#1 Skrevet Februar 3, 2009 HEI. Var ute og kjørte en vanlig søndag for 2 uker siden. Det regnet og jeg var uheldig og traff et vannhull. Så lagte det en rumlelyd i motoren og den stoppet. Prøvte å starte bilen, men den var helt død. Ingen tegn til start. Har en Audi 1,9 TDi 110 hk 2000 mod med AVG maskinen. Så nedi motor rommet og der var klimareima vekke og multireima hadde fliset seg opp. Igår fikk jeg tid til og demontere bilen. Av med frontfanger,lykter,radiatoren og alt det der. Såg da at multireim strammeren var defekt.Skjeiv som F.... Mens jeg med det første hadde demontert så mye sjekket jeg reg reima. Der låg det rester av multireima og det har ført til at veivhjulet hadde kjilt seg og regreima hadde spunnet på veivhjulet, og mistet 5-6 tenner. Typisk min flax... : mad å jeg måtte av med veiv hjulet til reg reima og da knakk jeg jo selfølgelig det hjulet. Må bestille nye deler imorgen. Men så kommer det store spørsmålet. Hvordan kan jeg sjekke at ventilene på toppen er ok uten og demontere for mye? Og jeg fant ikke merket til kamhjulet. Pleier ikke det og være merket med et tjørner merke på den ene tanna sett fra siden av? Fant merket på diesel pumpa og veivhjulet. Noen som har erfaring med dette??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 3, 2009 Skru av toppdekselet og inspiser ventilløfterne for sprekker/skader. Om du dreier rundt kamakslingen ser du om alle løfterene beveger seg opp og ned sammen med knastene på kamakselen slik de skal, eller om en eller flere løftere blir stående sammentrykt med klaring mot kamaselen. Vær OBS på at ventilene kan butte mot ett eller flere stempler hvis du dreier kamakselen uten at registerreim er montert/riktig timet. I så tilfelle må veivakselen også dreies rundt. Det er ingen merke på kamhjulet på denne motoren da det ikke sitter på kile mot kamakselen, men kun fastklemt på kon. Hjulet løsnes og bankes løs fra kamakselen ved timing/skift av reim. Kamakselen låses evt. med spesialverktøy i bakkant kamaksel. Et spor i kamakselen skal flukte med topplokket når knastene på ventilene til syl 1 vender likt ut til hver sin side. Da står kamakselen i rett posisjon og kamhjulet skrues til. Merke for veivaksel finnes på svinghjulet. Sees gjennom et hull i clutchhuset i området under ekspansjonstanken. Dieselpumpa låses med låsedor gjennom det minste hullet i pumpehjulet, inn mot et tilsvarende hull i dieselpumpebraketten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 3, 2009 P for at du har skjeve ventiler er vel vesentlig over 50%, så du vil trolig finne moste løftere med Bent Owe-metoden. Når det gått av 5-6 tenner på remma er det trolig fordi veiva har tatt seg en del runder etter at kammen har stått rolig og det er lite heldig for den mekaniske innmat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 4, 2009 Meget tvilsomt at ventilene er hele ja ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 4, 2009 Er LITE klaring mellom stempel og ventiler orginalt, så kan nesten garantere deg bananformede ventiler eller verre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 4, 2009 He He typisk din flaks Mvh Petter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 11, 2009 Fikk av toppen igår. Der var det ødelagte ventiler, ventilløftere,kamaksling og selve toppen. Helt fantastisk. Skal legge inn bilder av det senere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 24, 2009 Da var bilen i orden. Ny topp fra knoksen som ble ny overhalt. Så nå er alles gut. =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 24, 2009 Hvor mye kom herligheten på? Hvor overhalte du toppen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 24, 2009 3000 kr for brukt topp på knoks 4000 for overhaling av toppen hos nilsen motor på hillevåg. Skiftet et par ventilløftere og slipet ventiler og seter. Skiftet styringer og planet toppen. Pakninger tror jeg var 2500-3000 kr. + motorolje, filter, frostvæske, regreim, multireim, klimareim osv. ca 12000 kr. Da gjorde jeg arbeidet selv. Tør ikke tenke på hva møller skulle ha hatt engang... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 24, 2009 Hvorfor bare bytte ett par ventilløftere og ikke alle 8? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 24, 2009 For 2 av dei var sprukne. Dei 6 andre var helt fine. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...