvis det er vacum. Sett bilen på fire bukker, og mål signalet inn på el-kontakten på bakdiffen i fri og i revers. Du skal måle 12v i det ene tilfellet og ikke det andre.

Hvis du både har vacum og spenning, er mest sannsynlig vakum ventilen i bakdiffen defekt.

 

 

Dette er riktig. Jeg har nemlig lest meg opp om emnet, for jeg lastet en gang ned en samlig av SSPer på tysk. Bakdiffen har et frihjul som låses når giret settes i revers. Sperrefunksjonen fungerer ved at en elektromagnet sjalter en vakuumbryter, som igjen aktiverer en vakuumklokke som engasjerer sperren.

 

Grunnen til at bakdiffen har frihjulet er at hjulene skal gå fritt ved rulling, motorbremsing og vanlig bremsing. Dette muliggjør bruken av ABS, og gjør også at disse Syncroene han taues bak en kranbil med brille (forhjulene hevet). Dere som har Syncro har sikkert lagt merke til at, når bakhjulet er jekket opp, så går det fint å trille hjulet fremover, men bakover er det låst.

 

Frihjulssperren er ikke koblet direkte til bryteren på girkassen, men går via en kontrollenhet. Jeg vet ikke hvor kontrollenheten sitter, men jeg antar at den sitter i/ved sikringsboksen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene slangen på bakdiffen skal henge i løse lufta. Den andre slangen går frem til vacumreservoiret foran (under batteriet). I vacumkretsen er det også en enveisventil som skal sørge for at det alltid er vacum tilgjengelig.

 

Hvis dere ikke har 4wd i revers. Sjekk først om det er vakum i slangen bak på bakdiffen når bilen går på tomgang. Hvis det er vacum. Sett bilen på fire bukker, og mål signalet inn på el-kontakten på bakdiffen i fri og i revers. Du skal måle 12v i det ene tilfellet og ikke det andre.

Hvis du både har vacum og spenning, er mest sannsynlig vakum ventilen i bakdiffen defekt.

 

dæven dette skal jeg sjekke. et bra og oppklarende innlegg andreas :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i verkstedet i dag, og prøvde å finne ut av feilen, og det gjorde jeg i og for seg. Fant ut at ryggesperra tilsynelatende ikke får strøm, selv om ryggelysene gjør det. Forsøkte dermed å finne styreenheten, men den fant jeg ikke. I følge delekatalogen, så skal denne sitte i ekstraholder ved sikringsboksen, men der var ingenting slikt å finne. Fant den ganske enkelt på Lars-Inge's Syncro, der satt den som beskrevet, et rele merket 83.

 

Uten god dokumentasjon, så er det ikke enkelt å finne dette releet. Det eneste jeg har er Haynes, som ikke omhandler Syncro, samt et SSP-dokument fra VW, men dette er fra 1986, og har dermed en annen sentral elektronikkenhet enn min bil, så hverken sikring eller releplassering stemmer overens. Vår veninne Elsa har ingenting om Golf 2. Prøvde dermed å kikke på Passat B3, men der var det heller ingen info, og kikket også på Golf 3, men der så elektronikken til frihjulssperra ut til å være annerledes.''

 

Noen som har noen gode tips å gi meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.... Hvis det brukes +12 volt til å åpne ventilen for vakuum, så er det vel ikke værre enn å ta dette ned fra ryggelysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilde av min koblingsboks. 1990 golf syncro (ombygd til G60 syncro)

IMG_0466-m-tekst-web.jpg

Jeg tok nettop og fjernet motor og ABS- nettet i bilen min for å bygge om til 1.8T, da forsvant alle rele`ene som er ringet rundt. Når jeg sitter her og tenker litt, så var det "83" releet festet bak midtkonsollen på bilen før jeg bygde om til G60 (i nærheten av askebeger). Så midt forslag er å lete der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har tittet litt på min syncro også. har strøm til diff og vacum. men ikke noe liv når jeg rygger. ang relèer så er det noen i midtkonsollen på min. ta å sjekk det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har bare ABS-releene, der hvor 83 og 90 er avbildet ovenfor. Jeg får vel dra ut midtkonsollen og sjekke der ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg kikket på bilen i dag, og jeg fant kontrollenheten (releet), det satt bak midtkonsollen, rett bak askebegeret, faktisk. Jeg skrudde på tenning, men merket ingen klikk i dette, når jeg skiftet mellom R og 1. gir. Da er det godt å ha enda en Syncro "i hus". Jeg forsøkte med releet fra Lars-Inge sin Syncro, og her klikket det villig i vei når jeg skiftet mellom forover og bakover-girene. Rygget så bilen ut på isen utenfor, og testet med pådrag i revers: Joda, nå spant bakhjulene som bare pokker!

 

Så, i mitt tilfelle var det altså releet/kontrollenheten som var defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg kikket på bilen i dag, og jeg fant kontrollenheten (releet), det satt bak midtkonsollen, rett bak askebegeret, faktisk. Jeg skrudde på tenning, men merket ingen klikk i dette, når jeg skiftet mellom R og 1. gir. Da er det godt å ha enda en Syncro "i hus". Jeg forsøkte med releet fra Lars-Inge sin Syncro, og her klikket det villig i vei når jeg skiftet mellom forover og bakover-girene. Rygget så bilen ut på isen utenfor, og testet med pådrag i revers: Joda, nå spant bakhjulene som bare pokker!

 

Så, i mitt tilfelle var det altså releet/kontrollenheten som var defekt.

 

fancy :) hva sto det på det relèt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fancy :) hva sto det på det relèt ?

 

Det var merket med 83 på toppen, og delenummer på siden, et nummer jeg selvfølgelig ikke husker nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.