Hva er rett ang 2,5 TDI motor?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan bekrefte at dette er rett. Har nemlig en kompis som er på utkikk etter en 2,5 tdi men er litt redd for å ta seg vann over hodet ang skift av kammer å slikt.Denne teksten er tatt i fra en salgsannonse----->( NB! Dette er en 2004 modell noe som er viktig da tidligere 2,5tdi v6 motorer hadde en svakhet med kamakslingene, noe som betydde en reperasjonskostnad på mangfoldige titusener. Dette gjelder derimot ikke modeller med motorkoder som begynner med B**. Denne bilen har motorkode BDG.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De med motorkode B** varer lengre, men de er rammet av samme feil de også, desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg bare spørre. Er det noen av disse som er friskmeldte da. Altså helt uten disse feila???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen garanti, men teorien er at biler som har gått hele levetiden på longlife er mere utsatt for problemer.. mange tråder om 2.5tdi, mange fornøyde, noen har gått på en smell.. kanon motor så lenge den går.. min går fortsatt fint *bank i bordet*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk servicehistorikk..hvor hyppig den har skiftet olje. Bør skiftes på max 10 000KM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg bare spørre. Er det noen av disse som er friskmeldte da. Altså helt uten disse feila???

 

 

Den som relativt nylig har skiftet kammer, dieselpumpe, turbo og evt. tiptronic kasse er friskmeldt en stund til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt spørsmål.....kom det mange motorer som var "oppgraderte"? Var ikke BAU første forsøket? Nov 03.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte min V6 tdi(-01) nå nylig, hadde gått 107500 da. Må skifte kammer nå på 110'. har kun gått på LL olje. Alle servicer fulgt. Får byttet kammer mm 30' spenn. men da får jeg 100' km garanti + 200' km(50%) garanti. Verkstedet sier at legeringen på orginalkammene gir seg uansett. AK motorer er kjent for dette. ( min er AKN men NAF sa at alt var som en drøm da jeg kjøpte denne ) Vel vel Får heller bite i det sure eple å få dette fikset. Motoren begynte å miste effekt og kakkingen var ekstrem. Har blitt anbefalt å bytte olje oftere av verkstedet. Det kom vist bedre kammer og løsning på dette i Nov 04-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, nye kammer og motorene med kode som begynner på B.. er bedre, men langt fra bra. Problemet er IKKE løst, men etter å ha byttet kammer kan det utsettes i det lengste ved å skifte olje hver 10000. km og sky unna alt som heter longlife.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle er skumle om du går og tenker på det hele tiden. Jeg bare å driter i å tenke på det og bytter om de går. Når alt virker er det en herlig motor å kjøre, med masse kraft og kjøreglede.

 

Kam problemene er helt individuelle fra bil til bil, noen får problemer andre ikke. Det har mye med oljeskift intervall å gjøre. Min som eksempel går på max 10 000km intervaller, og der er det ikke noe slitasje på kammer når jeg sjekka det sist (120 000km). Long life med 30 000 skift intervaller er bare å be om problemer.

 

Det er mange som har gått 300 000 og ikke problemer med kammer, mens andre får problemer på 90 000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er en aug.2000 registrert 2,5TDI V6, den på Longlife olje fram til 90000, og 15000 intervall ifra der. På 180000 måtte kammer byttes.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.