#1 Skrevet Februar 3, 2009 Må ha 120' service på 2003 Audi A6 2,5 TDI Q med Automat. Regreim og diverse må vel byttes? Hvordan er det med automatkassa, skal den byttes olje på? Hvor kan man få gjordt dette til en overkommelig pris? Hva koster det på merkeverksted? Hvordan er prisen i Sverige? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 3, 2009 Tiptronicen bør absolutt byttes olje på, selv om Møller ikke spesifiserer det. Ville byttet hver 60.000 km på den, og det var det de anbefalte på Møller her i byen også, selv om det ikke sto noe eksplisitt om det i instruksen. Regreim på V6 er jo generelt dyrt, og på TDI bytter man bl.a. reim til dieselpumpe i tillegg til det vanlige med strammehjul etc... Tipper du må ut med rundt 25k for regreim-service og oljeskifte på tiptronic hos Møller. I Sverige er prisene stort sett 30-40% lavere, medregnet kronekursen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 3, 2009 Du bor i Oslo? Sjekk pris hos http://www.s-sentrum.no. Oljeskifte på kassa bør du egentlig gjøre hos noen som driver med automatkasser, så du får tømt den ordentlig. For eks: http://www.rats.no. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 3, 2009 Oljeskift på kassa bør gjøres hver 60 000km. Hvis du ikke har gjort det før så bør du være forsiktig og sende den inn til noen som driver emd dette fordi den nye oljen kan faktisk ødelegge girkassa litt i noen tilfeller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 3, 2009 (endret) Ødelegge girkassa. Hvordan? Har Audisentrum byttet navn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 3, 2009 Ødelegge girkassa. Hvordan? Har Audisentrum byttet navn? Har vært borti det en del på jobb. Hva som spesifikt gjør utslaget vet jeg faktisk ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 3, 2009 (endret) Har vært borti det en del på jobb. Hva som spesifikt gjør utslaget vet jeg faktisk ikke. Følger man prosedyrene for skift så høres dette meget mystisk ut. Men forsøker man å kjøre motor etter at bunnpanne er vekk i den hensikt pumpe ut/tømme resten av systemet så forstår jeg det. Har du noen forklaring på hvordan skift er foretatt og hvordan havari skjer i slike tilfeller du refererer til? Forøvrig har emnet vært diskutert grundig før, sjekk her litt ned på siden finner man linken. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194&highlight=samletr%E5d+2%2C5 For ytterligere diskusjon vil det være smartere å diskutere det i tråden som omhandler temaet fra før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 3, 2009 Fant dette på 120000km-service: Hver 120.000 km Motor • Skift motoroljen • Skift oljefilteret • Kontroller for olje lekkasje • Skift registerremmen(e) • hver 120.000 km / 96. måned Produsenten skifter registerremintervaller ofte, og de kan variere ut fra region. Intervallet som er nevnt her, er en anbefaling. Kontroller med produsenten eller produsenten av registerremmen. • Kontroller registerremskiven(e) og tannhjulene, skift hvis nødvendig • kun AFB til motornummer 154 591 og AKN til 031 889 Kontroller veivhustrykket • kun AFB til motornummer 154 591 og AKN til 031 889 Kjølesystem: kontroller for lekkasjer, kontroller nivå og frysepunkt, korriger hvis nødvendig • Inspeksjon av kjølesystemet: ,Kontroller for lekkasjer og driften er normal,Kontroller kjølevæskenivået, korriger hvis nødvendig,Kontroller styrken på frostvæsken, korriger hvis nødvendig Kontroller slangene, ledningene og elektriske koblingene i drivstoffsystemet • Drivstoffsystem:,Kontroller alle slanger for skader, lekkasjer, slitasje og at de er riktig montert,Kontroller alle