Anbefalte innlegg

Hallois..

 

skal etter hvert gå igang med å småoverhale 16v'n min..

 

tipper da at ventilene kansje trenger en liten overhaling i form av rensing

 

 

hvordan gjør man isåtilfelle dette?

 

Carb-clean? er det noe og satse på og få vaska dem med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ta ut ventilene?

 

Hvis det så er det bare å pusse de rene med stålbørsten.

Fjerner ikke mye sot på ventilene med forgasserrens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.. Har nettopp overhalt toppen på min bil. eg gjorde rein ventilene med slipepasta. satt ventilen inn på skrumaskinen og tok litt slipepasta på en svamp som eg deretter tok rundt ventilen og kjørte på med skrumaskinen. hvis du gjør dette så får du helt blanke og reine ventler, du må sikkert fylle på litt med slipepasta innimellom. men dette e tingen hvis du skal gjøre rein ventilene:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta ut ventilene ja :)

 

Da prøver jeg trikset til njåstad her :)

 

var det jeg i grunn tenkte på og serru :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Benkesliper med påmontert stålbørste er tingen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller legge de i diesel over natten og så pusse og kose :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg ville ikke anbefalt stålkost eller stålbørste på ventilene.. D kan bli for store riper i ventilen ved bruk av stålbørste. Når du kompressjonstester toppen med ventilene på så kan d være at ventilene slipper igjennom ørlite luft på grunn av slipingen med kost. å legge de i diesel natten over var et lurt triks;) du kan oxo legge de i cola ELLER ketsjhup. funker kjempe bra (har erfaring med det)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først vinkelsliper med stålbørste for å få av sot, deretter vanlig sliping av ventilsetene med pasta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tru ikke jeg skal starte med vinkelsliper'n med børste på .. det er jo sinnsvakt brutalt i mitt hode

 

men dyppe dem i diesel først.. kan ta sin tid dette.. bør vel få inn de respektive ventilene tilbake til original plassering væ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stålbørste re tingen, det den gjør, den riper ikke opp selve ventilen, den skraper rett og slett bort soten som sitter sinnsykt...

kjør den med stålbørste på vinkelsliper, gjør ingen ting, hvis du er skeptisk, kan du jo prøve på eksospotta de, da ser du:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg ville ikke anbefalt stålkost eller stålbørste på ventilene.. D kan bli for store riper i ventilen ved bruk av stålbørste. Når du kompressjonstester toppen med ventilene på så kan d være at ventilene slipper igjennom ørlite luft på grunn av slipingen med kost.

 

Sier meg enig i dette. Riper man ikke kan se med det blotte øyet, kan likevel være nok til å gjøre en ventil defekt, i verste fall. En ripe kan være nok til at man får et svakt punkt, et sted hvor en sprekk kan begynne. Med feil ventilklaring og høyt turtall, får man en heftig belastning på ventilen. Hvis det dat blir en sprekkdannelse som følge av en liten ripe, kan det i værste fall føre til at ventilen bryter av, med motorras som resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stålbørste re tingen, det den gjør, den riper ikke opp selve ventilen, den skraper rett og slett bort soten som sitter sinnsykt...

kjør den med stålbørste på vinkelsliper, gjør ingen ting, hvis du er skeptisk, kan du jo prøve på eksospotta de, da ser du:)

 

Har brukt mye slik børster på vinkelsliper, ogveit hva de gjør :) så skal nok ikke prøve det på ventilene mine. men takk for tips, kan være brukbart for mange andre i klubben og vite og!

 

blir nok diesel. forsiktig skraping og sette dem i drillen på stativ og bruke slipe-pasta til rengjøringen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riper man ikke kan se med det blotte øyet, kan likevel være nok til å gjøre en ventil defekt, i verste fall. En ripe kan være nok til at man får et svakt punkt, et sted hvor en sprekk kan begynne. Med feil ventilklaring og høyt turtall, får man en heftig belastning på ventilen. Hvis det dat blir en sprekkdannelse som følge av en liten ripe, kan det i værste fall føre til at ventilen bryter av, med motorras som resultat.

