Noen råd angående skyhøy verkstedregning?

Anbefalte innlegg

Hei.

Min bror har nylig hatt bilen sin inne på EU-kontroll på ett lokalt verksted her. Fikk beskjed at han måtte bytte følerene på bremsene. Etter noen uker satte han bilen inn på samme verksted og ga beskjed om å reparere det som stod som mangel på listen. Dvs følerene.

Etter en hel dag på verksted skulle han hente bilen. Han såg for seg en regning på ca 3-4000,-, men fikk seg ett lite sjokk. Regningen var på 10500,-!!

Han fikk beskjed at både følerene og sensorene( bak) måtte byttes + at bremseskivene var skeivt montert bak. Dermed har verkstedet gjort disse jobbene som IKKE var avtalt eller påpekt på EU-kontrollen.

En føler var ca 300,- pr stk, og sensoren 2000,- pr stk. Så kom jobben på bytte av sensoreren og retting av bremseskivene.

Har verkstedet rett til dette??? Bare bytte deler slik det passer for de, UTEN å kontakte eier??

Har lest en plass at de har lov til å gjøre jobber som er opptil 15% av avtalt pris, uten å kontakte eier.

Men dette ble jo fort 60-70%.....

Noen som har litt peiling på dette?

Og hva er forskjellen på føleren og sensoren? Er dette ABS-sensoren? Og føleren på bremseskiva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg vet hvilken bil der er, så høres dette ut som Pondus-mekanikeren. Men hvis prisoverslaget overskrides med mer enn 15 %, så skal de kontakte eier for å få godkjent tilleggsjobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vesentlige her er vel dette punktet:

"Han såg for seg en regning på ca 3-4000,-"

Er dette noe han så for seg eller har blitt fortalt fra verkstedet at det kommer til å komme på ca den summen? Det er vesentlig for om han har noe å fare med eller ei.

Dersom de sier at det kommer på 3-4000,- og regningen er 2,5 ganger større så skulle de ha informert om det. Har de ikke sagt noen pris og han bare har antatt at det kommer på 3-4000,- så er saken en helt annen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper dette er Meisingset?

Jeg har hatt diverse biler derinne noen ganger, aldri mer. Prisene stemmer aldri, han er ekstremt pirkete på EU og finner gjerne feil som ikke er der. Jeg avtalte pris på 900 for justering av spissing, endte opp med det dobbelte til slutt.

Bestefar hadde også bilen sin derinne for feilsøking, sto der ei uke uten at de fant feilen.

Nordvestbil i Molde fant den samme dagen bilen kom inn.

Føler/sensor er jo det samme. Men du har jo en abs-krans bak, som normalt koster en 3-500kr. Sensoren er vel normalt noe dyrere ja. Ingen grunn til å bytte abs-kransen uten at den er fysisk ødelagt, eller at du skal skifte bremseskiver og ikke får løs kransen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg vet hvilken bil der er, så høres dette ut som Pondus-mekanikeren. Men hvis prisoverslaget overskrides med mer enn 15 %, så skal de kontakte eier for å få godkjent tilleggsjobben.

Glemte å nevne at dette var en Audi A4 97mod Avant. 1.9tdi. :)

Det vesentlige her er vel dette punktet:

"Han såg for seg en regning på ca 3-4000,-"

Er dette noe han så for seg eller har blitt fortalt fra verkstedet at det kommer til å komme på ca den summen? Det er vesentlig for om han har noe å fare med eller ei.

Dersom de sier at det kommer på 3-4000,- og regningen er 2,5 ganger større så skulle de ha informert om det. Har de ikke sagt noen pris og han bare har antatt at det kommer på 3-4000,- så er saken en helt annen

Han avtalte med verksted at følerene skulle byttes. Noe de hadde påpekt på EU-kontrollen.

3følere skulle byttes, ca 3-400,- stk. Hvilke type det er snakk om vet jeg ikke men de regnet med 2 timer arbeid.

I ettertid har de også byttet 2stk sensorer til 2000,- stk, som hadde med ABS'n å gjøre og rettet bremseskivene. (Noe jeg kunne gjort for han gratis!)

Dermed ble jo dette 4000,- i deler og noen tusen i jobb ekstra over det han hadde avtalt med verkstedet.

Tipper dette er Meisingset?

