#1 Skrevet Februar 1, 2009 Hvordan er det å lufte bremsene på en audi a8 2000mod? Er det noe man kan gjøre selv eller burde det gjøres av verksted? Isåfall,er det noen son kan forklare kort og greit hvordan man gjør det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 1, 2009 (endret) 1. Kjøp bremselufter på biltema f.eks http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82489 2. Sett bilen på bukker og ta av hjulet. 3. Ta av gummi-tappen øverst på nippelen til calipperen og sett på den du kjøpte på biltema. 4. Skru ca 180 grader den nippelen med 11mm fastnøkkel (eller annen størrelse) og da vil det kanskje renne veldig sakte ut helt av seg selv. 5. Sett deg inn i bilen og trykk på bremsepedalen, prøv og trykk den bare halveis inn og ut igjen og inn og ut. (Trykker du helt inn kan du om du er uheldig ødelegge pakninga på bremsesylinderen) Når du har kjørt ut så mye bremseveske at det ikke er luft, kanskje 2-3-4 dl bremseveske for og være sikker, steng nippelen, ta av bremseluftern, og skru inn nippelen igjen og ha på gummi hetta. Rekkefølgen du skal lufte er, høyrebak, venstre bak, høyre foran, venstre foran. Dette er seff om du skal lufte alle. (Grunnen er at man skal lufte lengst bort fra bremsesylinderen/bremseveskebeholderen og den sitter vel oftest på venstre side foran) Husk, husk og husk og etterfyll bremseveske ofte, plutselig går man tom og da må man begynne helt på nytt. Og har du hydraulisk clutch kan det også bli problemer der om du går tom for bremseveske vil jeg tro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 1, 2009 1. Kjøp bremselufter på biltema f.eks http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82489 2. Sett bilen på bukker og ta av hjulet. 3. Ta av gummi-tappen øverst på nippelen til calipperen og sett på den du kjøpte på biltema. 4. Skru ca 180 grader den nippelen med 11mm fastnøkkel (eller annen størrelse) og da vil det kanskje renne veldig sakte ut helt av seg selv. 5. Sett deg inn i bilen og trykk på bremsepedalen, prøv og trykk den bare halveis inn og ut igjen og inn og ut. (Trykker du helt inn kan du om du er uheldig ødelegge pakninga på bremsesylinderen) Når du har kjørt ut så mye bremseveske at det ikke er luft, kanskje 2-3-4 dl bremseveske for og være sikker, steng nippelen, ta av bremseluftern, og skru inn nippelen igjen og ha på gummi hetta. Rekkefølgen du skal lufte er, høyrebak, venstre bak, høyre foran, venstre foran. Dette er seff om du skal lufte alle. (Grunnen er at man skal lufte lengst bort fra bremsesylinderen/bremseveskebeholderen og den sitter vel oftest på venstre side foran) Husk, husk og husk og etterfyll bremseveske ofte, plutselig går man tom og da må man begynne helt på nytt. Og har du hydraulisk clutch kan det også bli problemer der om du går tom for bremseveske vil jeg tro. NØYAKTIG det jeg trengte å vite:tilber: Men er den å få tak i andre plass en på bilteama? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 2, 2009 (endret) Vil jeg tro?, ellers kan du bare lage en selv. 1/2 liters flaske og en gjennom siktig slange som er passelig til nippelen. Helst 5cm gummi/myk slange og så overgang til gjennom siktig plast sånn du ser åssen det går. Husk at det er dumt og ikke løfte bilen flatt, for nippelen burde stå høyest, lufta går opp. mange løfter kun det hjulet man lufter og da heller bilen egentlig motsatt vei og inni calipperen får man en liten luftlomme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 2, 2009 Husk at det er dumt og ikke løfte bilen flatt, for nippelen burde stå høyest, lufta går opp. mange løfter kun det hjulet man lufter og da heller bilen egentlig motsatt vei og inni calipperen får man en liten luftlomme. Nå datt jeg litt ut.. løfte bilen flatt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 2, 2009 Ikke løft kun venstre side, ikke løft den kun framme. Løft den flatt, i water. Bruk 4 bukker eller.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 2, 2009 Ikke løft kun venstre side, ikke løft den kun framme. Løft den flatt, i water. Bruk 4 bukker eller.no Aha: flau : Da er jeg med;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 5, 2009 1. Kjøp bremselufter på biltema f.eks http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82489 2. Sett bilen på bukker og ta av hjulet. 3. Ta av gummi-tappen øverst på nippelen til calipperen og sett på den du kjøpte på biltema. 