Noen som har modifisert "lufting" til veivhusfilteret. (2,5 TDI V6 motor)

Anbefalte innlegg

Hei har nå skifetet veivhus filter. (det gamle var heilt tett, greide ikkje å puste igjennom det eingang)

 

Slangen med "lufting" fra veivhus filteret, er rutet inn på insug siden rett etter LMM.

Skulle tru at dette + EGR, er årsaken till all dritten i manifoilder, insug og turbo som eg har stått å vasket på i heile dag.

(turbo var så igjengrodd at den lagde en ulyd når eg roterte den rundt. har nå spylt igjennom med diesel og trykkluft. Går heilt find rundt nå, er veldig spent på om eg merker noen forskjell når eg setter den på)

 

Men det eg lurte på, er om noen har rutet slangen fra veivhus filteret til fri luft, isteden for og la den forurense nevnte deler med olje? Noen som har noen meninger om dette?

Trenger veivhus filteret på noen måte "vacum kraften som blir dannet i innsug, når motor går? (På f eks den gamle corvette min, har du jo berre eit filter som står på topp dekselet som slepper ut trykket som dannes i motor)

Eg har altfor lite erfaring med desse motorene til og prøve dette, uten noen innput fra noen som har skrudd på tilsvarende.

 

kay

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom igjen, noen må a ha en meining eller erfaring om dette!!!!!!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom igjen. Svar en eller annen. nekteter og tru at ingen har gjort noe med dette før???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom igjen, prøv selv. Så får vi svar. ;)

Det er faktisk mulig at ingen her har prøvd, da det synes å være få som har eksperimentert så mye med disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører du veivhusventilasjonen ut i friluft blir det oljedamp og drit i motorommet ditt.. bedre å event kjøpe en catchtank på skru veivhusventilasjonen på da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom igjen, prøv selv. Så får vi svar. ;)

Det er faktisk mulig at ingen her har prøvd, da det synes å være få som har eksperimentert så mye med disse motorene.

 

Får gjøre det da. tar det etter eu i mai.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei hvordan gikk det her? gikk du prøvd??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd.

Blindet inntaket til slange mellom LMM og turbo.

På 90-graders nippelen som skal sitte på nevnte innsugssslange så skjøtet jeg på en slange som gikk videre bakover, ned og endte til høyre og litt ovenfor girkassa.

 

Jeg merket ikke at det blåste noe oljedamp i motorrommet når den stod med panser åpent. Ei heller kom det noe inn i varmeapparat under kjøring. Jeg kontrollerte ikke at det faktisk blåste ut av slangen, men jeg vet at slangen var helt åpne og ikke i klem eller tett på noen måte. Jeg antok derfor at dette virket.

 

Bilen fungerte helt normalt 3-4 dager i temperaturer mellom -18 og -2, men så begynte den plutselig å bruke ca 1 dl mer på mila i gjennomsnitt på langkjøring. Momentanforbruket på computeren kom aldri ned på 0,5-0,6 på flatmark men ble liggende på 0,7-0,8. Ved igangkjøring med litt pådrag kan momentanforbruket normalt sett komme opp i rundt 2,8 men nå kom den plutselig helt opp i 4,0

 

Det piplet luft opp i toppdekselet rundt en av dysene. Ved åpning av oljepåfyllingslokket blåste det mye kraftigere med luft/oljedamp enn det gjorde tidligere. Forlengerslangen fra ventilasjonsfilteret var helt hvit inni, noe som tyder på at det ikke har vært så mye oljedamp ut i gjennom slangen. Men på tomgang kom det litt oljedamp ute slangen.

 

Min teori var at filteret normalt enten trenger sug fra innsuget for å slippe ut veivhus trykk eller så kan filteret eller noe i slangen fått en temperatur- eller islås. Denne manglende ventilasjonen ut av veivhus kan ha påvirket motorstyringen på et eller annet vis, uten at jeg vet hvorfor.

 

Mulige teorier:

- LMM kalkulerer med at en viss prosent mengde luft bypasser LMM ved å komme fra veivhusventilasjon. Da dette ikke kom ble det feil drivstoffmengde ift turbotrykk.

- overtrykk kan ha påvirket sylindrene på et vis.

 

Jeg demonterte forsøket og bilen ble straks som normal.

 

Imidlertid kom det noe forhøyede forbruket av og til tilbake. I påvente av å finne denne årsaken så har jeg ikke lagt ut åndingen igjen. Men jeg tror altså at ånding i det fri påvirker negativt.

 

Konklusjon:

- mislykket forsøk

- tror det er andre feil på bilen

- vet ikke årsak.

- det er behov for at flere tester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen god forklaring på hvor dette veivhusvent.filteret står? Prosedyre eller how to for å bytte det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter midt nede i V`en under dieselrør ut av pumpe. ser bare lokket på filteret og stussen med sort slange på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant det, må en demontere dyserør og egr for å bytte det? Hvordan er det festet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant det, må en demontere dyserør og egr for å bytte det? Hvordan er det festet?

 

Sjekk registerskifte-tråden ,der er bilder av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.