Jeg har hatt diverse biler derinne noen ganger, aldri mer. Prisene stemmer aldri, han er ekstremt pirkete på EU og finner gjerne feil som ikke er der. Jeg avtalte pris på 900 for justering av spissing, endte opp med det dobbelte til slutt.

Bestefar hadde også bilen sin derinne for feilsøking, sto der ei uke uten at de fant feilen.

Nordvestbil i Molde fant den samme dagen bilen kom inn.

Føler/sensor er jo det samme. Men du har jo en abs-krans bak, som normalt koster en 3-500kr. Sensoren er vel normalt noe dyrere ja. Ingen grunn til å bytte abs-kransen uten at den er fysisk ødelagt, eller at du skal skifte bremseskiver og ikke får løs kransen.

Stemmer det.... Har MEGET dårlig erfaring med han selv, men dette virket som en meeeget enkel jobb.

Uten at jeg er helt sikker på hvilke deler som ble byttet, ble det som nevnt byttet 3 følere og 2 sensorer.

Så hva han Meisingset har drevet på med aner jeg ikke....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsefølerne er jo integrert i bremseklossene, så skjønner ikke hvordan de fikk byttet de sånn uten videre, om det da ikke er snakk om abs-følere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde samme jobben på en Golf 3 jeg hadde, senest ifjor.

Fatter ikke at han greier å være så dyr engang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig sak dette ja.. Men lurer litt på hva som menes med "retting" av bremseskiver ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De var visst montert 4mm for langt inn. Det som kunne for skaden på sensoren.

Eller noe slik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De var visst montert 4mm for langt inn. Det som kunne for skaden på sensoren.

Eller noe slik.

: klø : Det går da ikke an,med mindre det var feil skiver.Høres merkelig ut hele greia spør du meg.. Eneste måten skiva kan komme inn til sensoren er ved skikkelig defekt hjullager. (noe jeg var borti på en golf 3 forrige uke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo ut som en klik håpløs plass, hvorfor gidde forl å bruke de? Er jo flere som kommenterer i tråden her at de har erfaring med stedet, men har brukt de igjen?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ingen av oss brukt dette verkstedet opp igjen. Og hadde jeg visst at han skulle bruke det verkstedet så har jeg selvfølgelig sagt klart ifra.

Men gjort er gjort. Er ute etter hva han skal gjøre med dette. Han har snakket med forbrukerrådet nå, og de mente han hadde en god sak. De hadde en saksbehandler som kunne sette igang snarest. Så nå skal han skrive ett brev der han får valget mellom å slette resterende av beølpet. (Han betalte 4000,- for å få ut bilen, og skulle betale resten neste mnd) eller å bli klaget inn.

Håper han nekter, slik at vi kan kjøre saka inn og kanskje få den ut i avisa. Minner meg veldig om bedrageri....

Kan legge ut regningen senere her, så kan dere kanskje lete opp delenr osv så dere blir klokere. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er å avtale hva som skal gjøres og en pris på alt dette. Alt som verkstedet gjør utenom UTEN å informere kunden om eller å ha snakket med kunden om dette er greit, skal verkstedet betale for. Hvis et verksted har rett til å skifte ut deler som de mener må skiftes ut uten å snakke med kunden og kunden skal betale for dette, ja då skal eg starte bilverksted med en gang! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart at verkstedet må ta kontakt med kunden før de går i gang med noe videre ut over det som var avtalt. Nekter de for å ha gitt prisantydningen på opptil 4000 kr? (som igjen i praksis vil si maksimalt 4600 kr i reell pris...)

Men såklart, en del kjenner ikke sine rettigheter og tar det verkstedene sier for god fisk. I en god del tilfeller kan det sikkert lønne seg for verkstedet, selv om de av og til mister noen kunder samt må ta til takke med noen "reelle betalinger" etter at kundene klager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo ut som en klik håpløs plass, hvorfor gidde forl å bruke de? Er jo flere som kommenterer i tråden her at de har erfaring med stedet, men har brukt de igjen?!