4. Skru ca 180 grader den nippelen med 11mm fastnøkkel (eller annen størrelse) og da vil det kanskje renne veldig sakte ut helt av seg selv. 5. Sett deg inn i bilen og trykk på bremsepedalen, prøv og trykk den bare halveis inn og ut igjen og inn og ut. (Trykker du helt inn kan du om du er uheldig ødelegge pakninga på bremsesylinderen) Når du har kjørt ut så mye bremseveske at det ikke er luft, kanskje 2-3-4 dl bremseveske for og være sikker, steng nippelen, ta av bremseluftern, og skru inn nippelen igjen og ha på gummi hetta. Rekkefølgen du skal lufte er, høyrebak, venstre bak, høyre foran, venstre foran. Dette er seff om du skal lufte alle. (Grunnen er at man skal lufte lengst bort fra bremsesylinderen/bremseveskebeholderen og den sitter vel oftest på venstre side foran) Husk, husk og husk og etterfyll bremseveske ofte, plutselig går man tom og da må man begynne helt på nytt. Og har du hydraulisk clutch kan det også bli problemer der om du går tom for bremseveske vil jeg tro. Luftet bremsene i dag og dette funket GULL:tilber: Tusen takk for hjelpen Torkjell;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 5, 2009 Bare hyggelig, første ganger er alltid værst Neste gang er det du som hjelper nesten mann 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 5, 2009 Bare hyggelig, første ganger er alltid værst Neste gang er det du som hjelper nesten mann Var jo lett som bare det,når man vet hva man skal gjøre: smil : Skal ikke se bort fra det nei:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 5, 2009 Jeg kjøpte meg ett slikt lufteverktøy som man skrur på bremsevæskebeholderen og så skrur på ventilen på ett hjul. Brukte reservedekket da, så jeg slapp å tenke på å kjøre med for lite luft i dekket etter at jeg var ferdig. Da får du såpass trykk at du slipper å pumpe på pedalen, og det gikk megalett å gjøre alene første gang Ser slik ut Kjøpte også en slik sak det var linket til over her for å ha noe å få den gamle bremsevæska over i, og for å sjekke at det ikke var luftbobler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 5, 2009 Jeg kjøpte meg ett slikt lufteverktøy som man skrur på bremsevæskebeholderen og så skrur på ventilen på ett hjul. Brukte reservedekket da, så jeg slapp å tenke på å kjøre med for lite luft i dekket etter at jeg var ferdig.Da får du såpass trykk at du slipper å pumpe på pedalen, og det gikk megalett å gjøre alene første gang Kjøpte også en slik sak det var linket til over her for å ha noe å få den gamle bremsevæska over i, og for å sjekke at det ikke var luftbobler Den der så genial ut, hvor kjøpte du den? kunne absolutt trengt sånn en selv med mindre den koster en formue da.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 5, 2009 Jeg kjøpte meg ett slikt lufteverktøy som man skrur på bremsevæskebeholderen og så skrur på ventilen på ett hjul. Brukte reservedekket da, så jeg slapp å tenke på å kjøre med for lite luft i dekket etter at jeg var ferdig.Da får du såpass trykk at du slipper å pumpe på pedalen, og det gikk megalett å gjøre alene første gang Ser slik ut Kjøpte også en slik sak det var linket til over her for å ha noe å få den gamle bremsevæska over i, og for å sjekke at det ikke var luftbobler Sikkert fin den, slepper og gå inn i bilen og pumpe, slepper og skitne ut bilen invending 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 6, 2009 Når du har kjørt ut så mye bremseveske at det ikke er luft, kanskje 2-3-4 dl bremseveske for og være sikker, steng nippelen, ta av bremseluftern, og skru inn nippelen igjen og ha på gummi hetta. tenkte litt på dette da jeg nettopp byttet klosser bak.... hvis bremseeffekten er det samme som den var før, kansje litt bedre... er ikke det godt nok luftet..? kansje jeg pumpet ut 1 dl max... det man trenger vel ikke alltid og få luft i systemet vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 6, 2009 tenkte litt på dette da jeg nettopp byttet klosser bak....hvis bremseeffekten er det samme som den var før, kansje litt bedre... er ikke det godt nok luftet..? kansje jeg pumpet ut 1 dl max... det man trenger vel ikke alltid og få luft i systemet vel? Får egentlig bare luft i systemet om man demonterer calipper, eller går tom for bremseveske. Eller i noen tilfeller der man åpner bremseluftenippelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 6, 2009 Den der så genial ut, hvor kjøpte du den? kunne absolutt trengt sånn en selv med