#1 Skrevet Februar 1, 2009 (endret) (Bilen er en Golf 3, 92 mod VR6..) Har et lite problem med giringen på bilen. Klarer ikke å gire når bilen er i gang. trodde dette var fordi eg hadde fått luft i slavesylinderen (den som presser trustlageret mot lamellene) og at eg dermed ikke klarte å få clutchen helt inn. Har no luftet alle bremsene inkludert slavesylinderen, siden eg har hydrøulisk clutch, men dette hjalp ikke. Virker som om clutchen ikke blir trykket helt inn og at eg dermed ikke klarer å få den i gir. hvis eg stopper bilen så klarer eg å få den i gir. Motoren er nettopp overhalt og eg har byttet til ny clutch, clutchplate og nye lameller + slavesylinderen. Har kjørt ca 300km og no har dette problemet begynt med at eg plutselig ikke får bilen i gir!! Noen som har noen forslag som eg kan prøve???? Tar i mot all hjelp eg kan få... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 1, 2009 Uff høres irriterendes ut. Jeg har ikke noe peil, men det lukter lekkasje?? Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 1, 2009 D kan være lekasje men eg har sjekket bilen under NØYE og har ikke funnet noe lekasje. Bilen var i gang og min far satt i bilen og pumpet på bremsen men så INGEN lekkasje. så eg ble litt deppa når d ikke var noen lekkasje:( håper d ikke e noe alvorlig veffal.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 1, 2009 sikkert utkoblinga til clutch et sted hvor det enten har dukka opp en lekasje, defekt eller noe har løsna/satt på feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 1, 2009 begynner å tvile på at det er lekasje et sted, for har ikke funnet noe tegn til veske som renner ut fra den slavesylinderen eller røret som går til slavesylinderen. d som er rart er at eg har kjørt fint med bilen helt til dette skjedde no plutselig. veldig rart og frustrerende... Tar i mot flere forslag hvis noen har?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 1, 2009 Noen som har noen flere meninger? Takknemelig for alle svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 1, 2009 lekkasje slik at det er kommet snabelstoff på clutchen? Slik at friksjonen uteblir? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 1, 2009 Tror du det er det som er årsaken? Hvis eg putter ann i 1 gir og så starter bilen så kan eg kjøre, men bare i 1 gir. klarer ikke å få den ut av 1 gir. klarer d kanskje hvis eg trekken girspaken hardt ut, men eg tørr ikke å prøve d. clutchen får grep men den får grep når clucthen e helt i bunn. d virker som om slavesylinderen er blitt kortere med tiden. hehehe, (noe som ikke går ann selvfølgelig) Ingen som har opplevd noe lingnende? anyone? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 1, 2009 Har ikke peiling, men mener og ha hørt at man skal lufte den clutchen på en spesiel måte.. Kanskje det er noe i den dur ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 2, 2009 Nå har jeg aldri luftet clutch på en VR6, men har gjort det på div andre biler. Noen av de kan luftes på vanlig måte. Men har vært med på at du bare må åpne på slavesylinderen og la det renne i en halvtime. Kommer ikke så mye, men kan for renne ut en halvliter. Ellers har jeg vært med på at jeg måtte lufte baklengs. Kjøre bremseveske m/trykk fra slavesylinderen og opp i reservoaret. Enkleste løsningen er en vasket ketchup flaske og en halvmeter slange. Dette fungerte på gamlebilen (midt i bushen, spacewagon) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 4, 2009 Takk for det tipset. skal prøve d i dag, enten med trykkluft eller ketchup flaske. eg gir en lyd hvis eg klarer å fikse d:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 4, 2009 Har no vært ute å luftet slavesylinderen med trykkluft sånn som en i forumet foreslo, men fikk fremdeles ikke bilen i gir selvom clutchen var helt inne. Eg satt trykkluft på bremsevæskebeholderen og åpnet lufteskruen slik at det rant væske ut, det kom faktisk litt luft ut, men det hjalp fremdeles ikke: bh : Og ja, eg holdt øye med at væskenivået ikke kom under minimums streken! Noen sier at man må lufte baklengs på enkelte biler, men hvis dere ser på tegningen (som skal forestille en slavesylinder!) så lurer eg på om d e mulig å få ut den luftboblen som er vist med rød pil. Hvis det i verste fall er luft akkurat der.... Blir glad for alle forslag dere kommer med:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 4, 2009 Slavesylinderen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 4, 2009 Hei,.. I sommer skjedde noe lignende med min bil. Jeg fikk den ikke ut av 1 gir, og virket som om clutchen ikke gikk helt inn! Problemet var skifte-gaflene og girkassen ble overhalt på norsk bildelsenter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 4, 2009 Oj. hørtes ut som et dyrt problem. men når dette skjedde med deg, fikk du ikke kassen ut av gir eller hadde du ikke sjangs å få den ut av gir? eg klarer å få den i gir hvis eg slår av motoren og klarer å få den ut av gir når motoren er i gang, men eg klarer ikke å få den i gir når motoren er i gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 4, 2009 Var det dyrt å fikse kassen hos Norsk bildelsenter forresten??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 5, 2009 Har prøvd enda en gang å lufte clutchen. denne gangen har eg jekket opp bilen på ene siden slik at luften i slavesylinderen stiger opp mot lufteskruen. denne gangen fikk eg en del luft ut men det var tydligvis ikke nok, for eg klarer fremdeles ikke å få bilen i gir. Noen som har flere forslag? Eg maser kanskje litt mye, men d e så fortvilende når eg ikke kan bruke bilen som eg e avhengi av hver dag: bh : Takkar for alle svar som er gitt hittil og setter stor pris på flere svar. Mvh Chris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 5, 2009 Hei.. Jeg fikk ikke bilen min ut av gir. Om den gikk ut av gir med motoren av vet jeg ikke, da jeg ikke sjekket dette.. 27000 kosta det for overhaling av 6 trinns girkasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 5, 2009 skru av girkassa og sjekk utløserlager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 5, 2009 Va ganske mye penger for overhaling av den kassen. Har nettopp hatt overhaling på motoren og skiftet til ny Clutch og nytt utløselager + ny slaesylinder. alt av slitedeler er nytt. har kjørt ca 300km etter motoren er overhalt før dette problemet skjedde!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 6, 2009 Har du sjekket Hovedsylinderen til clutchen? På min var det ei fjør inni der som var knekt, da fekk eg ikkje min i gir. (Det var på audi coupe) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 6, 2009 Ja har sjekket den. har kjøpt helt ny, men virker fremdeles ikke:( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 6, 2009 Litt spekulering her, men hva med å pelle ut slaven, og få noen til å trykke på clutchen for å se om den beveger på seg/beveger nok på seg?.. så kan du kanskje prøve å sjekke på armen som holder utløserlageret om det virker ut somd et er nok... eller no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 7, 2009 Hadde det samme problemet på min 96 mod passat tdi å... Der va det utløserlageret som var dårlig...Skiftet lager å smurte opp aksel så var det ok igjen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 7, 2009 (endret) leste først ikkje at alt så slettet svar Men har vert med på at clutchen har tatt borti i ytter kant så den ikkje har fått fridd ut skikkeligt. dette sjedde kort tid etter bytte ifølge eiger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...