ledninger for skader, lekkasjer, slitasje og at de er riktig montert,Kontroller alle elektriske kabler og kontakter Kontroller eksossystemet • Eksossystem:,Kontroller for korrosjon og skader på rør og dempere,Kontroller for lekkasjer i rør, dempere og sveisesømmer,Kontroller festepunktene,Kontroller eksosjusteringen,Kontroller varmeskjermen(e) (hvis dette er montert) for skader og korrekt montering Rengjør intercoolerelementet • Rengjør oljekjøleren • hvis brukt Skift luftfilter(e) • og rengjør huset Skift drivstofffilter(e) • Rengjør radiatoren • Rengjør kondensatoren • hvis brukt Rengjør væskekjøleren for den automatiske transmisjonen • hvis brukt Rengjør innsiden av de nedre intercoolerslangene • Clutch, girkasse og differensialer • Hydraulisk clutch: kontroller slangene, ledningene og koblingene for lekkasjer; kontroller væskenivået, etterfyll hvis nødvendig • Hydraulisk clutch:,Kontroller slangene for skader, lekkasjer og sprekker,Kontroller alle koblinger for skader og lekkasjer ,Kontroller ledningene for skader, lekkasjer og korrosjon,Kontroller oljenivået, etterfyll hvis nødvendig. Manuell transmisjon: kontroller oljenivået, etterfyll hvis nødvendig; kontroller for lekkasjer • Inspeksjon av manuell transmisjon,Kontroller oljenivået, etterfyll hvis nødvendig.,Kontroller huset for skader og lekkasjer,Kontroller påfyllingspluggen(e) og tetningen(e) Automatisk transmisjon: kontroller differensialen for lekkasjer; kontroller oljenivå, etterfyll hvis nødvendig • Inspeksjon av automatisk transmisjon: ,Kontroller oljenivået, etterfyll hvis nødvendig.,Kontroller transmisjonhuset for skader,Kontroller påfyllingspluggen(e) og tetningen(e) Automatisk transmisjon: kontroller for lekkasjer • Inspeksjon av automatisk transmisjon: ,Kontroller for skader og lekkasjer Differensial(er): kontroller for lekkasjer • Differensial(er): ,Kontroller for slitasje og lekkasjer, etterfyll hvis nødvendig,Kontroller for skade, slitasje og lekkasjer, etterfyll hvis nødvendig CV-festekapper: kontroller for lekkasjer og skade • CV-festekapper: ,Kontroller kapperene for skader, lekkasjer, slitasje og at de er riktig montert,Kontroller kapperene for skader, lekkasjer, slitasje og at de er riktig montert CVT: skift væske • Kun Multitronic (01J) Styring • Kontroller alle deler av styresystemet for skader, slitasje og lekkasjer • Montering av styresystem:,Kontroller at det ikke er for for stor klaring, slitasje og skader,Styrekoblinger:,Inspiser kapperene for skader, lekkasjer og slitasje,Stagboltender:,Inspiser klaringen, festet og kapperene for skader, lekkasje og slitasje Kontroller oljenivået i styre systemet, etterfyll hvis nødvendig • Styring kulekoblinger: • kontroller for skade eller slakk Bremser • Kontroller bremsevæskenivået, etterfyll hvis nødvendig • Mengde bremsevæske:,Kontroller væskenivået, etterfyll på grunnlag av slitasje på bremsekloss Skift bremsevæske • hver 24. måned Bremsevæske:,Tømme systemet,Skift bremsevæske,Avluft systemet,Kontroller at systemet fungerer som det skal Kontroller bremserørene, slangene og koblingene for lekkasjer og skade • Bremseledninger og -slanger:,Inspiser bremseledningene for skader, lekkasjer og korrosjon ,Inspiser alle slanger for skade, lekkasjer og sprekker,Inspiser alle koblinger for skade og lekkasjer,Inspiser festing av alle slanger og ledninger,Kontroller alle slanger for for mye bøyning eller knekk,Kontroller at bremseledninger og slanger er lagt med tilstrekkelig klaring fra skarpe kanter, bevegelige deler og eksosen Kontroller bremseklosstykkelse • Bremserinspeksjon:,Inspiser bremseklosstykkelsen, skift hvis