Rimelig HELT enig med deg, Jan :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

verkstedet skal ta kontakt med kunden om deler som må byttes før di gjør jobben vis det er mere deler og jobb en avtalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg _tror_ ikke kunden som brukte dette var klar over dette, kunden ser vel heller ikke at alle her er misfornøyd når han selv ikke er medlem av VACN.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skeivt monterte bremseskiver? Hvordan er det i det hele tatt fysisk mulig å montere en bremseskive skeivt?? Man får kun montert de korrekt, eller ikke i det hele tatt, det skal ikke være mulig å gjøre noe feil her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

dere glemmer litt fokus her, en EU kontroll skal garantere sikkerheten til trafikanter.

Det vil si at hvis bremseklosser og skiver er under under minimums tykkelse pga slitasje skal de byttes.

Hvis bremsene tar sjeivt skal det utredes og repareres

Og reparasjonene skal man bli enige om hvem som skal utføre og hvor mye det skal koste.

Bremsesensorer og lignende har ingen plass i en eukontroll etter min mening

Her er det forsøk på svindel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil på bremser som følge av at abs ikke virker er jo feil på EU det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil på bremser som følge av at abs ikke virker er jo feil på EU det.

Ja originalt montert abs skal virke, Men et håpløst verksted da: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått litt mer innsikt i saken.

Han fikk beskjed om at det var 3 stk sensorer som måtte byttes på bilen. Han fikk pris på sensoren, ca 2-300 pr stk.

ca 1000,- da grovt regnet i deler. Og så såg han for seg 2-3timer på jobben. Greit nok. Da er vi oppe i 3500,- ca.

Men når han skal hente bilen får han regninga på 10500,- noe som er laaangt over den prisen de hadde nevnt før.

Sensorene ble plutselig 1650,- pr stk..... Det gikk med 5000,- i bare arbeid.

Da er det noe som ikke henger helt på greip.

Han fikk ut bilen etter å betalt 4000,- og fikk avtale på at han skulle betale resterende innen 13.februar. Noe som han har skriftelig. Allerede på mandag RINGER verkstedet og forlanger å få pengene. HVA ER DET SOM SKJER??

Og ikke nok med det. Som nevnt så betalte han inn 4000,-. Når han har fått summet seg etter ett par timer på kvelden så ser han på kvitteringen. Der står det at han kun har betalt 3200,- .....

Han har vitne på at han betalte 4000,- cash og ikke fikk noe tilbake.

Hvor skal dette ende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis opplysningene som har fremkommet så langt medfører riktighet, så høres jo dette verkstedet ut til å være godt over middels ukurant.

Men i så måte så er det jo veldig synd at han ikke passer på å være obs på en slik detalj som å sjekke at betalt beløp stemmer overens med kvitteringen. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått litt mer innsikt i saken.

Han fikk beskjed om at det var 3 stk sensorer som måtte byttes på bilen. Han fikk pris på sensoren, ca 2-300 pr stk.

ca 1000,- da grovt regnet i deler. Og så såg han for seg 2-3timer på jobben. Greit nok. Da er vi oppe i 3500,- ca.

Men når han skal hente bilen får han regninga på 10500,- noe som er laaangt over den prisen de hadde nevnt før.

Sensorene ble plutselig 1650,- pr stk..... Det gikk med 5000,- i bare arbeid.

Da er det noe som ikke henger helt på greip.

Han fikk ut bilen etter å betalt 4000,- og fikk avtale på at han skulle betale resterende innen 13.februar. Noe som han har skriftelig. Allerede på mandag RINGER verkstedet og forlanger å få pengene. HVA ER DET SOM SKJER??

Og ikke nok med det. Som nevnt så betalte han inn 4000,-. Når han har fått summet seg etter ett par timer på kvelden så ser han på kvitteringen. Der står det at han kun har betalt 3200,- .....

Han har vitne på at han betalte 4000,- cash og ikke fikk noe tilbake.

Hvor skal dette ende?

det som skjer er at denne kameraten din er i ferd med å bli (...)kjørt av verkstedet.

Han må gi beskjed om at han ikke akter å betale mere enn det som er betalt.

Å true med inkasso er ikke noe tema, det har de ikke lov til så lenge det foregår en tvist i saken.

Nå hadde det vært greit å være naf medlem å la de kjøre saken,, For hvis du ikke kan dine rettigheter vil verkstedet prøve å overkjøre deg, uansett om de ikke har retten på sin side.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vi klar over. Slik jeg ser det har han en veldig god sak ihvertfall.

Så nå skal det skrives brev til verkstedet der de får valget mellom å glemme saken, eller få forbrukerrådet etter seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.