#1 Skrevet Januar 27, 2009 Har lenge hatt probblem med oljelekasje på motor. denne har blitt fikset, og da dukket opp en ny spennendes plass. Hadde og tidlegere problemer med dårleg dera kraft over 3500 omdreininger. LMM ble skiftet, og alt fungerte OK. Nå har oljelekasen / eller oljeforbruk økt(vanskelig å seie om det er oljeforbruk eller økt lekasje) I tilleg til dette har bilen begynt å ryke kvitt (uansett turtal og tempratur)(ingen tendens til vann i olje eller olje i vann) Og en liten tendens en skjelden gang, til at motoren svikter på høgt turtall. (må liksom sleppe gassen og gi på på nytt) Eg har bestilt ny LMM og veivhus filter. Og satser på og få skiftet dette før eg bruker bilen. register rem skifte nermer seg, så eg satser og på å få gjort dette i nermeste framtid Noen bra billige verksteder som ordner dette i Rogaland? Noen innput om hva som fororsaker problemene mine? Er eg på rett spr med LMM og veivhus filter? Setter pris på info om lignende erfaringer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 27, 2009 Øverst her ligger DIY/FAQ tråder. Nede i denne tråden ligger en samletråd for V6 tdi http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194&highlight=samletr%E5d+2%2C5 og da har du nok å lese på............ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 27, 2009 Øverst her ligger DIY/FAQ tråder.Nede i denne tråden ligger en samletråd for V6 tdi http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194&highlight=samletr%E5d+2%2C5 og da har du nok å lese på............ Har lest gjennom denne tråden. Og det var gjennom den at eg konkluderte med at skifte av veivhusfilter kunne være fornuftig. Synest det er mildt sagt merkelig at merke verksted ikkje har annbefalt meg dette etter utallige oljelekasjer. De forsto ikkje hvilken del eg snakket om når eg bestilte filteret. Og det endte med at eg måtte peke på en tegning. Forsto at det ikkje låg under noen service å skifte dette filteret. detsom gjør meg så forundret er den hvite røyken. dette skulle jo bety vann i oljen trudde eg. men kan ikkje sjå noe vann forbruk. (vann i olje eller motsatt) Håpet at noen kunne ha opplevd og hat samme problemene som meg i samme rekefølge, og innput på kva som var problemet. utifra det eg har lest meg til kan et være følgende: - veivhus filter - LMM - register rem hoppet over noen hakk. - Dårlig turbo . Dårlig magnetventil - Gåen topp pakning - For ikkje og snakke om kammene. Noen som har innput 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 27, 2009 Diesel som ryker hvitt er ofte feil stilte remmer slik at innsprøytningstidspunkt er feil. Siden det snart er tid for remskift så er det ikke helt umulig at det kan være en medvirkende eller hovedårsak. Denne er egentlig laget for annen motor men punktene er relevante for alle motorer når man spør om råd http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1337171#post1337171 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 2, 2009 Har nå skiftet og utført. ny LMM, nytt diesel filter,nytt luft filter,nye diesel retur slanger, nye vakum slanger. utført motor rens og oljeskift, skiftete oljefilter, renset insug og manifoilder, rengjort turbo. (var masse koks på eksos side, og sinsyk med seig olje guffe på insug side) skiftet veivhus filter, fjernet oljelekasje på oljeretur på turbo. fjernet vann lekasje på sensor for vann temp. (ny sensor og pakning) Fjernet EGR ventil heit og blindet av(nå mulig å skifte veivhus filter uten og demontere turbo++) Ingen kvit røyk mer!!!!! Hr fortsatt problem med at motor drar litt dårligere over 3000rpm. men kun i 3 og 4 gir, så eg regner med at dette må vere pga kassen? men eg blir ikkje klok på symptomet. Eg må kjøre hard over en lenger periode for og framprovosere problemet. (i litt over fasrt grens. for så å ta en kick down. drar da fint opp til 3-4000 omdreininger, så begynner turtallet og falle uten at eg gjør noen ting.)Må liksom sleppe gassen, og gi på på nytt. Regner med at det kan være kassen pga at dette ikkje skjer i lave gear. men kan det være turbo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 14, 2009 Høres ut som om den går i nødmodus. Har erfaring fra annen type tdi motor som man kunne dra ut normalt i 1-3 gir men ved 4 gir så gikk den i nødmodus når den kom til 3000 omdr. På den motoren var det for store dyser og turbo ift hva hjernen aksepterte av trykk. En perifer teori på din bil kan være tilsotet innsug da bygger trykket seg for mye opp. Men det kan like gjerne være andre ting som feks feil på trykkmåler, feil timing på pumpe, etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 16, 2009 Høres ut som om den går i nødmodus. Har erfaring fra annen type tdi motor som man kunne dra ut normalt i 1-3 gir men ved 4 gir så gikk den i nødmodus når den kom til 3000 omdr. På den motoren var det for store dyser og turbo ift hva hjernen aksepterte av trykk.En perifer teori på din