#1 Skrevet Januar 27, 2009 Hei, jeg har en 1992 Mod golf 3 VR6 Motorkode: AAA org med 174 HK Motoren er boret opp til 2,9l for ca 70 000KM siden, satt på Hartmann eksosanlegg, chipet og KN filter Problemet: Når jeg skal starte den for første gang på dagen så vrir jeg på tenninga så tenner den og vil ikke øke på turtall og hopper litt opp til 100-300 r/min og så dør den ut. Så når jeg starter den på nytt så flyr den opp til 1000 r/min som er normalt og da går den fint. problem nr.2: Noen ganger når jeg kjører den så går den ikke så bra som den skal i det hele tatt, den river ikke løs på våt asvalt på 1. gir engang og går nesten som den skulle hatt 120-130 HK Noen som har vært borti lignende? Skal bytte clutch på den nå og da skal jeg ha en som tåler litt deng, noen forslag til hvor jeg kan få dette? og reg kjede? Noen som har et grenrør liggende? Må man senke komprisjonen hvis jeg f. eks skulle satt på en turbo på den? Takker for svar Mvh Daniel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 27, 2009 sjekk rotor og fordeler lokk, pluss plugger i første omgang. for å sette på et turbo kit trenger du ikke gjøre noe med kompen opp mot 0,6 bar, eller tar jeg feil her? kristian Pettersen vet dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 28, 2009 sjekk rotor og fordeler lokk, pluss plugger i første omgang. for å sette på et turbo kit trenger du ikke gjøre noe med kompen opp mot 0,6 bar, eller tar jeg feil her? kristian Pettersen vet dette. Rotot, fordelerlokk og plugger er nesten nye, pluggledningene er også nye;) 8mm silikon. Takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 28, 2009 Når bilen din går dårlig så går den i nød modus, om du har eller kenner noen som har tilgang til vagcom ta en sjekk der, den kan gi deg svar på ganske mye, elektrisk vel og merke. Ang cluch så kan du kjøpe hvor grom du vil, kommer an på hva du skal legge i det, 3000 eller 150000, og du kan kjøre på 0.6 uten kompe senk, men anbefaler det ikke. Du må finne ut vil å hvor mye du vil legge i trimming om du har tenkt til det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 28, 2009 (endret) 0.6 bar uten å røre motoren går helt fint. Ikke noe problem, så lenge du har riktig software. Sjekk med VAG-COM på bilen din. Så slipper du å lete i blinde. Kan være luftmengde måleren din som tuller. Eller en defekt lambda sonde. Når det gjelder clutch, så holder en vanlig Sachs clutch endel. Hellanor har dette. Den holdt opp til 1kg ladetrykk med turbo på min. Pedal følesen er bedre en orginal. Dette holder mye: http://www.clutchnet.com/product.php?productid=21999&cat=0&page=1 http://www.clutchnet.com/product.php?productid=22012&cat=0&page=1 Kjører selv med dette på girkassa mi: http://fourseasontuning.com/?product=599 Da med 4 puck lamell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 31, 2009 0.6 bar uten å røre motoren går helt fint. Ikke noe problem, så lenge du har riktig software.Sjekk med VAG-COM på bilen din. Så slipper du å lete i blinde. Kan være luftmengde måleren din som tuller. Eller en defekt lambda sonde. Når det gjelder clutch, så holder en vanlig Sachs clutch endel. Hellanor har dette. Den holdt opp til 1kg ladetrykk med turbo på min. Pedal følesen er bedre en orginal. Dette holder mye: http://www.clutchnet.com/product.php?productid=21999&cat=0&page=1 http://www.clutchnet.com/product.php?productid=22012&cat=0&page=1 Kjører selv med dette på girkassa mi: http://fourseasontuning.com/?product=599 Da med 4 puck lamell. takker for svar, lamdasonde er byttet en gang for en stund siden, hjalp ikke. luftmengdemåleren er den eneste jeg ikke har bytta. Vil ikke den si litt på Liter pr. mil da? Den går på 0,8 på langkjøring og 1,0 -1,1 små kjøring med litt herjing. Mvh Daniel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 31, 2009 Har nettop overhalt min vr6. har helt make bil som deg til og med samme motorkode. min bil gikk ikke skikkelig, virket som om den bare hadde 120-130 hk som du skrev tidligere. eg hadde et kn filter, + chip men d