 

Mulig vi ikke blir enige her, så da får den enkelte selv vurdere....uansett en festlig diskusjon......;)

 

Vi snakker her om en Golf 16V og ikke en Race-motorsykkelmotor som topper turtall på 18.000 omdr/min og hvor ventilene er betydelig mindre og svakere. Ventilene er såpass harde at det oppstår etter mitt syn mindre riper og svakheter enn den orginale maskineringen med dreiing og fresing allerede har laget.

Å påstå at slike ventiler skulle bli noe praktisk svakere av en rens med stålbørste (for hånd eller på vinkelsliper) er vel å ta hardt i. Da tror jeg feks den ubalansen de har opplevd i tusenvis av km pga ujevnt sotlag har utgjort en betydelig større fare for brekkasje enn det vi snakker om her.

 

Hva med tunere som sliper ned/dreier ned deler av ventilen, og atpåtil tar ut over 1000 hk? Det er muligens et par riper i disse, i tillegg til at de er mindre og svakere enn orginalt. Man skulle tro at det er minimal fare for en Golf 16V....

 

TIl de som snakker om at ventilen blir utett: det er tøys. Seteflaten er knallhard før sliping med pasta og dessuten sliper man setet etterpå og fjerner det som evt skulle ha forvillet seg av riper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir nok diesel. forsiktig skraping og sette dem i drillen på stativ

 

Vær forsiktig (ironi).......å montere dem i klypene på drillen kan lage værre riper og belastninger enn stålbørste...:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dersom du har tilgang til glass blåsing er det tingen!!:) jobber til daglig med mtu motorer og der e det ganske små ventiler og der pusser vi enten med stålbørst eller glassblåser dei..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg en gummi børste til å montere på skumaskinen din og puss med den. funker bra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dersom du har tilgang til glass blåsing er det tingen!!:) jobber til daglig med mtu motorer og der e det ganske små ventiler og der pusser vi enten med stålbørst eller glassblåser dei..

 

Enig.

 

Litt OT: Vær forsiktig med glass. En av mine tidligere tabber er glassblåsing av hele toppen uten tilstrekkelig rengjøring inni oljekanalene etterpå. Skal si at kamlagrene ble bra slipt etter noen få mils kjøring, toppen måtte byttes :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I boken jeg leser om motorer (Ka de e', de e' vri) så skriver forfatteren med 45 års overhalingserfaring at etter rens, vaske dem med rødsprit, og legge de i ett bad av 50% Molykote paste GN (http://www.dowcorning.com/applications/search/default.aspx?R=395EN) og 50% motorolje, og "koke" det i 120 grader en 8-10 timer.

Dette gjorde han med alle deler han satte sammen, og sørget da for at delene var godt smurt på første oppstart, og moly'en ligger i alle hulrom og tetter og beskytter.

 

Selve steget før, rensing av ventilene, kan jeg ikke huske han skrev så mye om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinkelsliper og stålbørste funker som fy det. Har aldri sett at det blir noen riper etter børsten ihvertfall. Har brukt denne metoden i mange, mange år nå. Mulig det går an å ripe opp ventilene, men da tror jeg man skal holde på lenge på samme plass. På bruksmotorer så ser jeg ingen grunn til at dette skal svekke en ventil. På race motorer har jeg ingen erfaring selv. Men ser jo en del som dreier ventilene på disse og dreiing lager ihvertfall riper.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig.

 

Litt OT: Vær forsiktig med glass. En av mine tidligere tabber er glassblåsing av hele toppen uten tilstrekkelig rengjøring inni oljekanalene etterpå. Skal si at kamlagrene ble bra slipt etter noen få mils kjøring, toppen måtte byttes :o

 

dersom man e litt oppegående så vasker man ventilane etter at dei e ferdi pusse/glassblåst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dersom man e litt oppegående så vasker man ventilane etter at dei e ferdi pusse/glassblåst?

 

Enig, så det er null fare for å skade noe ved glassblåsing av ventiler.

 

Faren er at man lett får lyst til å ta hele toppen samtidig. Men dersom man glemmer seg bort så rengjør man ikke oljekanalene skikkelig etter glassblåsing av toppen, og da kommer man aldri til å glemme det ved senere anledninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.