bil kan være tilsotet innsug da bygger trykket seg for mye opp. Men det kan like gjerne være andre ting som feks feil på trykkmåler, feil timing på pumpe, etc. Takk for tilbakemelding igjen. Var av med alt av insug, turbo++ og gjorde grundig reint, så der er ingen sot i insug nå. (tok en helg) Trykkmåler, regner da med du mener til turbo trykket, hvor ligger denne? noen måte og sjekke denne er ok på? Timing av pumpe, regner da med at du mener diesel pumpe. (Har sjekket at remer ser ok ut, Blir og levere bilen inn til rem skifte om noen månder, bilen er nå kjørt 50,000 siden sist reg rem skifte. Poblemet har nå økt på, eg opplever dette nesten hver gang eg er ute og kjører, uansett tempratur, kjørestil osv. Poblemet oppstår tydligs lettere i bratte bakker, eller når bilen er i belastning pga exs full bil. Problemet skjer nå og på lavere turtall, helt ned mot 2000. Og kjører eg hart er eg 100% på og framprovosere dette? Noen tips om flere ting en hobby mekaniker kan sjekke sjølv?før han gir opp og lar de proffe overta. MVH Kay 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 30, 2009 turbo kiftet, alt ok. Så konklusjonen i mitt tilfelle var at veivhusfilter var tett + at turbo hadde "kilt" seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 30, 2009 turbo kiftet, alt ok. Så konklusjonen i mitt tilfelle var at veivhusfilter var tett + at turbo hadde "kilt" seg. Hadde den kilt seg slik at turbinen ikke gikk an å dreie rundt? Så du noen fysiske skader på turbiner eller inni turbinhus? Evt var det VNT-mekanikken inni som hadde gått i oppløsning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2009 den gikk fint rundt, ingen slark. VNT mekanikk var problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 7, 2009 Har lest gjennom denne tråden. Og det var gjennom den at eg konkluderte med at skifte av veivhusfilter kunne være fornuftig. Synest det er mildt sagt merkelig at merke verksted ikkje har annbefalt meg dette etter utallige oljelekasjer. De forsto ikkje hvilken del eg snakket om når eg bestilte filteret. Og det endte med at eg måtte peke på en tegning. Forsto at det ikkje låg under noen service å skifte dette filteret. Hei. det er service punkt på audi å kontrolere veivhustrykk og anbefale skift av filter om trykket er for høyt.. så i såfall en sløv person du har snakket med eller som har jobbet på din bil:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 17, 2009 Har lest gjennom denne tråden. Og det var gjennom den at eg konkluderte med at skifte av veivhusfilter kunne være fornuftig. Synest det er mildt sagt merkelig at merke verksted ikkje har annbefalt meg dette etter utallige oljelekasjer. De forsto ikkje hvilken del eg snakket om når eg bestilte filteret. Og det endte med at eg måtte peke på en tegning. Forsto at det ikkje låg under noen service å skifte dette filteret. Hei. det er service punkt på audi å kontrolere veivhustrykk og anbefale skift av filter om trykket er for høyt.. så i såfall en sløv person du har snakket med eller som har jobbet på din bil:p Må ha vert uheldig med persone eg har truffe da, mitt var spons tett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 17, 2009 Eg må kjøre hard over en lenger periode for og framprovosere problemet. (i litt over fasrt grens. for så å ta en kick down. drar da fint opp til 3-4000 omdreininger, så begynner turtallet og falle uten at eg gjør noen ting.)Må liksom sleppe gassen, og gi på på nytt. Regner med at det kan være kassen pga at dette ikkje skjer i lave gear. Høres kliss likt ut problemet jeg hadde på min 00mod 180hk 2,5tdi. Der var problemet at noen av innsugsventilene hadde kokset igjen, slik at de hang i åpen stilling. Hos meg vibrerte motoren litt når dette skjedde, og drakraften forsvant. Dersom du har hatt mye koks andre steder, er det ikke umulig at dette er et problem hos deg og. Det skal sies at dette ikke fremkom ved feilsøking, man måtte plukke i motoren for å se det fysisk. Ingen feilkoder eller lignende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 20, 2009 Turboen var nokk hovedproblemet. men bilen går nå bedre en før eg fikk problemet. Så at koksen har vært en brem er ingen tvil. Skal levere bilen inn og få skiftet register rem og bytte pakninger på kamm bukker + ispisere kammer. Så blir spennende og se korleis tilstanden er inne i motoren. har desverre ikkje tid til og plukke mer på det sjølv. Har en gammel corvette som eg og må få eu godkjent før sommeren:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 20, 2009 Dersom ved skifte av regrem og av med toppdekslene for inspeksjon av kammer bør du vurdere å skifte løfterne selv om kammene og vippearmene er bra. Det skjer av og til at løfterne faller av, og det skjer nok mer sannsynlig når løfterne er slitt. Det er ikke mye ekstra arbeid i forhold til konsekvensene om vippearmer kommer på rømmen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...