nødvendig,Kontroller for bremsevæske eller smørefettforurensing Hjuloppheng, felger og dekk • Hjuloppheng: kontroller generell tilstanden for skade og slitasje • Hjuloppheng: ,Kontroller generell tilstanden,Kontroller at det ikke er for for stor klaring, slitasje og skader,Inspiser alle gummitetninger, hylser og andre beslag,Kontroller alle festepunkter Kontroller mønsterdybden og slitasjemønster på alle dekk, inklusive reservedekket • Dekk (inklusive reservedekket):,Mål mønsterdybden,Kontroller slitasjemønster,Kontroller sideveggene for skader,Kontroller for kutt og hull,Alle feil som blir funnet skal rapporteres til kunden Kontroller lufttrykket i dekkene og juster hvis nødvendig • Dekk (inklusive reservedekket):,Kontroller dekktrykk (kald), juster hvis nødvendig,Kontroller kjøretøyets verktøykasse (anbefalt) Kuleledd: kontroller tilstanden • kontroller for klaring Kuleledd:,Kontroller kuleleddene for for stor klaring, slitasje og skader,Kontroller tetningene for skader, lekkasjer og sprekker Elektrisk system • Kontroller alle lys og bilhorn • inklusiv kupélys og instrumentpanellys Lys og horn:,Kontroller at front- og baklys ikke har skader og fungerer som de skal,Kontroller indikatorene og varsellyssystemet for skader og at de fungerer som de skal,Kontroller at bremselysene virker som de skal og ikke har skader,Kontroller at hornet fungerer som det skal Kontroller frontruteviskerne og spylersystemet; etterfyll spylervæske hvis nødvendig • Inspeksjon av frontruteviskere:,Kontroller driften av viskerne,Kontroller viskerintervall,Inspiser viskerbladenes tilstanden,Inspeksjon av frontrutevaskere:,Kontroller spylervæske, etterfyll hvis nødvendig,Kontroller mål og funksjon til vaskerdyser,Korriger hvis nødvendig Kontroller frontlysjusteringen, korriger hvis nødvendig • Frontlys:,Kontroller at bilen er korrekt lastet og at dekkene har riktig trykk; juster hvis nødvendig,Kontroller reflektorene for skader,Still frontlysjusteringen på instrumentbordet (hvis dette er montert) til opprinnelig innstilling,Kontroller hvordan frontlysene virker, juster hvis nødvendig Nullstill serviceintervallindikator • Kontroller batterivæskenivået, etterfyll hvis nødvendig • Kontroller frontlysvaskesystem • Frontlysvaskesystem:,Kontroller systemets funksjon,Kontroller hvordan vaskerdysen virker, juster hvis nødvendig,Kontroller spylervæske, etterfyll hvis nødvendig Kontroller at de innvendige varsellampene fungerer • Interiør • Skift støv- og pollenfilterelementet • Støv- og pollenfilterelement:,Skift filterelementen,Rengjør filterhuset Generelt • Testkjør • Testkjøring (hvis godkjent og lovlig):,Kontroller driften av bremsene,Kontroller driften av styresystemet,Kontroller betjeningen av girspaken,Kontroller innvendig Rengjør/smør soltakmekanismen • Hvis montert Kontroller/smør låser, hengsler og kroker • Låser og hengsler på karosseri:,Kontroller funksjonen til alle låser, juster eller smør hvis nødvendig,Kontroller barnesikkerhetslåsens funksjon (hvis dette er montert),Rengjør alle låser, hengsler og kroker hvis nødvendig,Smør alle låser, hengsler og kroker,Fjern overskytende smøremiddel Les av feilkodene fra alle styringssystemer • Kontroller/smør panserlokket • Kontroller driften av soltak • Hvis montert Kontroller hele undersiden av kjøretøyet for lekkasjer, korrosjon og skade 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 12, 2009 Girkasse olja ble i alle fall byttet ved 85000km service 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 18, 2009 Så da trenger jeg ikke bytte ved 120'km? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...