mindre den koster en formue da.... Kjøpte den på Mekonomen, kostet vel rundt 250 kroner Sikkert fin den, slepper og gå inn i bilen og pumpe, slepper og skitne ut bilen invending Yes, helt genial, bare å åpne lufteskruen og la det renne til det ikke er luftbobler lenger. Må huske å etter fylle bremsevæske av og til da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 6, 2009 Får egentlig bare luft i systemet om man demonterer calipper, eller går tom for bremseveske. Eller i noen tilfeller der man åpner bremseluftenippelen. aha... var på på eu kontroll med bilen isted, og håndbrekket var dårlig. men bremsene var ok.... hvorfor var hånbrekket dårlig, men ikke bremser, er det ikke selvstrammende waier på A 100? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 6, 2009 Kjøpte den på Mekonomen, kostet vel rundt 250 kroner Yes, helt genial, bare å åpne lufteskruen og la det renne til det ikke er luftbobler lenger. Må huske å etter fylle bremsevæske av og til da! Den greia der kjøpte jeg og på Mekonomen for å skifte\lufte bremsene på S4 92 jeg hadde før og det funka veldig dårlig da jeg aldri fikk det helt tett og når det først ble tett så kom det lite og ingenting væske ut nippelen på calipperen. Har og prøvd den andre greia på A4 og det funka og dårlig hmm må være bruker feil eller noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 7, 2009 Kan være enig i at den kunne være litt vanskelig å helt tett, det er vel fordi den skal passe alt, og passer derfor ingenting 100%. Måtte være veldig forsiktig når jeg skrudde den på bremsevæske beholderen for å få det helt tett. Kansje ett tips er å surre litt "gjengetettningstape" rundt gjengene på beholderen, større sannsynlighet for at det blir tett da Jeg tok og fyllte mere luft i reservedekket når jeg brukte den, kansje derfor det gikk så lett hos meg da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 24, 2009 Skulle lufte bremsene på en A4 fra 1996 istad, prøvde med denne her men det gikk ikke helt bra.. Skrudde på lokket på bremsevæskebeholderen og var såvidt nedpå ventilen på dekket med den andre enden, da smalt det noe skikkelig! Titta oppi motorrommet, og der hadde det spruta bremsevæske utover, var bremsevæskebeholderen som hadde sprengt! En stor sprekk nesten helt øverst, gikk omtrent halveis rundt beholderen. Snakka med de på delelageret på Audiverkstedet, og dette var visst en svakhet på en del Audier, men var utbedret på nyere modeller. Hadde 2.2 bar i dekket, så tror det kan være en idè å sleppe ut litt luft så man har cirka 1-1.5 bar før man kobler det på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 24, 2009 Jeg bruker foten, slepper jeg det luft styret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 11, 2011 Jeg var på verksted med firmabilen og så på når de byttet bremsevæske i forb. med service, eller, de hadde byttet væske men måtte lufte om igjen for pedalen var for myk. Jeg så en ny måte å gjøre det på, så enten har jeg vert dum og gjort det på en tungvint måte eller så kan det ikke ha vert gode greier det de gjorde - pedalen ble litt bedre men ikke som den var. Det de gjorde var. `En satt i bilen mens motoren gikk, og en annen gikk rundt med en slange og en flaske, når han hadde åpnet en ventil så pumpet han som satt i bilen 10 ganger og holdt så pedalen i bunn mens han med hjulet stengte ventilen. Jeg har alltid stengt ventilen HVER gang pedalen løftes - er ikke det nødvendig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 12, 2011 Jeg var på verksted med firmabilen og så på når de byttet bremsevæske i forb. med service, eller, de hadde byttet væske men måtte lufte om igjen for pedalen var for myk.Jeg så en ny måte å gjøre det på, så enten har jeg vert dum og gjort det på en tungvint måte eller så kan det ikke ha vert gode greier det de gjorde - pedalen ble litt bedre men ikke som den var. Det de gjorde var. `En satt i bilen mens motoren gikk, og en annen gikk rundt med en slange og en flaske, når han hadde åpnet en ventil så pumpet han som satt i bilen 10 ganger og holdt så pedalen i bunn mens han med hjulet stengte ventilen. Jeg har alltid stengt ventilen HVER gang pedalen løftes - er ikke det nødvendig? Ikke nødvendig å stenge så lenge en har slange på, på biler med abs/esp hender det seg at en må inn med diagnose for å åpne ventiler for å få ut all luften. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...