ødelagte luftmengdemåleren fordi kn filteret er smurt inn med en slags ojle eller fett som filteret trenger for å holde seg (evig) lenge, men dette fettet/smørningen ødelegger luftmengdemåleren. den tåler INGENTING fuktighet eller smørning fra kn filteret. eg tok ut chip'en og inn med den orginale. kjøpte ny luftmengdemåler og ny ORGINAL luftfilterboks med orginalt luftfilter. bilen kan ikke sammenlignes med hvordan den var tidligere. virket som om eg hadde fått turbo i motoren:) Så bilen ble mye bedre etter eg fjerne chip + kn filter. skal du bevare motoren så IKKE bruk kn filter:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 31, 2009 forresten så bruker min bil samme som din ca 0.8l på langkjøring men eg bruker 1,3-1,5l på grisekjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 31, 2009 KN filter er døden for LMM... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 1, 2009 Da skal jeg prøve å bytte LMM og sette på org. luftfilterboks. Er det noe vits å sette inn org chip? den er vel bedre med en tuningchip? Åssen er det å bruke KN innsatsfilter a? Noen som har en luftmengdemåler å selge? eller vet om hvor jeg kan få en til en god pris? koster 5000kr ny på mekonomen. Mvh Daniel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 1, 2009 Du kan få min luftmengdemåler, men den e ødelagt pga KN filter. eg ville heller ikke brukt KN innsatsfilter, det tar knekken på LMM etter en stund. tro meg!!. Kjøp LMM høs VW Møller. der koster den bare 2500 kr. eg kjøpte ny for et par uker siden hos møller og betaltet bare det. men d va til min bil, vet ikke ka d koster til din bil.! Du kan jo egentlig beholde chip'en i bilen, den tar ikke noe skade av d. men ikke bruk KN filter veffal:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 1, 2009 hvis jeg renser det filteret for oljen a? Jeg har sett at jeg har den dyre LMM som er på mekonomen.no Kan jeg overføre penger så du kan sende din gamle LMM? setter pris på alle svar og den hyggelig hjelpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 1, 2009 Ja du kan kjøpe min hvis du vil. men eg må advare deg at d kan være min luftmengdemåler ikke er helt brukbar. men du kan jo prøve hvis du vil. hvis du sender meg navn og postadressen din på pm så kan eg sende den gamle LMM til deg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 1, 2009 Du kan jo selvfølgelig prøve å vaske filteret et par ganger for å få vekk oljen, men eg kan ikke garantre deg at LMM ikke tar skade av d.!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 2, 2009 Noen som vet om hvor jeg kan få tak i en luftmengdemåler med dette Bosch nummeret: 0280 213 021 Den koster 5600kr på mekonomen og det er litt dyrt. Noen som har en fungerende en liggende, fra en delebil eller noe? Hva skal driftstemp på VR6en være? min går maks til 70 grader, noen som vet? Mvh Daniel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 2, 2009 Noen som vet om hvor jeg kan få tak i en luftmengdemåler med dette Bosch nummeret: 0280 213 021Den koster 5600kr på mekonomen og det er litt dyrt. Noen som har en fungerende en liggende, fra en delebil eller noe? Hva skal driftstemp på VR6en være? min går maks til 70 grader, noen som vet? Mvh Daniel Sjekk Autohaus Arizona. http://www.autohausaz.com/ Fant ikke til Golf VR6, men de hadde til Passat VR6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 2, 2009 Takk for hjelpa jeg fortsetter her jeg, er dette en Luftmegdemåler? http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=NGK%2D25539&view=1&N=700+150+4294907729+4294861895+4294870709+4294924927+4294925143+ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 2, 2009 Nei, det der er en oksygensensor, også kalt lamdasensor, den måler oksygeninnholdet i eksosen og sender signal til motorstyringa slik at den kan opprettholde korrekt luft/bensinblanding. