#1 Skrevet Februar 6, 2009 Holder på å bytte høyre bærearm på audi 100 s4 92 mod I den forbindelse prøver eg å løsne bolten som går igjennom bærearmen og opp i traversen/karosseriet. Er livredd for å knekke bolten, for det har jeg nemlig ikke tid til eller utstyr eller plass til å fikse... Den kan vries omtrent 90 grader fra utgangspunktet, akkurat som om bolten i seg selv vrir seg, men om jeg slipper taket med latmannsarmen, så går den nesten helt tilbake til der hvor jeg tok tak. hva skjer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 6, 2009 Er vel en gummiforing som sitter fast i bolten siden den går tilbake når du slipper taket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 6, 2009 Er vel en gummiforing som sitter fast i bolten siden den går tilbake når du slipper taket. Teorien støttes. Forsøk å få av bærearmen inn mot hjullagerhuset og krengningsstabilisatoren slik at den kun sitter i nevnte bolt. Da kan du dreie bærearmen litt fra side til side og se om bolten sitter fast i gummiopphenget eller i karosseriet. Disse boltene er relativt elastiske men det høres rart ut om gjengene skulle sitte fastrustet i karosseriet og bolten skulle være så elastisk at den kan vris og gi etter igjen 1/2 omdreining. Om du konstanterer at bolt sitter klistret i gummiopphengets stålhylse så har du forsåvidt fortsatt et problem, om enn mye mindre enn om gjengene hadde rustet fast oppe i chassiset. Mulig du må frem med propanbrenneren, vinkelsliperen eller skjærebrenneren. Evt om du sprayer cola på daglig i en ukes tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 6, 2009 skal prøve det siste nevnte.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 6, 2009 den henger ikke fast i foringen eller hylsen i foringen, for den er så løs at den kan beveges godt i alle retninger.. derfor eg skal bytte.. klakket noe sykt... så eneste plassen den kan henge fast i er oppi karosseriet...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 6, 2009 Da kan du ha en seriøs utfordring. Lite gunstig å knekke av bolten oppi der. Har du god tid bør du spraye rustløser daglig opp der over en periode.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 6, 2009 (endret) da var helvette løs! bolten knakk lang til helvette oppi der. var bare ca 1,5cm igjen med gjenger på bolten. resten står fast oppi. kan ikke være rust så langt oppi.. må ha vært brukt locktight der før... no har eg ihvertfall et seriøst problem... hvordan borre ut siste rest av bolten? det der kan vel ikke borres ut med vanlig drill.. må vel i søyleborr for å få det ut? Ellers må eg ta ned travers og skru ut "subframen" og ta ut den delen som bolten er knekt i, men er et reint helvette å gjøre det... i grus med minimal klaring under bilen.. Og ser for meg at flere av de andre boltene kommer til å knekke også... så tror nok eg må ta å montere nye bærearmen med knekte bolten, og kjøre bilen 1km til nærmeste verksted. så lar eg noen med erfaring ta den jobben der.. helvettes møkkabil. møkk lei no! Edit: Gikk ikke ann å bruke den bolten til det engang.. må vel knekke en til bolt for å kunne bytte denne her boksen som gjengene er i... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 7, 2009 Det er ikke så ille jobb å senke hjelperamma, men i grus og dårlig med høyde er det vel ikke akkurat en 'glede' heller.. Festet til denne bolten er i en gummiforing som sitter med to bolter, så når du får løsnet hjelperamma, er det trangt, men mulig å senke den litt for å bytte hele festet. Bolten din har nok brukket akkurat der den går inn i gjengene, så det kan nok være en liten utfordring å få til dette, ja.. er du NAF-medlem hadde jeg nok vurdert å få hjelp fra de for transporten.. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 7, 2009 har idag vært å kjøpt ny bolt og den gummigjenge greien som forrige bolten knakk i og en hylse til bærearmen... viste seg at hylsen var oval på ene enden.. er dette normalt eller har jeg fått en deffekt hylse?? går bare halveis inn i bærearmen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 7, 2009 har idag vært å kjøpt ny bolt og den gummigjenge greien som forrige bolten knakk i og en hylse til bærearmen... viste seg at hylsen var oval på ene enden.. er dette normalt eller har jeg fått en deffekt hylse?? går bare halveis inn i bærearmen... gjør ikke noe at hylsen er oval, den er sikkert rund i den andre enden, bare og banke opp med en hammer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 7, 2009 bilen er nå ferdig fikset :-) gjenstår bare å gidde å montere bredbåndslambdaen.. tettet hullet bare med en gammel lambda :-P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 7, 2009 hmmm... fortsatt en klunkelyd når eg treffer humper og huller i veien.. trodde det var pga slarken som var i bærearmen... eneste mulighet det KAN være da TROR eg må være i demperen.. at den koppen som låser demperen har klaring inni seg mellom demperen og den? vet det fulgte med to svære skiver med dempersettet fra weitec.. skal disse da plasseres under koppen på demperene forran?