Hva gjøres på 120' service. Billigst?

Anbefalte innlegg

Må ha 120' service på 2003 Audi A6 2,5 TDI Q med Automat.

 

Regreim og diverse må vel byttes? Hvordan er det med automatkassa, skal den byttes olje på?

Hvor kan man få gjordt dette til en overkommelig pris? Hva koster det på merkeverksted? Hvordan er prisen i Sverige?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiptronicen bør absolutt byttes olje på, selv om Møller ikke spesifiserer det. Ville byttet hver 60.000 km på den, og det var det de anbefalte på Møller her i byen også, selv om det ikke sto noe eksplisitt om det i instruksen.

 

Regreim på V6 er jo generelt dyrt, og på TDI bytter man bl.a. reim til dieselpumpe i tillegg til det vanlige med strammehjul etc... Tipper du må ut med rundt 25k for regreim-service og oljeskifte på tiptronic hos Møller. I Sverige er prisene stort sett 30-40% lavere, medregnet kronekursen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljeskift på kassa bør gjøres hver 60 000km. Hvis du ikke har gjort det før så bør du være forsiktig og sende den inn til noen som driver emd dette fordi den nye oljen kan faktisk ødelegge girkassa litt i noen tilfeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ødelegge girkassa. Hvordan?

 

Har Audisentrum byttet navn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ødelegge girkassa. Hvordan?

 

Har Audisentrum byttet navn?

 

Har vært borti det en del på jobb. Hva som spesifikt gjør utslaget vet jeg faktisk ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti det en del på jobb. Hva som spesifikt gjør utslaget vet jeg faktisk ikke.

 

Følger man prosedyrene for skift så høres dette meget mystisk ut. Men forsøker man å kjøre motor etter at bunnpanne er vekk i den hensikt pumpe ut/tømme resten av systemet så forstår jeg det.

 

Har du noen forklaring på hvordan skift er foretatt og hvordan havari skjer i slike tilfeller du refererer til?

 

Forøvrig har emnet vært diskutert grundig før, sjekk her litt ned på siden finner man linken. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194&highlight=samletr%E5d+2%2C5 For ytterligere diskusjon vil det være smartere å diskutere det i tråden som omhandler temaet fra før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dette på 120000km-service:

Hver 120.000 km

Motor

 

Skift motoroljen

 

Skift oljefilteret

 

Kontroller for olje lekkasje

 

Skift registerremmen(e)

• hver 120.000 km / 96. måned

 

Produsenten skifter registerremintervaller ofte, og de kan variere ut fra region. Intervallet som er nevnt her, er en anbefaling. Kontroller med produsenten eller produsenten av registerremmen.

 

Kontroller registerremskiven(e) og tannhjulene, skift hvis nødvendig

• kun AFB til motornummer 154 591 og AKN til 031 889

 

Kontroller veivhustrykket

• kun AFB til motornummer 154 591 og AKN til 031 889

 

Kjølesystem: kontroller for lekkasjer, kontroller nivå og frysepunkt, korriger hvis nødvendig

Inspeksjon av kjølesystemet: ,Kontroller for lekkasjer og driften er normal,Kontroller kjølevæskenivået, korriger hvis nødvendig,Kontroller styrken på frostvæsken, korriger hvis nødvendig

 

Kontroller slangene, ledningene og elektriske koblingene i drivstoffsystemet

Drivstoffsystem:,Kontroller alle slanger for skader, lekkasjer, slitasje og at de er riktig montert,Kontroller alle ledninger for skader, lekkasjer, slitasje og at de er riktig montert,Kontroller alle elektriske kabler og kontakter

 

Kontroller eksossystemet

Eksossystem:,Kontroller for korrosjon og skader på rør og dempere,Kontroller for lekkasjer i rør, dempere og sveisesømmer,Kontroller festepunktene,Kontroller eksosjusteringen,Kontroller varmeskjermen(e) (hvis dette er montert) for skader og korrekt montering

 

Rengjør intercoolerelementet

 

