#1 Skrevet Januar 28, 2009 Hei. Kan noen gi meg en "oppskrift" på hvordan man bytter ventilløfterene på aan motor? M.V.H Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 28, 2009 tror ikke det trengs du, er veldig lett... men du trenger toppdeksel pakning. Må vel av med reg reima og kam aksel kjede. og da kan du likeså godt bytte simringer. Så er det bare pg plukke de av... Sikkert noen som kan forklare bedre men, tror ikke det er mer som skal til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 29, 2009 Må vel ta ut kammene også eller... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 29, 2009 Må vel ta ut kammene også eller... Men når han har åpnet så ser man jo det da:P Men glemte vist det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 29, 2009 Skal åsså til og bytte mine løftere.. Eneste jeg lurer på, er et triks for og holde register-reima fast nede ved reimhulet.. Uten og demontere bort hele fronten.. Men det må man vell kanskje? Radiator osvosv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 29, 2009 Når jeg bytta toppakning bare merka jeg reima og hjulet nede, samt oppe og et på siden. Og bare dro reima av kamdrevet fremover og lot den ligge og slenge. Den detter ikke av nedre reimhjul siden regreim dekselet er der jo enda, tar bare av øvre del, strammern for servoreima må av for og få øvre dekselet ut. Tror ikke dette er mange timene med jobb. Edit: bare husk at det er VELDIG lett og forveksle kambukker nr 6 og 9. når du tar dem av legg dem helt i system sånn dem står på motoren, en etter en og merk hvilken side reg reima er på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 29, 2009 Når jeg bytta toppakning bare merka jeg reima og hjulet nede, samt oppe og et på siden. Og bare dro reima av kamdrevet fremover og lot den ligge og slenge. Den detter ikke av nedre reimhjul siden regreim dekselet er der jo enda, tar bare av øvre del, strammern for servoreima må av for og få øvre dekselet ut. Tror ikke dette er mange timene med jobb. Edit: bare husk at det er VELDIG lett og forveksle kambukker nr 6 og 9. når du tar dem av legg dem helt i system sånn dem står på motoren, en etter en og merk hvilken side reg reima er på Skjønner skjønner Du fjærnet hele fronten eller? radiator osv? Men hvordan strammes reima? er ikke det på vannpumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 29, 2009 Jeg har en ny orginal toppdekselpakning til overs liggende.. betalte masse for den på audi.. kan få den for 300 + frakt =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 29, 2009 (endret) Skjønner skjønner Du fjærnet hele fronten eller? radiator osv? Men hvordan strammes reima? er ikke det på vannpumpa? Trenger ikke fjerne noen verdens ting untatt strammern til servoreima(for og få av øvre reg reim deksel), alt kan stå på, og ja det er vel vannpumpa som strammer reima, jeg fikk på reima igjen med litt hjelp av skruejern etc. Kan hende jeg husker feil.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 30, 2009 nederste reimhjul, kamdrev, og startkransen har alle referansepunkt... nedreste reimhjul har et lite hakk som skaøl refferere med et punkt på dekslet bak... dette kan forsovet dobbeltsjekkes med et inspeksjonshull i clutchhuset på høyreside av motoren.. der skal du kunne se svinghjulet og når det er kommet fram " 0 " kamdrevvet har et lite søkk i seg som skal refferere til pilen som står på dekslet... dette skal vel være behjelpelig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 30, 2009 1. Jeg tar av plata over lyktene for å komme til strammeren, forenkler en del. (Husk å feste åpneren bra etterpå, det er noe dritt å åpne panseret hvis den hopper av..) 2. Vri motoren til Ø.D vha. 32mm'ern på servo'n, eller rugg på bilen. Passer du på å sette den rett opp, blir det noe enklere siden. Bruk indikatoren på øvre reimhjul. 3. Ta av strammeren på viftereima, legg den litt til side og ta av dekselet på regreima. Mulig du må gjøre dette før du gjør pkt. 2, når jeg tenker meg om.. 4. På en eller annen måte må du holde igjen reimhjulet. (jeg merker reim og reimhjul med litt korrekturlakk, løsner regreimstrammeren og legger store filler nedi rundt nedre reimhjul så den ikke hopper over, og så ingen bolter etc. forsvinner nedi. Deretter bruker jeg en gammel regreim som jeg strammer rundt hjulet mot løsneretningen, og bretter tilbake og sniker rundt strammeren, hvis du forstår. Dermed låser reima seg selv, og ingenting beveger seg. Pass på at nøkkelen tar i hele bolten, den er litt forsenket inni drevet..) Andre bruker et skrujern inni mot toppen, men det finner du sikkert ut av. Vær uansett forsiktig med hallsensoren som sitter bak der. 5. Du kan igrunn ta av toppdekselet før pkt. 4, og har du kommet så langt, er det bare å løsne på kambukkene. Jeg løsner en og en kam, og pass på hvilken retning de ligger, det er bilder her inne som viser hvordan de små 'o'-ene på kamdrevene skal peke mot hverandre ved montering. La tre bukker (2,4,6 og 8, 10, og 11? husker ikke helt..) stå igjen, og løsne de andre. deretter løsner du de siste i kryss, så du ikke skader noe. Pass på retning og plassering, lett å stable de opp i en liten eske el.l. 6. Etter at du har byttet løfterne med en magnet, og du setter inn kammene, må du la de nye løfterne hvile i minst en halvtime etter at du har festet bukkene (15nm), før du forsiktig roterer motoren noen ganger. (etter at du har satt på regreima igjen, selvfølgelig, korrekturlakken hjelper deg da..) Det står andre steder her om strekk på regreim (90grader, husk locktite og 10-15nm på boltene til strammeren? og reimhjulet er vel 65Nm eller deromkring..) og montering av dette.. Lykke til, dette er _som vanlig_ myyye enklere med en Robert Bentley service-manual til en 500-lapp fra unite'n.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...