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 8, 2009 Vet ikke noe om de skivene, men klunk i C4-forstilling _kan_ også være at de øvre såkalte camberplatene er gåene og gummien råtten, koster under 200 på NBS for nye. Så det gikk greit å komme til 'gummigjengehylsa'? Flottings! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 8, 2009 Vet ikke noe om de skivene, men klunk i C4-forstilling _kan_ også være at de øvre såkalte camberplatene er gåene og gummien råtten, koster under 200 på NBS for nye.Så det gikk greit å komme til 'gummigjengehylsa'? Flottings! låner denne tråden litt jeg:) hjar også en slik klunke lyd fra høyreside framme en plass, trodde jo det var foringene til bærearmen, men det var det jo ikke.... så da må det vel være camberplatene... men hvor sitter de.? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 9, 2009 Øverst på fjærbeinet, inni motorrommet. Ser slik ut: Det kan også klunke i selve demperrøret, men det er sjeldnere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 10, 2009 Øverst på fjærbeinet, inni motorrommet. Ser slik ut: Det kan også klunke i selve demperrøret, men det er sjeldnere. titta litt på det igår, og syns igrunn det så greit ut, men det er vel på undersiden man virkelig ser hvordan det er ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 10, 2009 Tja.. Gummien gir seg med tiden, og så sitter egentlig demperen i praksis bare i en metallhylse med to skiver på hver side som treffer støpegodset med minimalt med gummi mellom.. De koster 'ingenting', så det er i hvertfall et sted å begynne! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 10, 2009 Tja.. Gummien gir seg med tiden, og så sitter egentlig demperen i praksis bare i en metallhylse med to skiver på hver side som treffer støpegodset med minimalt med gummi mellom.. De koster 'ingenting', så det er i hvertfall et sted å begynne! får vel bytte der og da... begynner og bli masse slitedeler som er byttet ut:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 10, 2009 samme her.. samme her... bestilt fra nbs nå ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 2, 2009 (endret) Bumper denne da jeg sliter med akkurat samme problem selv. Bolten sitter noe sykt, og når jeg beveger den, går den bare tilbake til utgangspunktet når jeg går av med skralla. Er redd for å knekke bolt slik som trådstarter gjorde. Så hva anbefaler dere. Kappe hode av bolten, senke ned travers og bytte den ramma bolten sitter i? Om det går da selfølgelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 3, 2009 Ingen som har noen formening om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 6, 2009 Må den av, så må den av. Drar du den av, er det igrunn like mye jobb som å kabbe bolten med en gang, så det er verdt forsøket, IMO.. Hvis du kan snike en WD-40-sprut oppi der, _kan_ det jo hjelpe på gjengene, men ved å jokke den frem og tilbake er det jo mulig at den løsner uansett. Har du prøvd med en lufttrekker? Mulig slagene kan slå den løs? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 8, 2009 Ja, var igrunn det jeg regnet med, at det vil forværre saken om den brekker. Prøvde med muttertrekker ja, men den slet med å rotere.. Men slik jeg forstår det, så er det noe gummioppheng der oppe. Og jeg regner med det er gåent. Hvordan er det å få bytta det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 8, 2009 .... så da må det vel være camberplatene... Sjekka du ytre bærekuler nede også? Disse er vanligste årsak til lyder fra bilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 9, 2009 er bare å dra til. knekker den så knekker den. da bestiller du en ny "boks" fra møller for 600kr og en ny strekkbolt. er 3 stk czx bolter for å få løs denne "boksen" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...