Rengjør oljekjøleren

• hvis brukt

 

Skift luftfilter(e)

• og rengjør huset

 

Skift drivstofffilter(e)

 

Rengjør radiatoren

 

Rengjør kondensatoren

• hvis brukt

 

Rengjør væskekjøleren for den automatiske transmisjonen

• hvis brukt

 

Rengjør innsiden av de nedre intercoolerslangene

 

Clutch, girkasse og differensialer

 

Hydraulisk clutch: kontroller slangene, ledningene og koblingene for lekkasjer; kontroller væskenivået, etterfyll hvis nødvendig

Hydraulisk clutch:,Kontroller slangene for skader, lekkasjer og sprekker,Kontroller alle koblinger for skader og lekkasjer ,Kontroller ledningene for skader, lekkasjer og korrosjon,Kontroller oljenivået, etterfyll hvis nødvendig.

 

Manuell transmisjon: kontroller oljenivået, etterfyll hvis nødvendig; kontroller for lekkasjer

Inspeksjon av manuell transmisjon,Kontroller oljenivået, etterfyll hvis nødvendig.,Kontroller huset for skader og lekkasjer,Kontroller påfyllingspluggen(e) og tetningen(e)

 

Automatisk transmisjon: kontroller differensialen for lekkasjer; kontroller oljenivå, etterfyll hvis nødvendig

Inspeksjon av automatisk transmisjon: ,Kontroller oljenivået, etterfyll hvis nødvendig.,Kontroller transmisjonhuset for skader,Kontroller påfyllingspluggen(e) og tetningen(e)

 

Automatisk transmisjon: kontroller for lekkasjer

Inspeksjon av automatisk transmisjon: ,Kontroller for skader og lekkasjer

 

Differensial(er): kontroller for lekkasjer

Differensial(er): ,Kontroller for slitasje og lekkasjer, etterfyll hvis nødvendig,Kontroller for skade, slitasje og lekkasjer, etterfyll hvis nødvendig

 

CV-festekapper: kontroller for lekkasjer og skade

CV-festekapper: ,Kontroller kapperene for skader, lekkasjer, slitasje og at de er riktig montert,Kontroller kapperene for skader, lekkasjer, slitasje og at de er riktig montert

 

CVT: skift væske

• Kun Multitronic (01J)

 

Styring

 

Kontroller alle deler av styresystemet for skader, slitasje og lekkasjer

Montering av styresystem:,Kontroller at det ikke er for for stor klaring, slitasje og skader,Styrekoblinger:,Inspiser kapperene for skader, lekkasjer og slitasje,Stagboltender:,Inspiser klaringen, festet og kapperene for skader, lekkasje og slitasje

 

Kontroller oljenivået i styre systemet, etterfyll hvis nødvendig

 

Styring kulekoblinger:

• kontroller for skade eller slakk

 

Bremser

 

Kontroller bremsevæskenivået, etterfyll hvis nødvendig

Mengde bremsevæske:,Kontroller væskenivået, etterfyll på grunnlag av slitasje på bremsekloss

 

Skift bremsevæske

• hver 24. måned

Bremsevæske:,Tømme systemet,Skift bremsevæske,Avluft systemet,Kontroller at systemet fungerer som det skal

 

Kontroller bremserørene, slangene og koblingene for lekkasjer og skade

Bremseledninger og -slanger:,Inspiser bremseledningene for skader, lekkasjer og korrosjon ,Inspiser alle slanger for skade, lekkasjer og sprekker,Inspiser alle koblinger for skade og lekkasjer,Inspiser festing av alle slanger og ledninger,Kontroller alle slanger for for mye bøyning eller knekk,Kontroller at bremseledninger og slanger er lagt med tilstrekkelig klaring fra skarpe kanter, bevegelige deler og eksosen

 

Kontroller bremseklosstykkelse

Bremserinspeksjon:,Inspiser bremseklosstykkelsen, skift hvis nødvendig,Kontroller for bremsevæske eller smørefettforurensing

 

Hjuloppheng, felger og dekk

 

