#1 Skrevet Februar 4, 2009 har en a4 tq 06 mod som blåste kaldt når jeg stod på tomgang eller bare kjørte i 80-90 på 4 og 5 gir nesten uten gass ,men når jeg ga på litt så kom det varm luft igjen.- jeg fikk besjed om at det var toppakningen!!! men så fikk jeg beskjed om å prøve å åpne lokket på "frostvæskeboksen" og lukke det igjen, hvis den blåste varmt igjen da så var det toppakningen,-- men den var fortsatt kødd.... så da var det vannpumpa sa han og da skulle jeg bytte den og reg reima. men da han hadde tatt av termostaten kunne han kjenne inn med fingrene og konstaterte med at pumpa var helt i orden...???? så tømte han hele systemet og renset varmeapparatregisteret, renset hele systemet og fylte det opp igjen.. da var saken løst!!! kostet 2000 kr istedet for 15000 som han skulle ha for å bytte toppakningen. jeg har sett at det er flere som har hatt samme problem som meg men ikke fått noe svar. det var rett og slett VARMEAPPARATREGISTERET som var tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 4, 2009 Yes, derfor det er lurt og tømme systemet og kjøre med reint vann, tappe, kjøre varmt av og gjenta mange ganger, samt bruke sånn rens, så skylle grundig og fylle ny frostveske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 5, 2009 Ojsan, tett på bare 2-3 år .... ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 5, 2009 Sprøtt! Men uansett skulle det vel blitt dekket av garanti/reklamasjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 22, 2009 fikk ikke noe på garantien men han sa at hvis man fyller på feil frostvæske så kan den slintre seg og danne "klumper" og tette systemet. jeg kjøpte bilen av en eldre dame og vet ikke om det er det som har skjedd men siden den var nesten tett og pumpa pressa på så var det to O-ringer som hadde begynt å lekke, derfor ble væskenivået lavt etter ca 2-3 uker så byttet disse og nå er det helt tett igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 22, 2009 Rosa frostvæske (som Audi bruker de siste 10+ årene) må ALDRI blandes med frostvæske av blå eller grønn type, dette reagerer mot hverandre, koagulerer og blir til gjørme. Trolig er det dette som har skjedd. For øvrig leste jeg et "mekketips" i et svensk veteranbilblad, at man kunne bruke to-fire skjeer med oppvaskmaskinmiddel sammen med rent vann for å rense kjølesystemet på motoren. Ha på pulveret, og kjør motoren ordentlig varm, før systemet kjøres varmt med rent vann et par ganger. Selv om dette er kraftig vask, så tar det nok likevel ikke o-ringer og pakninger, for da ville vel alle oppvaskmaskiner hatt lekkasjer også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 22, 2009 Rosa frostvæske (som Audi bruker de siste 10+ årene) må ALDRI blandes med frostvæske av blå eller grønn type, dette reagerer mot hverandre, koagulerer og blir til gjørme. Trolig er det dette som har skjedd. For øvrig leste jeg et "mekketips" i et svensk veteranbilblad, at man kunne bruke to-fire skjeer med oppvaskmaskinmiddel sammen med rent vann for å rense kjølesystemet på motoren. Ha på pulveret, og kjør motoren ordentlig varm, før systemet kjøres varmt med rent vann et par ganger. Selv om dette er kraftig vask, så tar det nok likevel ikke o-ringer og pakninger, for da ville vel alle oppvaskmaskiner hatt lekkasjer også. Den "nye" rosa g12+ skal vist kunne blandes med alle andre frostvesker, mens g12 vanlig ikke kan det, men anbefaler det ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 22, 2009 Rosa frostvæske (som Audi bruker de siste 10+ årene) må ALDRI blandes med frostvæske av blå eller grønn type, dette reagerer mot hverandre, koagulerer og blir til gjørme. Trolig er det dette som har skjedd. For øvrig leste jeg et "mekketips" i et svensk veteranbilblad, at man kunne bruke to-fire skjeer med oppvaskmaskinmiddel sammen med rent vann for å rense kjølesystemet på motoren. Ha på pulveret, og kjør motoren ordentlig varm, før systemet kjøres varmt med rent vann et par ganger. Selv om dette er kraftig vask, så tar det nok likevel ikke o-ringer og pakninger, for da ville vel alle oppvaskmaskiner hatt lekkasjer også. hvordan er den rosa veska kontra blå og grønne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 22, 2009 g12 eller g12+ som er kjent for og være rød/rosa har 5 års skift intervaller mot den blå som har 2 år. Vis du får lekasje med den rosa/røde så blir det hvitt smulder rundt der det lekker så lekasjer er mye lettere og oppdage. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 23, 2009 Rosa frostvæske (som Audi bruker de siste 10+ årene) må ALDRI blandes med frostvæske av blå eller grønn type, dette reagerer mot hverandre, koagulerer og blir til gjørme. Trolig er det dette som har skjedd. For øvrig leste jeg et "mekketips" i et svensk veteranbilblad, at man kunne bruke to-fire skjeer med oppvaskmaskinmiddel sammen med rent vann for å rense kjølesystemet på motoren. Ha på pulveret, og kjør motoren ordentlig varm, før systemet kjøres varmt med rent vann et par ganger. Selv om dette er kraftig vask, så tar det nok likevel ikke o-ringer og pakninger, for da ville vel alle oppvaskmaskiner hatt lekkasjer også. Den første rosa G12 er ikke blandbar bakover.... men de nye G12+ og G12++ er blandbare. Dog kan skal man ikke bruke eldre standard på en bil som er levert med ny (altså ikke G12 eller G12+ på en bil levert med G12++) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 24, 2009 G12 ble levert fram til ca 2000 orginalt, etter dette er det g12+ og fra ca 2007 ble en del vag levert med g12++. som det sies her er g12+ /++ bland bar men anbefales ikke klumpinga kan som regel fjernes ved å spyle kjøle systemet med varmt vann.og varme veksler i kupe spyles mot sirkulasjons retning for å ikke trøkke klumpene lenger inn i sellene.det finnes også kj.system rens og conditoner for etter behandling. tydelig tegn på den er en ekkel gul klompete belegg som legger segi topp av ekspangsjons tank og ekspangsjons lokk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...