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 2, 2009 Luftmengdemåler heter på engelsk forøvrig air flow meter eller mest vanlig forkorta til AFM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 2, 2009 (endret) Når det er snakk om LMM her så lurer jeg på hva som blir ødelagt på den? hvilken del av den? Jeg tok den av for en liten stund siden og renset den med en rensespray så all sot og slikt ble borte. Skal den ikke fungere normalt da? eller er det noe som er svidd? Er den virkelig så skjør? Hvis Den er gåen vil da dette bli lagret som feilmelding? Ang. mitt effektproblem så når jeg gasser litt opp til 1500 r/min og slipper, så bobler det noen ganger i eksosanlegget å. Driftstempen min som jeg har snakka om før, har dere andre med VR6 den på rundt 70 grader? trodde den skulle ligge på 90 grader jeg...? Takker for svar og tålmodighet til å hjelpe meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 3, 2009 ingen som har noen ideer om forrige meldingen min i denne posten?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 4, 2009 Når det er snakk om LMM her så lurer jeg på hva som blir ødelagt på den? hvilken del av den? Jeg tok den av for en liten stund siden og renset den med en rensespray så all sot og slikt ble borte. Skal den ikke fungere normalt da? eller er det noe som er svidd? Er den virkelig så skjør?Hvis Den er gåen vil da dette bli lagret som feilmelding? Ang. mitt effektproblem så når jeg gasser litt opp til 1500 r/min og slipper, så bobler det noen ganger i eksosanlegget å. Driftstempen min som jeg har snakka om før, har dere andre med VR6 den på rundt 70 grader? trodde den skulle ligge på 90 grader jeg...? Takker for svar og tålmodighet til å hjelpe meg Eg har VR6, den ligger nøyaktig på 70 grader. av og til ligger den litt over, kommer ann på vær og vind og om man står og stamper i kø en sommersdag el. Frostveske har litt å si på temperaturen. Hvis du har REIN frostveske på bilen så kan temperaturen stige litt høyere enn normalt fordi frostveske har ikke like god evne til å kjøle ned motoren som vann har. men bruker du KUN REINT vann så ruster jo blokken innvendig, så du må ha en blanding på 50/50 (halvparten vann og halvparten frostveske) då skal ihvertfall kjølevannet være upåklagelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 3, 2009 modellene før slutten av 93 har normal drifttemp på 70 grader, mulig alle obd1 har det?? Ang effekt problemet ditt så er det godt mulig at luftmengdemåler gir "falsk info" til motorstyring, og dermed får du feil blanding. Dersom man vasker vekk oljen på et kn-filter så er hele poenget med filteret borte. det er oljen som hjelper til med å absorbere dritt og støv. Filter uten olje er ikke bra for motoren. Ellers så kan det være at du har overslag på en eller flere pluggledninger, har selv byttet mine, men alikevel fikk jeg overslag etter kort tid. Ellers kan du ha dårlig kompresjon pga koksete stempelringer etc. dette vil også påvirke effekten/ dreiemomentent ditt endel. men da burde problememet være der hele tiden, og ikke bare av og til. Ellers så kan det være at "belgen" på innsuget ditt mellom lmm og gassspjeld er tatt kvelden, slik at den suger luft inn etter lmm, da får du de symptomene, det fikk jeg, var en sprekk i belg i underkant ved sammenkoblingen med ventilasjonslangen fra toppdekseletfikk da samme symptomene som du. så sjekk belg, og skift luftemengdemåleren, så er det mulig du får en "artig" vr6 igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 23, 2009 Jeg har lånt meg en LMM spm virker nå, MEN må jeg nullstille hjernen eller er det ikke vits? skal motoren plukke opp at det sitter en ny LMM der med en gang? Takker for svar, skal hjem og sjekke belgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 23, 2009 Du trenger ikke å nullstille hjernen. etter eg byttet min LMM så gikk motoren sånn som den skulle, men når eg plugget Vag-com i bilen og sjekket så kom den gamle feilmeldingen om at LMM var ødelagt. for meg var d bare å nullstille akkurat den feilmeldingen så kommer det ikke opp neste gang du skanner bilen med Vag-com. Men som sagt du trenger ikke å nullstille feilmeldingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...