Hjuloppheng: kontroller generell tilstanden for skade og slitasje

Hjuloppheng: ,Kontroller generell tilstanden,Kontroller at det ikke er for for stor klaring, slitasje og skader,Inspiser alle gummitetninger, hylser og andre beslag,Kontroller alle festepunkter

 

Kontroller mønsterdybden og slitasjemønster på alle dekk, inklusive reservedekket

Dekk (inklusive reservedekket):,Mål mønsterdybden,Kontroller slitasjemønster,Kontroller sideveggene for skader,Kontroller for kutt og hull,Alle feil som blir funnet skal rapporteres til kunden

 

Kontroller lufttrykket i dekkene og juster hvis nødvendig

Dekk (inklusive reservedekket):,Kontroller dekktrykk (kald), juster hvis nødvendig,Kontroller kjøretøyets verktøykasse (anbefalt)

 

Kuleledd: kontroller tilstanden

• kontroller for klaring

Kuleledd:,Kontroller kuleleddene for for stor klaring, slitasje og skader,Kontroller tetningene for skader, lekkasjer og sprekker

 

Elektrisk system

 

Kontroller alle lys og bilhorn

• inklusiv kupélys og instrumentpanellys

Lys og horn:,Kontroller at front- og baklys ikke har skader og fungerer som de skal,Kontroller indikatorene og varsellyssystemet for skader og at de fungerer som de skal,Kontroller at bremselysene virker som de skal og ikke har skader,Kontroller at hornet fungerer som det skal

 

Kontroller frontruteviskerne og spylersystemet; etterfyll spylervæske hvis nødvendig

Inspeksjon av frontruteviskere:,Kontroller driften av viskerne,Kontroller viskerintervall,Inspiser viskerbladenes tilstanden,Inspeksjon av frontrutevaskere:,Kontroller spylervæske, etterfyll hvis nødvendig,Kontroller mål og funksjon til vaskerdyser,Korriger hvis nødvendig

 

Kontroller frontlysjusteringen, korriger hvis nødvendig

Frontlys:,Kontroller at bilen er korrekt lastet og at dekkene har riktig trykk; juster hvis nødvendig,Kontroller reflektorene for skader,Still frontlysjusteringen på instrumentbordet (hvis dette er montert) til opprinnelig innstilling,Kontroller hvordan frontlysene virker, juster hvis nødvendig

 

Nullstill serviceintervallindikator

 

Kontroller batterivæskenivået, etterfyll hvis nødvendig

 

Kontroller frontlysvaskesystem

Frontlysvaskesystem:,Kontroller systemets funksjon,Kontroller hvordan vaskerdysen virker, juster hvis nødvendig,Kontroller spylervæske, etterfyll hvis nødvendig

 

Kontroller at de innvendige varsellampene fungerer

 

Interiør

 

Skift støv- og pollenfilterelementet

Støv- og pollenfilterelement:,Skift filterelementen,Rengjør filterhuset

 

Generelt

 

Testkjør

Testkjøring (hvis godkjent og lovlig):,Kontroller driften av bremsene,Kontroller driften av styresystemet,Kontroller betjeningen av girspaken,Kontroller innvendig

 

Rengjør/smør soltakmekanismen

• Hvis montert

 

Kontroller/smør låser, hengsler og kroker

Låser og hengsler på karosseri:,Kontroller funksjonen til alle låser, juster eller smør hvis nødvendig,Kontroller barnesikkerhetslåsens funksjon (hvis dette er montert),Rengjør alle låser, hengsler og kroker hvis nødvendig,Smør alle låser, hengsler og kroker,Fjern overskytende smøremiddel

 

Les av feilkodene fra alle styringssystemer

 

Kontroller/smør panserlokket

 

Kontroller driften av soltak

• Hvis montert

 

Kontroller hele undersiden av kjøretøyet for lekkasjer, korrosjon og skade

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkasse olja ble i alle fall byttet ved 85000km service

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da trenger jeg ikke bytte ved 120'km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.